back from hannover
Antw: back from hannover
Nee Martin,
Een spons zou me nooit ontgaan. Ik vindt het moeilijk het exact te omschrijven. Een poging: Ik bedoel het platte stuk steen dat er uit leek te zien als een verzameling opliggende naalden maar waarvan we toch een andere oorsprong vermoeden. Je nam het mee in de groeve ter hoogte van waar de graafmachine stond op de eerste dag.
Verder niet superbelangrijk.
groet,
Jeroen
Een spons zou me nooit ontgaan. Ik vindt het moeilijk het exact te omschrijven. Een poging: Ik bedoel het platte stuk steen dat er uit leek te zien als een verzameling opliggende naalden maar waarvan we toch een andere oorsprong vermoeden. Je nam het mee in de groeve ter hoogte van waar de graafmachine stond op de eerste dag.
Verder niet superbelangrijk.
groet,
Jeroen
Antw: back from hannover @Jeroen
Hoi Jeroen, zojuist foto's geplaatst in het determinatie hoekje. Groet Martinjeroenbos schreef:
Een poging: Ik bedoel het platte stuk steen dat er uit leek te zien als een verzameling opliggende naalden maar waarvan we toch een andere oorsprong vermoeden. groet, Jeroen
[Bewerkt door mvnoort op 31-10-2009 om 22:32 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Back from Hannover : Vondsten
Ook van Teutonia: een arcoscalpellum.
De onderdelen ervan zijn meestal uitelkaar gevallen. Dit is het langste gedeelte.
Oops, studio sport begint.....
Time fades away (Neil Young)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Mooi geprept Tom!
Die zee egel mag er toch wel wezen
Groet
Die zee egel mag er toch wel wezen

Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Spongebob
Back from Hannover: Vondsten
Nog eens dezelfde acroscalpellum.
Enkelkoraaltjes : Parasmilia
De eerste 5 galeritesjes (er zitten nog meer in de tas)
Een rhizomorine spons met doorstart: Jereica (?)
(de laatste kon ik niet laten liggen / lag voor € 2,- te koop in de kofferbak van de toezichthouder in Höver)
[Bewerkt door Spongebob op 01-11-2009 om 22:08 NL]
- Spongebob
Back from Hannover: Pleurochorium schulzei

Dit voorjaar (op de avond van het "Schnitzel-incident") maakte Ralf Krupp mij opmerkzaam op een bijzondere, hexactinellide spons. Heel fragiel van bouw en daardoor vrijwel niet te prepareren. http://www.cretaceous.de/Pleurochorium.html
Schrammen heeft in 1912 de spons voor het eerst beschreven en afgebeeld (zie tekening). In regelmatige afstanden volgen teer gebouwde etages, met een prachtig skelet, elkaar op. Hij tekende de flappen schuin naar boven, maar ik wil het omgekeerde nog niet uitsluiten. De "hoedjes" van mijn exemplaren zouden ook bovenkanten (met een centrale uitstroomopening) kunnen zijn. In dat geval is er ook geen gevaar voor verstopping door eventueel neerslaand sediment. Ik heb de sponzen op de foto's al stiekem die oriëntatie gegeven.
Het eerste exemplaar heb ik destijds gekregen van Ralf. Tijdens de afgelopen excursie heb ik er twee in Höver gevonden. Ik denk dat ze niet zo zeldzaam zijn, maar door hun tere verschijning in het gesteente nauwelijks opvallen.
[Bewerkt door Spongebob op 01-11-2009 om 23:22 NL]
Erg intressant Tom. Hoop volgend jaar eindelijk een x in Höver te kunnen zoeken
Jullie hebben mooie vondsten gedaan!
In het voorjaar weer gaan lijkt me heerlijk.
gr
pearl:)
oh ja natuurazijn werkt voortreffelijk, maar het fossiel niet vergeten en er dan te lang in laten liggen:(
[Bewerkt door pearl op 02-11-2009 om 11:57 NL]
In het voorjaar weer gaan lijkt me heerlijk.
gr
pearl:)
oh ja natuurazijn werkt voortreffelijk, maar het fossiel niet vergeten en er dan te lang in laten liggen:(
[Bewerkt door pearl op 02-11-2009 om 11:57 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)