Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Bericht door strandjutters » 07 nov 2012, 21:36

Afbeelding

Afbeelding

Hallo bij deze de andere zijden.

Dit was het zo een beetje wat mijn Hoorbeentjes betreft die ik tot nu toe al heb gevonden.

Morgen plaats ik nog een Perioticum van een Zeehond die Mark heeft gedetermineerd,en dat had Sander ook al gezien.GR

strandjutters

Stan
Been thanked: 1 time

Bericht door Stan » 07 nov 2012, 21:53

Dank voor het interessante topic! Ik weet hier te weinig van voor enige respons, maar het blijven erg leuke botjes, die gehoorbeentjes. Ik heb Mark Walvis ooit ook wel eens enkele dingetjes voorgelegd, altijd interessant.

Gr. Stan

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 nov 2012, 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vandaag was het een gektisch dag,vanmorgen naar Cadzand geweest,ik had maar twee Perioticum fragmenten,en een Walvisslakkenhuis,het was een zwak tij en heb nog wat gezocht in de droogliggende stukken fosforriet,daarin heb ik drie fragmenten gevonden van fosforriete krabben,leuke dingen.

Vanmiddag na het werk nog ff het strand op in Knokke,daar heb ik ook een walvis Perioticum gevonden,mijn eerste van Knokke.Wat haaientandjes en deze perioticum op foto,ik denk bij deze ook richting Monodontidae,het is een vorm die ik nog niet in mijn verzameling heb,het geeft een vrij hoog slakkenhuis en is vrij smal.

Het merkwaardige is dat deze van een plaats komt waar ik nog nooit ééntje heb gevonden,en er altijd van uitging dat ze er wel moesten zijn,aan de hand van het fosforriet die ik er altijd vond,tot vandaag,kreeg ik eindelijk gelijk dat ze er moeten inzitten,wel er vreemd stuk vind ik .GR

[Bewerkt door strandjutters op 12-11-2012 om 11:52 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 nov 2012, 20:21

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,dit stuk is door Mark Walvis gedetermineerd als Zeehond,Had Sander ook al gedaan.

Deze soort Zeehond was eigenlijk een reuse Zeehond,het dier kon wel vijf meter lang worden.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 nov 2012, 21:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,het topic word waarschijnlijk al weer langdradig,maar ik blijf mijn vondsten toch plaatsen.

Deze twee hoorbeentjes,niet volledig maar toch een paar werkwaardigheden.De eerste is vrij driehoekig,en de tweede heeft een groef die ik bij andere niet terugvind.

Ik heb nu toch al weer een veertig stuks die Mark nog niet heeft gezien,een volgende afspraak word al weer nodig om op to date te blijven.Ik heb ook al heel wat Walvis bij gevonden,dingen waar je vroeger niet bij stilstond.GR

strandjutters

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 15 nov 2012, 19:39

Hoi Pascal,

Zoals belooft zal ik nog even kijken naar de gehoorbeenderen.

Je gehoorbeen uit Knokke met het grote slakenhuis is volgens mij ook van een Monodontidae sp. Het grote slakkenhuis is ook het belangrijkste kenmerk om ze te herkennen.

De eerste vrij driehoekige gehoorbeentje. Dit kenmerk ken ik (zover ik weet) eigenlijk alleen maar bij de Kentriodontidae sp.
De tweede met de groef herken ik niet zo snel van de foto.

Ik ben weer benieuwd wat Mark gaat zeggen over je vondsten.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 nov 2012, 20:00

Hallo Sander,ik ben ook terug benieuwd naar Mark zijn determinaties van mijn nieuwe vondsten.

Ik hou de vondsten appart die Mark heeft gedetermineerd,ik weet dat ik er al een paar uit herken,maar plaats ze enkel samen na dat Mark ze heeft gezien,anders weten we niet meer wat we al hebben gehad en wat niet.

Ik plaats nog wat foto's van de Walvis vondsten (hoorbeentjes Hé geen volledige Walvissen)GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 17 nov 2012, 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,hierbij wat vondsten van vandaag,ik had vier Perioticums in Cadzand en vier Bulla's één Krabfragment en één bijna volledige Krab.daarintegen had ik in Knokke één volledig Perioticum en dit was het zo een beetje.Ik ben zeer tevreden als ik ga zoeken en telkens een volledige perioticum vind,als je dan rekend hoeveel keer ik ga zoeken hier op het strand,zal ik toch algauw een mooi overzicht krijgen van wat er hier te vinden is.

Bij het Perioticum van Knokke heb ik nog geen idee,al is ook de naam Stenella niet uit te sluiten.GR

strandjutters

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 18 nov 2012, 17:06

Hoi Pascal,

Dat zijn weer mooie complete perioticums.

Het is goed dat je de gedetermineerde gehoorbeenderen door Mark apart houd.

Ik zal kijken of ik ze kan determineren van de foto's:
Knokke: Deze herken ik niet zo snel maar het zou om een Delphinidae sp. kunnen gaan.
Cadzand: Dit lijkt me ook een Delphinidae sp. over het genus durf ik iets te zeggen.
Kapotte: durf ik niets van te zeggen.
Bulla's: de 3 kleinere vooraan zijn mogelijk van een Delphinidae sp. of Kentriodontidae sp. en de grotere is denk ik van een Eurhinodelphinidae sp.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 nov 2012, 17:51

Hallo Sander bedankt,Ik had vandaag ook wat mooie vondsten in Cadzand,in Knokke heb ik niets gevonden van Hoornbeentjes.

Ik heb mijn kleinste volledige gevonden vandaag ,het is geen 20 mm,waarschijnlijk La Plata,misschien dat Hans het herkend van uit Mill,dit zou leuk zijn.

Verder nog wat bulla's en een 7 tal gebroken perioticums,waarschijnlijk weer een Squalodon.Ik maak straks wat foto's van mijn vondsten.GR

[Bewerkt door strandjutters op 18-11-2012 om 18:00 NL]

strandjutters

Plaats reactie