Twijfelgeval !

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Johwi
Contacteer:
Antw: Antw: Twijfelgeval !

Bericht door Johwi » 20 apr 2009, 00:10

Spongebob schreef:
Wat is de vindplaats, John?
Of is die te kwetsbaar en geheim?
Nee hoor, geen geheime vindplaats gewoon Hoevenen.
Ik dacht aan een benedeni, omdat als je hem vast heb de tand in je hand je een bolet(of hoe je het ook noemt) ziet, en niet zo op de foto, en hij heeft een bolle kromming naar binnen toe de tand.

Groetjes John

SeeYou!

Everhardus
Antw: Twijfelgeval !

Bericht door Everhardus » 20 apr 2009, 00:17

Hoi Arjen,
Zou je voor mij eens de link van Elasmo kunnen plaatsen waar je je op baseerd (ervanuit gaande dat dat zo is natuurlijk). Ik zit me bij sommige soorten helemaal suf te zoeken op die site (zal wel aan mij liggen). Wel een leuke discussie overigens, volgens mij een tamelijk gebruikelijke tand in Hoevenen.
Ik zie overigens geen bourlette John.......
Gr,Marcel

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 20 apr 2009, 01:49

Serieus gerold, maar een retroflexus upper anterior lijkt me de beste mogelijkheid.

Lanselot

Bericht door Lanselot » 20 apr 2009, 11:15

somniosus schreef:
Serieus gerold, maar een retroflexus upper anterior lijkt me de beste mogelijkheid.
Ik ben het niet snel met je oneens (hadden we het zaterdag niet over ervaring, enz :-) ), maar een upper anterior retro die labiaal terug buigt? Heb even de boekjes er maar weer bijgepakt en Elasmo geopend, maar een upper retro buigt echt niet terug, ook de laterale tanden trouwens niet.

Daarbij is die tand van John veel te bol voor een retro.

Blijft voor mij een lower anterior oxy, waarschijnlijk de eerste lower anterior.

Maar zoals altijd, ik sta open voor argumenten, maar tot nu toe ben ik de enige in dit topic die zijn mening een beetje (klungelig) probeert te onderbouwen.

Arjen

Lanselot

Bericht door Lanselot » 20 apr 2009, 11:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij een foto van een upper anterior retroflexus, waarschijnlijk de 2e anterior

Johwi
Contacteer:

Bericht door Johwi » 20 apr 2009, 18:48

Hallo @lanselot (arjen)als ik je goed begrijpt, en ik zie het verschil met mijn tand en die van Elasmo is het een Isurus paucus / Longfin Mako / Lower Anterior 1 / geteld vanaf je linkerhand.

Heb ik het goed begrepen?

Groeten John.

SeeYou!

notorynchus

Bericht door notorynchus » 20 apr 2009, 19:01

Hey Arjen ,

Volgens mij is de oxyrinchus dikker en rechter dan een retroflexus.
Je moet eens op elasmo kijken bij de ( recente ) I. paucus ( de huidige "familie" van de retro ).
Die tanden trekken erg hard op de tand van Johwi ;)

Frederik

[Bewerkt door notorynchus op 20-04-2009 om 18:01 NL]

Lanselot

Bericht door Lanselot » 21 apr 2009, 11:18

notorynchus schreef:
Hey Arjen ,

Volgens mij is de oxyrinchus dikker en rechter dan een retroflexus.
Je moet eens op elasmo kijken bij de ( recente ) I. paucus ( de huidige "familie" van de retro ).
Die tanden trekken erg hard op de tand van Johwi ;)

Frederik

[Bewerkt door notorynchus op 20-04-2009 om 18:01 NL]
1. Vergelijken met een recente tand is erg gevaarlijk.
2. Die tand van John lijkt in de verste verte niet op een recente I. paucus
3. Vergelijken met een recente I. oxyrinchus is ook zinloos. De tand van John is een I. desori, de voorouder van de I. oxyrinchus, maar bijna altijd ook aangeduid als oxyrinchus (ook door mij, zie hierboven). Veel lomper en andere morfologie dan de huidige, veel kleinere I. oxyrinchus tanden.

Lanselot

Bericht door Lanselot » 21 apr 2009, 11:28

Johwi schreef:
Hallo @lanselot (arjen)als ik je goed begrijpt, en ik zie het verschil met mijn tand en die van Elasmo is het een Isurus paucus / Longfin Mako / Lower Anterior 1 / geteld vanaf je linkerhand.

Heb ik het goed begrepen?

Groeten John.
Nee, zie hierboven. Volgens mij is het een een eerste lower anterior van een I. desori, aka I. oxyrinchus.

Nu ga ik nog wat zeggen wat veel wenkbrouwen omhoog zal doen gaan: De huidige I. oxyrinchus heb ik zelf in Hoevenen bijna nog niet gevonden. Voor mij zijn het vrijwel allemaal I. desori of overgangstanden naar I. oxyrinchus, waarbij de slanke blauwe tanden dichter bij de recente oxy zitten.

Heb wel 2 oxyrinchus uit Mill die morfologisch overeenkomen met de huidige oxyrinchus. Zo, ga daar maar op broeden :D

Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 21-04-2009 om 13:13 NL]

arendsoog

Bericht door arendsoog » 21 apr 2009, 15:38

Dag Arjen,

Zo wordt dit ongemerkt nog een heel interessant topic!

Kun je van die Mill-tanden een plaatje plaatsen, ik zou ze graag eens naast een specifieke tand van ons uit het Hoevense zand willen leggen.

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

Gesloten