Wat is dit voor iets?
Antw: Wat is dit voor iets?
En toch denk ik dat die onderste een fragment is van een grote haaienwervel.
Ik heb afgelopen keer in Mill een zowel een stuk tussenwervelschijf (denk ik, foto volgt) als een stuk epiphisaire schijf (dank Hanneke, ik dacht dat het beiden tussenwervelschijven waren)
gevonden, en die vertonen zeker geen concentrische structuur als dit fragment.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 08-07-2005 om 14:28 NL]
Ik heb afgelopen keer in Mill een zowel een stuk tussenwervelschijf (denk ik, foto volgt) als een stuk epiphisaire schijf (dank Hanneke, ik dacht dat het beiden tussenwervelschijven waren)
gevonden, en die vertonen zeker geen concentrische structuur als dit fragment.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 08-07-2005 om 14:28 NL]
Post mortem we sort 'em!

Dit is dan waarschijnlijk wel een echte tussenwervelschijf? vertoont geen knobbels en structuren en dergelijke...
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 08-07-2005 om 14:32 NL]
Post mortem we sort 'em!
Volgens mij is het een stuk van een wervel Casper. Tussenwervelschijven zijn van kraakbeen, zodat krachten op de wervelkolom enigzins \'gedempt\' kunnen worden door de mechanische eigenschappen van het kraakbeen (je kunt het namelijk een beetje indrukken), en ik denk dat kraakbeen niet fossiliseert. Maar ik kan het mishebben hoor 
Fijn weekend iedereen!

Fijn weekend iedereen!
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Okee dan zal dit wel geen echte tussenwervelschijf zijn.
een stuk wervel is het zeker niet, het is namelijk erg plat.
aan de achterkant is alles nogal afgebroken, maar er zijn nog enkele \"vlakke\" stukjes te zien. bij nader inzien zijn deze te klein om te kunnen zeggen of ook de achterkant helemaal vlak is geweest, of misschien toch geribbeld.
jij ook een fijn weekend
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 08-07-2005 om 17:09 NL]
een stuk wervel is het zeker niet, het is namelijk erg plat.
aan de achterkant is alles nogal afgebroken, maar er zijn nog enkele \"vlakke\" stukjes te zien. bij nader inzien zijn deze te klein om te kunnen zeggen of ook de achterkant helemaal vlak is geweest, of misschien toch geribbeld.
jij ook een fijn weekend

Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 08-07-2005 om 17:09 NL]
Post mortem we sort 'em!
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Wat is dit voor iets?
Hanneke schreef:
Het plaatje hierboven is van een zogenaamde epiphysair schijf van een wervel; tijdens het volwassen worden van een beest vergroeien deze schijven met de rest van de wervel. De ribbels die je beschrijft liggen aan de binnenkant van de wervel en staan zeker niet in contact met de ribben! Ribben articuleren met \'knobbels\' die aan de buitenkant van de wervel liggen.
Ik heb nooit en te nimmer beweerd dat tussenschijfschijven in contact staan met ribben.Volgens mij heb je dat van mij niet helemaal goed gelezen.
Daarnaast kan kraakbeen onder bepaalde omstandigheden wel degelijk fossiliseren.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Hoi,
Hopelijk hebben jullie iets aan de betere foto s. Kunnen jullie nu wel een conclusie trekken?
Gr. Ivo
Hopelijk hebben jullie iets aan de betere foto s. Kunnen jullie nu wel een conclusie trekken?
Gr. Ivo
zoeken is leven, leven is zoeken
Kan het is de plaats van bot geen fossiel hout zijn... en de dillere lijnen (harder) de jaarringen???
Theo
Kan het is de plaats van bot geen fossiel hout zijn... en de dikkere lijnen (harder) de jaarringen???
Theo