Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Hoi Marijn,Marijn14 schreef:
Echt prachtig!
hartelijk bedankt!!
Hierbij wil ik nog een paar kolonietjes tonen, die in het Romontbos-Nekum-gruis zaten, dat ik tot de helft uitgezocht heb (jullie gloven niet hoe lang het duurt twee kilo gruis uit te zoeken...). Ik kan nu al zeggen, dat er heeeel veel foraminiferen in het restmaterial zitten, dat naar jouw op weg zal gaan Ben

Tussen de stukken, die ik hier afbeeld zitten enkele, die ik niet op naam kan brengen. Misschien kunnen de bryozoa-experts verder helpen?
Foto 1: Lopholepis cf. radians (v. Hagenow, 1851)
Foto 2 + 3: Balantiostoma pusillum (idem)
Foto 4: Onychocellaria rhombea (idem)
Foto 5: indet (geen idee)
Foto 6: indet (geen idee), incrusterende kolonie
Foto 7: indet (misschien Callopora sp.?)
Beste Groeten,
Oliver
Heel mooi, Oliver.
Ik kan mij vinden in uw conclusies ivm de determinatie van de eerste 3 specimen.
Over nummer 4 ( foto 5 ) durf ik mij echt niet uitspreken.
De volgende lijkt mij dicht in de buurt te komen van Pustulosa tubulosa v. Hag.1851, alleen omschrijf jij dit specimen als incrustrerend en dat klopt dan weer niet.
Het laatste specimen lijkt mij een wat verweerd exemplaar van Pustulosa madreporacea v. Hag. 1851.te zijn.
Lugo
Ik kan mij vinden in uw conclusies ivm de determinatie van de eerste 3 specimen.
Over nummer 4 ( foto 5 ) durf ik mij echt niet uitspreken.
De volgende lijkt mij dicht in de buurt te komen van Pustulosa tubulosa v. Hag.1851, alleen omschrijf jij dit specimen als incrustrerend en dat klopt dan weer niet.
Het laatste specimen lijkt mij een wat verweerd exemplaar van Pustulosa madreporacea v. Hag. 1851.te zijn.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Hallo bryozoa-liefhebbers!
Bij deze nog een paar bryozoa uit het gruis van Romontbos, dat ik in Oktober meegenomen had:
Foto's 1 + 2: Osculipora truncata (v. Hagenow, 1851) met gonozooid
Foto's 3 + 4: Lichenopora sp. (Defrance, 1823)
Foto 5: Stamenocella scindulata (v. Hagenow, 1851)
Foto 6: Thyracella meudonensis (d'Orbigny, 1851) met groot avicularium
Foto 7: 'Idmonea' disticha (Goldfuss)
Beste Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 29-12-2015 om 02:07 NL]
Dag Oliver,
wat een mooie aanvulling van het lijstje en opnieuw prachtige foto's.
Ik hoop dat je nog veel gruis in voorraad hebt, zodat er nog meer nieuwe soorten op dit forum kunnen verschijnen.
Lugo
wat een mooie aanvulling van het lijstje en opnieuw prachtige foto's.
Ik hoop dat je nog veel gruis in voorraad hebt, zodat er nog meer nieuwe soorten op dit forum kunnen verschijnen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Vooral die Idmonea is mooi zeg! Lichenopora kom ik trouwens ook wel eens tegen in het Lutetiaan van Fleury.
[Bewerkt door KoenJ op 29-12-2015 om 18:55 NL]
[Bewerkt door KoenJ op 29-12-2015 om 18:55 NL]
Groeten,
Koen
Koen

Hier nog een drietal uit de Meerssen Member van de ENCI groeve.
Foto1. Onychocellaria rhombea ( von Hagenow, 1851 ); vormt frele stammetjes met een ellipsvormige doorsnede. De cellen vormen een zeer regelmatige ruitvormige structuur.
Foto 2. Ditaxia anomalopora ( Goldfuss 1827 ); vormt vrij grote veelvormige en stevige kolonies. De afbeelding geeft een fragment van zo'n kolonie weer. De niet- omrande mondjes van verschillende grootte liggen willekeurig verspreid.
Foto 3. Hier twijfel ik bij de determinatie, maar lijkt mij Eschara coronata von Hagenow, 1851 het dichtst in de buurt te komen. Iedere opinie is echter welkom.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 31-12-2015 om 08:48 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Deze bryozoa komen uit de kalksteen van Meersen gevonden in 't Rooth. Ik heb er een aantal mooie uitgezocht. Hopelijk is de kwaliteit van de foto's voldoende en zijn de determinaties een beetje in de juiste richting.
Foto 1-2: Escharites sp.?
Foto 3: Idmonea sp.?
Foto 4: Pustulipora sp. maar welke?
Foto 5: Idmonea lichenoides
Groeten,
Arno
- hubertus68
Hoi Luc,
met de namen die jij voor stukken 1 en 2 rechercheerd hebt ben ik 100% eens! Het derde stuk is een problematicum. Ik denk dat wij hier of op de binnenkant van een bilamelaire zooarium kijken of op een zeer geerodeerd stuk. Vandaar heb ik geen idee.
@Arno: Mooie vondsten! Althans zijn de bryozoa uit bepaalde lagen in de Meerssener kalk door het dunne calciet-cement, dat op de oppervlakte zit, moeielijk te determineren. Vandaar ben ik maar 90% zeker.
Het eerste stuk behoort vermoedelijk tot Spiropora cf. verticillata (Goldfuss, 1827). Het tweede stuk is moeielijk. Hiervan heb ik ook nog ongeveer 30 uit de Nekum van Romontbos liggen, die ik nog moet onderzoeken. Ik laat het natuurlijk weten, als het onderzoek een resultaat opleverd. De derde colonie is bijna zeker een Entalophora benedeniana (v. Hagenow, 1851). De laatste lijkt mij kwa vorm een Reteporidea lichenoides (Goldfuss, 1826) te zijn.
Beste Groeten, Oliver
met de namen die jij voor stukken 1 en 2 rechercheerd hebt ben ik 100% eens! Het derde stuk is een problematicum. Ik denk dat wij hier of op de binnenkant van een bilamelaire zooarium kijken of op een zeer geerodeerd stuk. Vandaar heb ik geen idee.
@Arno: Mooie vondsten! Althans zijn de bryozoa uit bepaalde lagen in de Meerssener kalk door het dunne calciet-cement, dat op de oppervlakte zit, moeielijk te determineren. Vandaar ben ik maar 90% zeker.
Het eerste stuk behoort vermoedelijk tot Spiropora cf. verticillata (Goldfuss, 1827). Het tweede stuk is moeielijk. Hiervan heb ik ook nog ongeveer 30 uit de Nekum van Romontbos liggen, die ik nog moet onderzoeken. Ik laat het natuurlijk weten, als het onderzoek een resultaat opleverd. De derde colonie is bijna zeker een Entalophora benedeniana (v. Hagenow, 1851). De laatste lijkt mij kwa vorm een Reteporidea lichenoides (Goldfuss, 1826) te zijn.
Beste Groeten, Oliver
Dag Oliver,
bedankt voor het bevestigen van de twee eerste specimen.
Het derde geval lijkt wat vreemd doordat er een kleine kolonie van een ander soort mosdiertje is opgegroeid. De andere kant van dit bilamellair specimen vertoont juist dezelfde verdeling van mondjes en nevenporiën. Dus ik denk niet dat wij op de binnenkant van het zooarium kijken. Maar er kan sowieso wel wat erosie zijn, zodat het totaalbeeld misleidend is.
Het blijft voorlopig dus een problematicum.
@ Arno: mooie vondsten en ik ben het eens met de commentaar en determinatie van Oliver wat betreft Spiropora cf. verticillata en Entalphora benedeniana. Het tweede exemplaar zou ik ook in het genus Idmonea plaatsen, maar voor nummer vier pas ik.
Lugo
bedankt voor het bevestigen van de twee eerste specimen.
Het derde geval lijkt wat vreemd doordat er een kleine kolonie van een ander soort mosdiertje is opgegroeid. De andere kant van dit bilamellair specimen vertoont juist dezelfde verdeling van mondjes en nevenporiën. Dus ik denk niet dat wij op de binnenkant van het zooarium kijken. Maar er kan sowieso wel wat erosie zijn, zodat het totaalbeeld misleidend is.
Het blijft voorlopig dus een problematicum.
@ Arno: mooie vondsten en ik ben het eens met de commentaar en determinatie van Oliver wat betreft Spiropora cf. verticillata en Entalphora benedeniana. Het tweede exemplaar zou ik ook in het genus Idmonea plaatsen, maar voor nummer vier pas ik.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites