Soortenlijsten op website!

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
JeroenBos
Antw: Soortenlijsten op website?

Bericht door JeroenBos » 25 sep 2009, 20:38

Hoi Herman,

Dat lijkt mij een mooi idee. Op die manier ontstaat er toegevoegde waarde.

Aangevuld met extra systematische beschrijving(en) voor- en door forumleden?

groet,

Jeroen

Erik-B
Been thanked: 1 time

Bericht door Erik-B » 25 sep 2009, 21:09

Ik zou er achter staan :)

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 25 sep 2009, 21:57

@ Rene: Uiteraard is het ook mogelijk zo'n lijst te maken op tijdperk, niet alleen enkel op vindplaats.

verder:
Ik wil de toegang aan de soortenlijst eigenlijk onder hetzelfde regime laten vallen als de toegang tot de vindplaatseninformatie. Ook hier dus wordt de toegang tot informatie beperkt als de kwetsbaarheid van de vindplaats dat vereist.

Ik maak eerst wel eens een "working concept". Dan is het gemakkelijker om commentaar en aanvullingen te geven.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 25 sep 2009, 23:36

@Herman:
Even vooruit lopend op het "working concept"

"Soortenlijsten" maken van enkel niet kwetsbare locaties levert niets op!
Dit betreft geen enkele in-situ locatie,deze zijn immers wel kwetsbaar.
Enci en andere locaties waarbij men zonder toestemming niet wordt toegelaten uitgesloten.

Het zal dus enkel en alleen locaties betreffen zoals bv de "Antwerp area".
Mocht er een lijst gemaakt worden van wat daar aangetroffen kan worden wat is de meer waarde hiervan?
Het betreft hier meerdere afzettingen/periodes door elkaar heen?

Een ander concept,dit zonder enige info van de locatie waar deze vondsten aangetroffen worden(dit doet niet terzake)
Maar met andere info,periode/afzetting e.d.
Dit voegt M.i. meer toe.

Ik wacht het "working concept" af.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

arendsoog

Bericht door arendsoog » 26 sep 2009, 00:04

Hallo,

Met belangstelling dit voorstel van onze webmaster gelezen.
Een soortenlijst per vindplaats is wellicht - zie de argumenten van Rene - minder handig. Maar wellicht kunnen we komen tot een determinatielijst? Ik heb al eens eerder een balletje opgegooid over dit onderwerp. Een soort van 'vragenlijst' (wel wat vergelijkbaar met de determinatiehulp op deze site) die "als vanzelf" leidt tot determinatie (of een sp.-determinatie) van tanden door het beantwoorden van een aantal vragen.
Zoiets zou trouwens alleen tot stand kunnen komen met de hulp/medewerking van de echte deskundigen onder ons. (wie de schoen past, mag hem van mij aantrekken).
Vervolgens zou je ervoor kunnen kiezen deze als een - bijvoorbeeld - PDF-download alleen ter beschikking van trouwe leden te stellen. Maar dat is dan weer van later zorg.

Mochten er onder jullie zijn die ideeën hebben, schroom dan niet; ik ben best bereid om e.e.a. te verzamelen en op papier te zetten zodat we misschien iets kunnen ontwikkelen. Dat zal in 't begin best 'primitief' zijn, maar kan wellicht langzaam uitgroeien tot een determinatie-systeem waar we wat aan hebben?

Mail maar als jullie het wat vinden.

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 26 sep 2009, 00:24

Even snel iets in elkaar gezet.
Het werkt door een extract te maken uit de fotopagina. De lijst linkt daar ook naartoe door. Je ziet dan meteen alle foto's van die soort, ook van andere vindplaatsen. Het idee is de lijst én meteen ook de fotopagina aan te vullen.

Ben met René niet eens dat het alleen voor in-situ vindplaatsen interessant is, ook voor ex-situ vondsten kan een dergelijke lijst uitkomst bieden. Wel is dan een indeling op tijdperk lastig.

Ik ben er ook nog niet over uit hoe we een dergelijk systeem OOK op tijdperk / formatie kunnen ontsluiten. Dat betekent dat je van alle fossielen de exacte stratigrafie moet invoeren voorzover bekend. Ook van de vindplaatsen moet dat worden ingevoerd. Dan moet er een soort zoeksysteem overheen gebouwd worden denk ik.

Een determinatiesysteem die je leidt naar een specifieke soort ben ik op zich voorstander van, maar is erg lastig te realiseren. Bij Fossilbase http://www.fossilbase.org/ hebben ze een poging gedaan. Ik vrees dat hier vele manjaren werk in gaan zitten voordat je een werkbaar systeem hebt.

Er wordt ook meteen duidelijk dat er nog wel het één en ander mankeert aan de naamgeving op de fotopagina / lijst. Niet bij alles is de juiste naamgeving gehanteerd, en er zijn opmerkingen bij genus ingevuld. Ook missen er auteurs. Ga hieronder dus niet in op de fouten in de data (zal ik eruit halen) maar op het concept.

http://www.fossiel.net/vindplaatsen/soo ... laats=Mill

Werkt ook door er een andere vindplaats achter in te vullen. Voor de toegang tot de lijst geld voor het geval Mill dat het alléén zichtbaar is als je bent ingelogd.

De lijsten die al op het forum gepubliceerd zijn kunnen we als uitgangspunt gebruiken om voor een aantal vindplaatsen te proberen te lijst compleet te maken, inclusief foto's. Als het concept is ingevoerd zal ik hiervoor oproepen plaatsen. We kunnen op die manier eerst een aantal veelbezochte vindplaatsen afwerken, en daarna verder gaan met de andere.

Graag verdere ideeën en (eerlijk) commentaar op de conceptpagina.

[Bewerkt door webmaster op 25-09-2009 om 23:47 NL]

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 26 sep 2009, 01:24

Ben met René niet eens dat het alleen voor in-situ vindplaatsen interessant is, ook voor ex-situ vondsten kan een dergelijke lijst uitkomst bieden. Wel is dan een indeling op tijdperk lastig.

En waar gaat het dan om!

Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

nijntje

Bericht door nijntje » 26 sep 2009, 10:22

hoi ik vind het een mooi begin !
ik heb je link even bekeken en ik denk dat ik hem best zou kunnen gebruiken .
zoals ik in een andere discussie al zei kijk ook even op de stie van de WTKG http://www.wtkg.org/geologie.htm
hier staat in iedergeval een uitgebreide lijst van schelpen (er zijn ondertussen al weer sorten bij, maar hij is redelijk compleet)
misschien kun je er eits mee

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

hanst

Bericht door hanst » 26 sep 2009, 10:25

Hallo,

Een soortenlijst van een bepaalde vindplaats is zeker interessant, maar het is wenselijk om foto's toe te voegen van de soorten ( voor zover er afbeeldingen zijn.Dat vergemakkelijkt het determineren!

Forser1

Stan
Been thanked: 1 time

Bericht door Stan » 26 sep 2009, 10:28

Een soort van 'vragenlijst' (wel wat vergelijkbaar met de determinatiehulp op deze site) die "als vanzelf" leidt tot determinatie (of een sp.-determinatie) van tanden door het beantwoorden van een aantal vragen.
Dit zou nog veel handiger zijn, maar zoals Herman uitgelegd heeft lastig te realiseren. Daarom mijn voorstel: Maak een pagina met zoveel mogelijk soorten waarbij je de mogelijkheid hebt om op vindplaats en/of op tijdperk te zoeken (maar dit hoeft dus niet, je hebt dus eerst een soort algemene pagina met soorten) om het aantal mogelijke soorten te beperken om jouw fossiel te determineren. Op de pagina met zoveel mogelijk soorten heb je dan een overzicht zoals het concept van Herman hierboven, maar dan met alle soorten (met plaatjes). Van daaruit kun je verder zoeken.

Verder wil ik voorstellen dat op de pagina met foto's waar je nu naartoe gelinkt word bij de haaientanden, dat de foto's zo veel mogelijk op kaakpositie worden gesorteerd, of dat de kaakposities erbij worden gezet.

Gr. Stan

[Bewerkt door Stan op 26-09-2009 om 09:32 NL]

Gesloten