Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 06 dec 2011, 22:49

Afbeelding

Hallo iedereen,vanavond heb ik er 19 uit een kwart emmer gevist van vanmiddag.Ik zeef het niet nog een keer om de kleintjes niet te missen ,maar je moet wel dubbel goed opletten met het zand er aan.Ik weet het steekt misschien al tegen voor jullie ,maar je kunt geen studie maken van drie Trivia's,je moet er een paar bij elkaar zien te rapen ,en dan pas kun je zien denk ik met wat we hebben te doen.Niet dat ik het beter wil weten maar hoe meer zielen hoe meer vreugde zou ik zeggen.Ik heb drie weken geleden mijn eerste gevonden en met heel wat inzet van mezelf krijgen we nu toch een beter beeld dat er dus ook Trivia's in Knokke te vinden zijn.GR en tot morgen.

[Bewerkt door strandjutters op 06-12-2011 om 22:55 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 06-12-2011 om 22:58 NL]

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 06 dec 2011, 23:06

Erg leuk!

Ik woon in het verkeerde dorp!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 dec 2011, 23:23

Haalo Brammiej,misschien een idee voor je volgende vakantie.Ik weet ik sta nog nergens met mijn Trivia's ,maar alle begin is moeilijk denk ik.Ik heb ook gezien dat de Pagina's uit het boek van de Trivia's net dezelfde foto's zijn van de eerste link die Duys me heeft gegeven,die foto's komen namelijk uit dat boek,wil je dit eens nakijken AUB,want dan moet ik geen copy's nemen waarschijnlijk.GR en bedankt tot dus ver.Ik ben er zeker van dat jou verzameling ook zal aandikken met Trivia's van Knokke-Heist.(Heb je een idee van de Trivia met de verschillende mondhoek)

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 dec 2011, 00:24

Hallo iedereen,ik vind deze Trivia's tussen Hastalis en Macrota's?Eoceen - mioceen -Plioceen-Hoe kunnen we nu x Situ weten van welke tijd ze zijn ?Waren ze er al of niet in het eoceen .Misschien weer een domme vraag maaar toch vraag ik het .GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 07 dec 2011, 10:34

Hey!

In Europa en Amerika vind men miocene en pliocene trivia's, maar in Australie worden er Eocene soorten gevonden.

Ik heb contact met een duitse bioloog die uitsluitend Cypraea's en Trivia's benoemd en hij vertelde het volgende:

Er komen 7 fossiele soorten voor namelijk:

Trivia arctica
Trivia monacha
Trivia coccinelloides coccinelloides
Trivia coccinelloides parvula
Trivia michelotti
Trivia testudinella
Trivia retusa

Uiterlijke verschillen zijn:
mondopening
afmetingen en hoogte
bolle of vlakke rug
aantal tanden bij volgroeide exemplaren
afgevlakte uiteinden
ovaal of ronde vorm.

Misschien wil je een foto maken van de bladzijden in je boek?

Op dit moment zijn er spannende tijden voor ons hier thuis, mijn vrouw is 17 dec uitgerekend en dan verwachten wij ons eerste kind. Ik wil in januari naar Knokke rijden om er veel materiaal te verzamelen. Ik zal dan ook een groot aantal emmers vullen en terugnemen. Tegen die tijd zal ik je ook berichten. Misschien kunnen we dan samen gaan.

Groetjes Bram

De eerste 2 komen ook nog recent voor, kunnen ook subfossielen zijn.
Ik heb via de link gekeken, staat weinig tekst bij

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 dec 2011, 13:03

Hallo brammiej,er staat inderdaad geen tekst bij,en in het boek wel.Ik heb vanavond een afspraak voor de copy's te nemen,stuur je adres maar door via mail.Je hebt wel nog niets gezegd van die twee mondstukken die ik laat zien.ze zijn toch verschillend Hé.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 dec 2011, 22:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,ik heb vanavond niet veel uitgezocht,één bakje en ik heb er 6 gevonden.Daarna heb ik me bezig gehouden met ze eens uit te leggen per kleur - grootte enz.De foto's gemaakt van mijn vondsten zijn niet zo mooi want de Trivia's zijn in werkelijkheid veel mooier, maar het digital microscoopje is wel goed van dicht.Ik maak straks wat foto's van het zwartje die ik vanavond vond,dan zul je zien wat ik bedoel.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 dec 2011, 22:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, bij deze de foto's van het zwart Triviatje.Valt deze te determineren aan de hand van deze foto's,ik heb er nammelijk heel wat met deze vorm van structuur.Brammiej ik heb de Trivia's gescand uit het boek,en mijn vrouw stuurt ze morgen door via email.GR

[Bewerkt door strandjutters op 07-12-2011 om 22:22 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 dec 2011, 22:42

Afbeelding

Hallo,als er een verschil van soort is in de hoogte,over welke soorten spreken we dan,want hier zie je wel een groot verschil.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 08 dec 2011, 17:09

Hoi Pascal!

Ik heb antwoord gekregen van Dirk Fehse, hij zegt dat de linker waarschijnlijk de Trivia coccinelloides parvula is en de rechter de T. arctica. Ik had je foto's gebruikt hiervoor(staat copyright op). De linker was niet volgroeid, daarom geen 100% zekerheid.
Ik zal je laten weten als ik je email heb ontvangen. Je zwarte trivia is echt magisch mooi!!

Groetjes Bram

Gesloten