Maasvlakte
Antw: Maasvlakte
De mammoetkies is een bovenkaakskies!
Een pm3 of m1. oftewel 3e of 4e kies van een mammoet.
Inderdaad kun je dit exact bepalen door het aantal lamellen te tellen.
De andere bruine \"fossielen\" zijn vissekaken heb geen idee welke soort. Of deze oud of fossiel zijn is lastig te bepalen. Zijn overigens wel heel erg complete kaken!
De laatste kies lijkt mij toch meer een runderkies dan een paardekies.
Groeten.......
De andere bruine \"fossielen\" zijn vissekaken heb geen idee welke soort. Of deze oud of fossiel zijn is lastig te bepalen. Zijn overigens wel heel erg complete kaken!
Groeten.......
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Antw: Antw: Maasvlakte
Dat van die kleine (paarden)-kies vermoede ik al een beetje, maar met de rest van de info ben ik alvast heel blij, bedankt!Hanneke schreef:
Hallo
Mooie kies! Er is een manier om te weten te komen welke kies dit is, het heeft te maken met het aantal richels (lamellen) in de kies en of het kauwvlak hol of bol is. Wat nu bij wat hoort weet ik zo snel niet meer, maar het vast wel ergens terug te vinden in een mammoetboek.
De foto\'s daarna doen me sterk denken aan kauwplaten van beenvissen, bijvoorbeeld een snoek. Ik heb ze zelf ook wel eens gezien, maar voor een eenduidig antwoord moet je een visexpert opzoeken.
De laatste foto is een stuk van een waarschijnlijk recente paardenkies.
groetjes Hanneke
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
Bedankt The Stone!The Stone schreef:
Groeten.......
Tegen die mammoetkies ben ik gewoon aangelopen, iedereen liet hem liggen.
Ik heb later een paar dagen op het opgespoten zand gezocht, maar geen (fossiel)tandje of kies gevonden, wel een zak vol stukken bot.
Maar het was toch leuk om te doen.
Vissekaakjes zijn Zeevissen.
Vind eerste in deurganckdok maar dan tot 2mm
laatste is in mijn verzameling gedetermineerd als kabeljauw achtige.
éerste zou wel een schraper kunnen zijn (vis die bvb algen van rotsen schraapt) en dan denk ik aan een soort lipvis.(met groot vraagteken???)
laatste foto is een plooikies...fragmentair
rechtrs naar de wortel toe versmalt die verder nogak brede kies kan paard zijnBovenkies rund is ook breed Ik zou het zo niet kunnen zeggen.
éerste zou wel een schraper kunnen zijn (vis die bvb algen van rotsen schraapt) en dan denk ik aan een soort lipvis.(met groot vraagteken???)
rechtrs naar de wortel toe versmalt die verder nogak brede kies kan paard zijnBovenkies rund is ook breed Ik zou het zo niet kunnen zeggen.
Theo
Theo volgens mij heb je gelijk, ik heb niet goed naar de kies gekeken, hij loopt inderdaad nogal smal toe. Voor zover ik weet zijn paardenkiezen breder, dus het zou best eens rund kunnen zijn.fa991405@skynet.be schreef:
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Antw: Antw: Antw: Maasvlakte
hmmm lijkt mij ook nog wel eens leuk. mooie botten? waar ligt de maasvlakte eigenlijk precies?Alfer schreef:Bedankt The Stone!The Stone schreef:
Groeten.......
Tegen die mammoetkies ben ik gewoon aangelopen, iedereen liet hem liggen.
Ik heb later een paar dagen op het opgespoten zand gezocht, maar geen (fossiel)tandje of kies gevonden, wel een zak vol stukken bot.
Maar het was toch leuk om te doen.
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Bedankt!! maar het zijn dus wel \"echte\" fossielen?fa991405@skynet.be schreef:
@Casper: Bij Hoek van Holland.
Ik ga er zeker heen als er een tweede maasvlakte komt.
Zo moeten ze in Afrika naar fossielen mensenresten zoeken, lopend over een zandvlakte, ik kan mij de intense vreugde bij het vinden van een schedel of iets dergelijks goed voorstellen.
Foto\'s van mogelijk interessante botten komen eraan.

Nou ik ben wel heel benieuwd of iemand de volgende botten kan determineren, zou echt geweldig zijn!