tanden Hoevenen
Antw: Antw: tanden Hoevenen
Hier heb je gelijk in. Maar welke benaming we nu moeten hebben weet ik niet. waarschijnlijk weet Rene het wel.lanselot schreef:
C. escheri, C. planus ?
Volgens mij zijn ze daar nog niet uit. Rene weet zeker meer.
Arjen
Kijk ook eens hier voor meer informatie : http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... s-alt.html
en dan op Cosmopolitodus klikken voor meer informatie.
Groeten,
Tim
[Bewerkt door Benjamin op 05-08-2009 om 10:39 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
Absoluut waar Arjen, grappig he?lanselot schreef:
Vergelijk de lower anteriors en lower laterals van beide soorten morfologisch maar eens: bijna identiek op wat serratie vorming na.
Arjen
Ja voor LA's is dat zo; maar dan de uppers? Planus en escheri kennen mi met namelanselot schreef:
Als je dan ook de LA's van I. oxyrinchus, I. retroflexus (en ook de huidige I. paucus) en de uitgestorven I. desori er naast houdt dan is het zeer aannemelijk dat planus en escheri ook een "baard" hebben gehad. Nogmaals, voor mij zijn het "gewoon" mako's, Isurus dus.
Arjen
dignathische heterodontie (zoals Carcharodon) terwijl de mako's een grotere monognathische heterodontie kennen. Maar goed gelukkig in ieder geval allemaal Lamniform he?
Wat bedoel je met dat ze een baard hebben gehad?
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
Antw: tanden Hoevenen

Ha Pepijn,
Je hebt je pc gisteren teruggekregen? Staan alle foto's er nog op?
Idd lamniform maar hier was behoefte aan inzoomen ipv uitzoomen

Wat wordt er bedoeld met monognatisch en dignatisch? Heterodont is volkomen duidelijk. Anteriors hebben een andere functie dan de laterals.
Ik was al bang dat iemand zou vragen wat ik met die baard bedoelde. Ik heb even 2 foto's bijgevoegd.
Arjen
Antw: Antw: Antw: tanden Hoevenen
Benjamin schreef:
Kijk ook eens hier voor meer informatie : http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... s-alt.html
en dan op Cosmopolitodus klikken voor meer informatie.
Groeten,
Tim
Hoi Tim,
Deze info op Elasmo staat momenteel ter discussie en moet waarschijnlijk herzien worden.
Ha Arjen,
Met dignathisch bedoelt men dat er met name heterodontie is tussen beiden kaakhelften (boven en onder - neem bv Somniosus). Bij monognathisch vindt de heterodontie voornamelijk plaats binnen 1 kaak (zoals bij Galeocerdo waar boven en onder nauwelijks te onderscheiden zijn, maar anterieur en lateraal heel goed).
Ik begrijp nu wat je bedoelt met de baard van een mako maar het lijkt me geen onderscheidend kenmerk voor genera. In Lamniforme groep hebben bv Odontaspididae ook een 'baard'. Is mi het gevolg van dieet en daaraan gerelateerde aantal functionele rijen.
groeten Pepijn
ps. Pc nog niet terug
dus afspraak moet later -> heb je al een voorstel ge-emaild.
Met dignathisch bedoelt men dat er met name heterodontie is tussen beiden kaakhelften (boven en onder - neem bv Somniosus). Bij monognathisch vindt de heterodontie voornamelijk plaats binnen 1 kaak (zoals bij Galeocerdo waar boven en onder nauwelijks te onderscheiden zijn, maar anterieur en lateraal heel goed).
Ik begrijp nu wat je bedoelt met de baard van een mako maar het lijkt me geen onderscheidend kenmerk voor genera. In Lamniforme groep hebben bv Odontaspididae ook een 'baard'. Is mi het gevolg van dieet en daaraan gerelateerde aantal functionele rijen.
groeten Pepijn
ps. Pc nog niet terug

GIMME A HUG!
Hallo mensen, niet verwacht met zo'n "eenvoudige" vraag een interresante discussie op gang te brengen.
Ik heb nog heel wat te (be)studeren.
nogmaals bedankt
groet Kees
nogmaals bedankt
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
Hoi Pepijn,isis schreef:
Ha Arjen,
groeten Pepijn
Idd niet op genera nivieau, maar zou het niet een onderscheidend kenmerk tussen de soorten Isurus en Cosmopolitodus kunnen zijn?
Groeten,
Arjen
Ach ja Kees, zo zie je maar weer. Sorry voor de zijstappen op jouw post.haaiku04 schreef:
Hallo mensen, niet verwacht met zo'n "eenvoudige" vraag een interresante discussie op gang te brengen.
nogmaals bedankt
groet Kees
Erg mooie benedeni trouwens. In deze staat zie je ze zelden voorbij komen. Zuinig op zijn. Ik heb zelf slechts 4 nagenoeg perfecte uit Hoevenen, ten opzichte van zo'n 75 in mindere staat. Van die 4 zijn er ook nog eens 3 hele kleine posteriors waarbij de kans wat groter was dat ze het transport en erosie overleven zouden.
De mooiste benedeni uit Hoevenen die ik heb gezien en zelf in de handen heb gehad zit in de collectie van Arien (Mirre2b). Die is 100% gaaf en haarscherp. Het is die harde werker van harte gegund.
Hoe lang is die benedeni van jou?
Ook leuk die foto van die retro. Bij deze tand kun je heel goed de richel aan de labiale zijde van de kroon zien. Vaak is die niet zo scherp aanwezig.
[Bewerkt door Lanselot op 05-08-2009 om 14:17 NL]
isis schreef:
terwijl de mako's een grotere monognathische heterodontie kennen.
Ik zat hier nog wat over na te denken (valt niet mee met deze temperatuur).
Vind je dat nou echt? Pak nou eens van een I. oxyrinchus of I. retroflexus een lower anterior, upper anterior, lower lateral en upper lateral (posteriors is wat lastiger te onderscheiden).
Dan zie je 4 verschillende tanden. Een leek kijkt je glazig aan als je zou zeggen dat ze allemaal van hetzelfde beest komen.
Arjn
Arjen, bedankt voor je positieve commentaar, de benedeni is ruim 4 cm langs de zijkant. Ik zal hem een mooi plekje geven. Ik vind het prima dat er op "mijn post" een discussie plaats vindt. Erg leerzaam en met aanknopingspunten om zelf verder te zoeken. Dit is o.a. een reden waarom ik lid geworden ben.
groet Kees
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)