Cadzand : Muizekiezen .
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: Antw: Cadzand : Muizekiezen .
[/quote]muisje schreef:
hoi heren, ik heb bij andere verzamelaars hetzelfde gezien bij Nieuwvliet: veel Microtus, ook wel Arvicola, zelden Mimomys, veel koude minnende muizen: Microtus oeconomus, verder M. gregalis, Dicrostonyx, Lemmus, soms M. agrestis, maar veel minder. De anderen zeefden ook, maar dat is het toch niet helemaal.
[Bewerkt door SantanaFormatie op 20-01-2013 om 17:13 NL]
Hoi Francien,
Nooit geweten dat er zo'n verschil in verhouding was tussen de woelmuisen uit Zeeland en de Delflandse kust. Weet je ook toevallig wat het verschil maakt? Bijvoorbeeld een net iets andere leefomgeving of klimaat.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
Antw: Cadzand : Muizekiezen .
hallo Pascal, zeven is uitstekend, daarmee vind je ook de kleintjes. Ik bedoel dat er een discussie is of de verschillende verzamelmethoden invloed hebben op de soorten percentages. Je hebt namelijk zevers en kruipers. ik ben een kruiper; ik zoek op handen en knieen het strand af naar muizenkiezen die ik meteen herken. Kruipers lijken meer grote soorten te vinden en zevers meer kleine soorten. Maar kruipers zoeken niet op dezelfde stranden als zevers, dus het is appels met peren vergelijken. Verschillende stranden zijn uit verschillende herkomstgebieden opgespoten en dat lijkt de balangrijkste oorzaak van het verschil in soortensamenstelling. In Zeeland liggen de oude lagen dichter onder de oppervlakte en dat is er de oorzaak van dat er woelmuizen van de overgang van Plioceen naar Pleistoceen gevonden worden. Dezelfde laag ligt bij de Maasvlakte rond de 90 m diepte, die worden bij het opzuigen niet gehaald. Overigens zijn bij de laatste ijstijd lagen omgewerkt, en lijken de muizenkiezen zelden uit de oorspronkelijke afzetting te komen, maar uit een laag eronder die geheel of gedeeltelijk is weggeerodeerd.
Sander, heb jij daarmee ook je antwoord?
groeten van Muisje
Pascal, ik kijk net nog eens naar dat tweede kiesje en het lijkt wel of ik sluitende synclinalen en een worteltje zie...? Hoe ziet het kauwvlak van dat kiesje eruit?
groeten van Muisje
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Francien,deze heb ik vandaag gevonden,ik denk volledig.
Het tweede tandje dacht ik het kauwvlak te hebben gefotografeerd of is dit de verkeerde kant ? Ik probeer straks nog een keer.
Ik denk ook dat je gelijk heb met je theorie over kruipers en zevers,als kruiper zul je inderdaad meer tandjes vinden van 6 mm dan van 1 mm,en kun je dus er niet vanuit welke soort er nu meest voorkomt.Ook is de maat van de zeef belangrijk(een voorbeeld,je zult meer tandjes vinden van 6 mm als je zeeft met een maas van 3 mm)
Ik denk ook dat je als kruiper in ZW meer Arvicolas zult vinden dan Microtus,klinkt logisch gezien het formaat.
De tandjes die ik nu al heb gevonden komen uit een totaal van meer dan 200 kg gruis die ik opschep en dan nog eerst moet kunstmatig drogen,uit nat gruis vind je niks, alles kleeft aan elkaar met zandkorrels,je moet dus echt gepassoneerd zijn om dat te willen doen,je krijg ook niet zomaar 200 kg in je auto in ZW je moet er een serieus eind mee lopen sleuren.
In Knokke heb ik daarintegen zeker 500 kg meegesleurd en nooit een muizetand gevonden.Daar liggen ze dus niet.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Francien,hier een twee foto's van het kauwvlak van tandje twee . GR Pascal
strandjutters
hoi Pascal, ik vind het heel bijzonder wat je doet. je moet inderdaad heel gepassioneerd je hobby bedrijven als je er zo'n gezeul met gruis voorover hebt. En dan het uitzoeken, dat is ook een heidens karwei. Maar de resultaten zijn er naar...........van Knokke kunnen we nu rustig zeggen dat er geen muizenkiezen liggen.
groeten van Muisje
- strandjutters
Hallo Francien,dit is het beste wat ik er kan van maken,aan de andere kant is nog veel minder te zien.Ik had ook mijn twijfels toen ik het plaatste of het wel een muizentand betreft.GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo,het onderste tandje vandaag bijgevonden,de andere kleine is dat van gisteren.Toch een duidelijk verschil in de twee snijtanden.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Cadzand : Muizekiezen .
Hoi Francien,muisje schreef:
hallo Pascal, zeven is uitstekend, daarmee vind je ook de kleintjes. Ik bedoel dat er een discussie is of de verschillende verzamelmethoden invloed hebben op de soorten percentages. Je hebt namelijk zevers en kruipers. ik ben een kruiper; ik zoek op handen en knieen het strand af naar muizenkiezen die ik meteen herken. Kruipers lijken meer grote soorten te vinden en zevers meer kleine soorten. Maar kruipers zoeken niet op dezelfde stranden als zevers, dus het is appels met peren vergelijken. Verschillende stranden zijn uit verschillende herkomstgebieden opgespoten en dat lijkt de balangrijkste oorzaak van het verschil in soortensamenstelling. In Zeeland liggen de oude lagen dichter onder de oppervlakte en dat is er de oorzaak van dat er woelmuizen van de overgang van Plioceen naar Pleistoceen gevonden worden. Dezelfde laag ligt bij de Maasvlakte rond de 90 m diepte, die worden bij het opzuigen niet gehaald. Overigens zijn bij de laatste ijstijd lagen omgewerkt, en lijken de muizenkiezen zelden uit de oorspronkelijke afzetting te komen, maar uit een laag eronder die geheel of gedeeltelijk is weggeerodeerd.
Bedankt voor de uitleg. Het beantwoord een deel van mijn vraag maar nog niet alles. Mocht ik nog vragen hebben dan is dat makkelijker als ze stel als ik weer een keer in Naturalis ben.
@ Pascal: Als je kijkt naar de vorm van kauwlakken van de snijtanden, verschillen die ook? Zoja, dan heb je mogelijk een andere muizensoort dan een woelmuis.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.