Preparatie trilobieten Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Frederik » 28 jan 2011, 16:30

ivok schreef:
is dit nu het resultaat van goeie apparatuur of is het toch meer degene die de apparatuur bediend?
:D ik kan hier moeilijk objectief op antwoorden, maar ik wil wel een poging doen om wat bevindingen op te schrijven.

Maar in mijn ogen is dit geen of-of, maar een en-en verhaal. En dan nog meer bepaald een en-en-en-en verhaal:

- En materiaal: voor de fijne details (vb. tussen de pleurae, aan de ogen) was een fijne prepareernaald een godsgeschenk, figuurlijk dan. Ik heb geen binoculaire microscoop, de preparatie is op het blote oog gedaan, maar toch is vergroting soms nodig op de moeilijkere stukken. Ik heb dit opgelost door macrofoto's te nemen en daarop de details te bestuderen als ik even niet meer verder kon. Je werkt soms op een schaal van tienden van millimeters. Enzoverder. Materiaal alleen is niet genoeg, maar het helpt.

- En techniek: dit komt deels met ervaring, en deels met talent. Met dat laatste bedoel ik vooral een vaste hand, een fijne motoriek en een goed 3-D inzicht. Ervaring heb ik nauwelijks (dit zijn mijn eerste trilobieten), en ik heb dan ook al heel wat fouten gemaakt. Wat vooral belangrijk is, is hoe je bepaalde strategische fases in de preparatie aanpakt. Het is bijna een strategisch spel, waarbij oogranden, suturen, stekels, richels, en dergelijke elk een uitdaging vormen die individueel benaderd wordt. Fouten maak je op zo'n punten, door concentratieverlies en door fysische problemen.

- En matrix en fossiel zelf: de bewaringstoestand, hardheid, hechting tussen steen en fossiel, en dergelijke maken dat een preparatie vlotjes gaat of pure stress is. Verschillen tussen vindplaatsen onderling, stukken van dezelfde vindplaats of delen van hetzelfde fossiel kunnen gigantisch zijn. Kennis van de anatomie is ook vitaal. Ik ben momenteel bezig aan een trilobiet waarvan ik de soort niet kon afleiden uit de doorsnede. Da's voorzichtig de delen blootleggen die je nodig hebt voor determinatie. Het bleek een Proetida, ?Tropidocoryphidae of ?Proetidae te zijn, bergen fotomateriaal gezocht om te vergelijken. En dan nog bleek de wangstekel bijna dubbel zo lang als ik had verwacht, waardoor ik de top beschadigd heb.

- En geduld: ik heb het voordeel dat ik niet commercieel werk, ik kan dus zoveel tijd steken in een preparatie als ik wil. Lees: als ik kan, het is moeilijk te weerstaan aan de verleiding om snel resultaat te zien. Die laatste trilobiet heeft mij uren en uren gekost (bijna elke dag 1 a 2 uur en dat voor enkele weken, tel maar uit). Soms zat ik een half uur of meer aan de matrix bezig om een stukje klaar te maken om er de volgende dag pas af te tikken. Het gaat ook in de helft van de tijd, maar dan met vele kleine foutjes. Het gaat in een tiende van de tijd, maar dan vol vette krassen. In Marokko zag ik mensen in een dikke tien minuten een trilobiet 'bevrijden' uit de steen, maar de helft van het beest kan je dan wel van de vloer vegen.

[Bewerkt door Frederik op 28-01-2011 om 16:52 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko

Bericht door Gerrit-Jan » 28 jan 2011, 17:01

Prachtig trilobietje Frederik!!!

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 feb 2011, 00:19

Odin, Ik weet het niet, ik heb geen ervaring met zo'n apparaatjes. Meestal zijn elektrische gereedschappen minder comfortabel en precies omdat ze trillen in je hand. Maar ze zijn goedkoop en dat maakt het ideaal voor jonge beginners ;)

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 feb 2011, 00:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een volgende episode in de prep-soap. Dit maal een Cornuproetus, al had ik dat pas helemaal door als ik een eind aan het cephalon gevorderd was. De rechter vrije wang is losgekomen, gekanteld en ligt een paar millimeter dieper waardoor het uiteinde van de wangstekel net heel wat hoger dan verwacht lag (je ziet 't moeilijk op foto). Die ben ik dus onverwachts onderweg tegengekomen, waarna ik me een weg naar het tweede oog heb kunnen werken.

Feestje.

Nu rest de thorax en pygidium nog. Er is een hoek van het pygidium af, maar al bij valt het nog mee. Te bedenken dat ik deze bijna had laten liggen.
De eerste foto toont de doorsnede zoals gevonden. Je kan het linkeroog zien zitten.

something (TH Huxley)

Bram

Bericht door Bram » 02 feb 2011, 00:28

Prachtig weer!

Groeten,
Bram

nestor

Bericht door nestor » 02 feb 2011, 09:04

Je verdient m.i. het predikaat meester-preparateur :)

De senioribus nil nisi bene

Time lord
Been thanked: 1 time

Bericht door Time lord » 02 feb 2011, 10:56

Mooi topic Frederik. Ga zo door, een genot om te lezen en zien.

Ik wist dat trilobieten mooie fossielen waren, maar zo mooi had ik ze nog niet gezien.

fitch

Bericht door fitch » 02 feb 2011, 11:03

Meh.. ik vond die Cornuproetus schoner met al de matrix daar nog om heen .. jammer ..

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 02 feb 2011, 15:07

Dries, ik denk dat Frederik de stukjes matrix die er al afgevlogen zijn wel cadeau wil doen ;). Jaloers op het al verrichte prepwerk?

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Plaats reactie