Knokke :Rotsbeentje (Bulla)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)

Bericht door strandjutters » 26 okt 2012, 00:21

Hallo Smaug,hertengewei ? ik denk het niet,ik zal maar niet vertellen dat ik jager ben,maar ik ken een gewei,ten eerste heb je geen gewei waar er geen end begint binnen deze afstand van de kroonbasis,ten tweede heb je geen rosenkrans aan de onderkant van dit stuk,ook de structuur klopt niet met een gewei,dit stuk heeft dezelfde structuur als een hoorbeentje(een vrij dichte structuur)Ik maak nog een foto van het breukvlak,ook leg ik het stuk voor aan mark Walvis die Zaterdag bij mij thuis komt,ik geef dan meteen zijn gedacht er over op het forum.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 okt 2012, 00:32

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Smaug,hier een tweetal foto's van het breukvlak,de structuur is veel dichter dan bij een gewei,ik heb geen enkel gewei stuk fossiel of recent waar dit stuk zou in passen.VR GR Pascal

strandjutters

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 26 okt 2012, 10:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan zal ik maar niet vertellen dat ik hertengeweien openzaag om te verwerken en bewerken tot middeleeuwse artefacten.

1. Er bestaat binnen de diverse hertensoorten (en op dit moment ga ik uit van edelhert) een grote variatie aan geweivormen. Daarnaast ontwikkeld een gewei bij nutrienten-gebreken niet volgens het bekende stramien, hierdoor kunnen ongelijke en vreemde geweivormen ontstaan. In het verleden was dit een belangrijke reden voor afschot.

2. Naar ik aanneem uit de titel is dit stuk gevonden op het strand. We kennen als verzamelaars allemaal wel het principe van erosie door rollen, waardoor fossielen breken, afronden en glad worden. Het is voor een hertengewei niet onmogelijk om een groot deel zoniet zijn volledig rozenkrans te verliezen.

3. De rozenkrans kan opzettelijk verwijderd zijn. Bij de Friezen en Romeinen was een afgezaagde (en vaak bewerkte) rozenkrans om je nek een vruchtbaarheidssymbool.

4. De structuur en dichtheid van het fossiel komen wat mij betreft sterk overeen met dat van een gewei.
Kijken we naar de bijgeleverde fotos dan beginnen we met het aanhechtingsvlak van het gewei met de schedel, een vrijsponzige structuur.
De tweede foto geeft het zaagvlak aan direct na de rozenkrans, we treffen hier een zeer dichte structuur aan met (in dit exemplaar) de start van het geweimerg (ook een zeer dichte structuur in vergelijking met beenmerg).
De derde foto geeft het vlak weer dat voorheen aan de rozenkrans vastzat.
De vierde foto is het zaagvlak op 10 cm na het eerste zaagvlak. We zien hier een geleidelijke toename van de hoeveelheid merg. Dit zie je ook terug op de laatste van jouw fotos.

Mijns inziens is het door jouw afgebeelde "stuk" een deel van een gewei, waarbij het gaat om een syuk van het eerste proximaal, waarbij de rozenkrans door erosie is afgesleten en waarbij de oogtak is afgebroken en versleten. Het stuk heeft (ogenschijnlijk) vrijwel dezelfde dichtheid als dat van een gewei, zowel aan het begin als aan het einde van het stuk. Daarnaast meen ik op de foto een bloedvatkanaal te herkennen.

De laatste foto is een vrije reconstructie.

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 okt 2012, 20:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Smaug,ik leg het morgen voor aan Mark Walvis,waarom ik denk aan rib ? Ik heb zoiets gezien op een site die er heel goed op leek,maar ik kan geen links plaatsen,morgen zijn we zeker iets wijzer.

Hallo vanavond vond ik dit hoorbeentje in Knokke,het lijkt wat op een eerder gevonden stuk,maar er zijn toch enkele verschillen,mijn vraag,? kunnen dezelfde soorten ook verschillen tonen binnen één familie? GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 26 okt 2012, 22:45

Hoi Pascal,

Weer een mooi gehoorbeentje. Helaas mis ik het vooraanzicht voor een goede determinatie. Het gaat mogelijk om een Delphinidae sp. met het genus Hemisyntrachelus sp. Maar Mark zal het wel weten.

Even antwoord geven op je vraag. Er kunnen kleine variaties zitten in perioticums. Er kunnen bijvoorbeeld grootteverschillen zijn door verschil tussen de sexen (sexueele dimorfisme).

Nog even over het bot. Smaug heeft het denk ik wel bij het goede eind te pakken. Maar dat zullen na morgen zie.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 okt 2012, 23:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Sander en Smaug,morgen weten we meer,het stuk zou wel passen in het gewei als het een plat snijvlak zou hebben,maar dit heeft het niet.

Dit zijn de hoorbeentjes waar ik het over heb,ze zijn even groot,maar bij de nieuwe lijkt het ofdat ie meer gebogen is ,ook de achterkant is het gaatje anders,bij de nieuwe staat het gaatje rechtop,bij de eerste ligt het meer plat.GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 26 okt 2012, 23:51

Hoi Pascal,

Deze verschillen die je laat zien zijn te groot voor sexuele dimorfisme. Het gaat hier om verschillende soorten dolfijnen. Maar volgens mij zijn beide wel van Delphinidae sp. (dit zo snel gezien)

De familie Delphinidae sp. en de familie van Kentriodontidae sp. zijn bijvoorbeeld heel divers. Dit zie je ook terug in de gehoorbeenderen. Ondanks deze diversiteit blijven bepaalde morfologische kenmerken bij elke familie hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar de determinaties en je ontmoeting met Mark morgen.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 okt 2012, 00:11

Hallo bedankt Sander,ik kijk al uit naar morgen,maar s'ochtens er eerst nog ééntje er zien bij te vinden,Mark komt met zijn vrouw om 15 uur bij mij thuis.

Vandaag is Frank Wesselingh bij mij geweest,hij was onder de indruk van mijn verzameling,heeft veel aantekeningen gemaakt veel foto's gemaakt,twee schelpjes meegenomen vanwaar het bestaan niet geweten was aan onze kusten voor verder onderzoek,al bij al heel leuk,hij is in totaal hier vier uur geweest.Leuke mens en groot wetenschapper.GR(Had ook veel lof voor Bram Langeveld,het zal een grote worden heeft hij gezegd)

[Bewerkt door strandjutters op 26-10-2012 om 23:16 NL]

strandjutters

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)

Bericht door Duys » 27 okt 2012, 12:32

(Had ook veel lof voor Bram Langeveld,het zal een grote worden heeft hij gezegd)

[Bewerkt door strandjutters op 26-10-2012 om 23:16 NL][/quote]

Dat zal Bram wel een boost geven!
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 okt 2012, 19:04

Hallo Iedereen,Mark Walvis is net de deur uit,het was een leerrijke middag,hij heeft ongeveer een 20 soorten gedetermineerd,ook een paar zeldzame stukken,waaronder 2 bulla's van Squalodon 1 hoorbeentje van Squalodon,ook een soort kleine beluga die hij niet eerder heeft gezien van Cadzand Fam Monodontidae.GR

strandjutters

Plaats reactie