Prepareren zee-egel met KOH
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
Antw: Prepareren zee-egel met KOH
Hoi Erik,
Met het behandelen van andere fossielen zou ik voorzichtig zijn, de kans op beschadiging is bij andere materialen zeker niet uitgesloten.
Het resultaat van de behandeling zal ook van de vindplaats afhangen. Het loog lost geen zuivere kalk (calciumcarbonaat)op. Het zorgt voor een sterke zwelling van kleine kleideeltjes in de matrix waardoor de matrix uit elkaar wordt gedrukt, en lost met name silicium en magnesium verbindingen op. Een hoog gehalte aan zuivere kalk zal een slechter resultaat geven (de donkergrijze kalk uit Rheine lost bijvoorbeeld beter op dan de wat lichtere kalk).
Er zijn andere middelen bekend die een beter en sneller resultaat kunnen geven, maar de gezondheids risico's daarvan zijn onaanvaardbaar.
KOH lijkt op zich de beste methode. Andere hydroxides kunnen in theorie een beter/sneller resultaat geven, maar de kosten daarvan zijn erg hoog (100 euro/gram, heb ik dus niet geprobeerd).
Ik heb inmiddels een Holasters, een paar Cylindrica en een beschadigde Salenia behandeld. Het resultaat is fantastisch (kan helaas nog geen foto's laten zien). De behandeltijd voor de Salenia was maar 20 minuten!
Met het behandelen van andere fossielen zou ik voorzichtig zijn, de kans op beschadiging is bij andere materialen zeker niet uitgesloten.
Het resultaat van de behandeling zal ook van de vindplaats afhangen. Het loog lost geen zuivere kalk (calciumcarbonaat)op. Het zorgt voor een sterke zwelling van kleine kleideeltjes in de matrix waardoor de matrix uit elkaar wordt gedrukt, en lost met name silicium en magnesium verbindingen op. Een hoog gehalte aan zuivere kalk zal een slechter resultaat geven (de donkergrijze kalk uit Rheine lost bijvoorbeeld beter op dan de wat lichtere kalk).
Er zijn andere middelen bekend die een beter en sneller resultaat kunnen geven, maar de gezondheids risico's daarvan zijn onaanvaardbaar.
KOH lijkt op zich de beste methode. Andere hydroxides kunnen in theorie een beter/sneller resultaat geven, maar de kosten daarvan zijn erg hoog (100 euro/gram, heb ik dus niet geprobeerd).
Ik heb inmiddels een Holasters, een paar Cylindrica en een beschadigde Salenia behandeld. Het resultaat is fantastisch (kan helaas nog geen foto's laten zien). De behandeltijd voor de Salenia was maar 20 minuten!
Antw: Antw: Prepareren zee-egel met KOH
Bedankt voor de info Marcel.Dus het toch maar bij zee-egels houden.Ben straks wel benieuwd naar het resultaat op een Micraster uit Misburgmarcelwissink schreef:
Hoi Erik,
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Prepareren zee-egel met KOH
Hoi Erik,
de officiele naam van het egeltje is trouwens Camerogalerus cylindricus (Lamarc, 1816).
Op de website van de Yale university http://www.yale.edu/ypmip/taxon/echinozoa/8863.html wordt echter ook gesproken van Discoidea cylindrica Agassiz.
Dezelfde discussie heb ik eerder gehad in een ouder topic http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6740#66612, waarbij Louis nog een toelichting geeft:
Groet
Hint Erik: onder aan de topic zie je een blauw balkje "Plaats antwoord", zodat je niet altijd de gehele tekst hoeft te kopiëren, hihi
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 24-09-2009 om 12:35 NL]
de officiele naam van het egeltje is trouwens Camerogalerus cylindricus (Lamarc, 1816).
Op de website van de Yale university http://www.yale.edu/ypmip/taxon/echinozoa/8863.html wordt echter ook gesproken van Discoidea cylindrica Agassiz.
Dezelfde discussie heb ik eerder gehad in een ouder topic http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6740#66612, waarbij Louis nog een toelichting geeft:
Ik weet dus ook niet welke benaming nu juist is maar houd het liever bij Camerogalerus cylindricus (Lamarc, 1816) omdat Lamarc de soort het eerste beschreven heeft.plikona schreef:
H. L. Hawkins heeft in zijn artikel 'On the jaw Apparatus of Discoidea cylindrica (Lamarck)' in 1909 in Geological Magazine Camerogalerus 'Discoidea' benoemt (waarom weet ik ook niet). Discoidea is vrouwelijk en daar de regels zeggen dat als het genus verandert , de soortnaam (in dit geval cylindricus) behouden blijft. Daar Discoidea vrouwelijk is wordt de soortnaam ook vrouwelijk nl cylindrica.
Groet
Hint Erik: onder aan de topic zie je een blauw balkje "Plaats antwoord", zodat je niet altijd de gehele tekst hoeft te kopiëren, hihi

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 24-09-2009 om 12:35 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: Prepareren zee-egel met KOH
Meester ?? haha, zo voel ik me nietErik-B schreef:
Hahaha is goed meester zal er op letten

Scheelt gewoon is tekst en maakt het wat overzichtelijker (voor mij althans

Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Antw: Antw: Antw: Prepareren zee-egel met KOH
Ik zal er op letten GJ.Sta er zelf niet zo bij stil dat anderen zich weer helmaal door de tekst moeten scrollenGerrit-Jan schreef:Meester ?? haha, zo voel ik me nietErik-B schreef:
Hahaha is goed meester zal er op letten
Scheelt gewoon is tekst en maakt het wat overzichtelijker (voor mij althans)
Groet