Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door Lugo » 25 jan 2017, 19:51

Hoi Oliver,

bedankt voor het antwoord: dit is inderdaad een moeilijke groep om te determineren en er blijft altijd een beetje twijfel hangen of alle details wel juist geïnterpreteerd worden.
Maar door vele exemplaren te bestuderen groeit toch langzaam de kennis en ervaring.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 10 feb 2017, 19:52

Afbeelding

Ik heb vandaag nog wat Bryozoa gefotografeerd en eentje daarvan heb ik hier toegevoegd. Het is duidelijk een korstvormend exemplaar, dat in dit geval over een andere cheilostomate soort ( Onychocella sp.? )is heen gegroeid.
Gezien de grootte van de zooëcia ( 0.7 tot 0.8 mm lang), de lichtgewelfde frontale plaat met lipvormig uiteinde, de vorm van de mondopening, de scherpe omranding van de individuele cellen en de dakpansgewijze schikking van de zooëcia, heb ik dit specimen gedetermineerd als Aechmella hippocrepis ( Goldfuss, 1826 ).

Beste groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 10-02-2017 om 19:53 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 11 feb 2017, 08:35

Afbeelding

Hoi Luc,

mooi stuk! Proficiat.
Het is in ieder geval een soort uit de familie Onychocellidae. Ik ga ook voor Aechmella, maar het is geen A. hippocrepis. Daarvoor zijn de avicularia te groot, en ook kwa vorm van de avicularia en aperturae komt het niet overeen met hippocrepis.
Ik zal de boeken induiken en geef jou bericht.
Bij deze een foto van hippocrepis (deze had ik altijd voor Onychocella koninckiana gehouden). Vergelijk jouw stuk ook eens met de afbeelding van A. hippocrepis in Voigt, 1930.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 11 feb 2017, 10:56

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw feedback.
Ik heb mijn determinatie gebaseerd op de beschrijving van von Hagenow ( Cellopora hippocrepis) en van Voigt, 1930.
Het is vooral Voigt die zegt dat de grote zooecia ( tot 0.9 mm lengte) eigenlijk alleen maar voorkomen bij A. hippocrepis en dit was voor mij doorslaggevend.
De opening van de aperturae kan volgens mij verschillen naarmate de lipvormige uiteinden intact zijn of wat weg geërodeerd.
Maar ik hoor graag jouw verdere argumentatie.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 16 feb 2017, 14:57

Hoi Luc,

ik ben het met jou eens. Jouw stuk is een mooi exemplaar van A. hippocrepis. Ik had me laten verwarren door de verschillende vormen van de aperturae. De cellen van O. koninckiana zijn dan ook een beetje groter (ca. 1 mm).

Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 16 feb 2017, 20:55

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw inbreng en bevestiging.
De verschillen tussen deze soorten zijn ook niet groot, dus verwarring is altijd mogelijk.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 24 feb 2017, 08:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn enkele foto's van een drietal "aparte" kolonies mosdiertjes uit de Meerssen Member van ENCI,( met heel veel dank aan Mart, alias caveman ).

Ik had in mijn collectie wel al een Discotubigera michelini ( von Hagenow, 1851 ) zitten. Maar dit ging om een enkelvoudige kolonie. Von Hagenow beschrijft dat deze soort ook grotere samengestelde kolonies kan vormen. Dit gebeurt door uit een van de bestaande ribben terug een voetje te laten groeien, dat zich dan ontwikkelt tot een nieuwe kolonie.
Zulk afgebroken voetje is duidelijk te zien op foto 3.( rechts onder )
Foto 2 toont de onderzijde van het stuk en hier zijn de talrijke afgebroken voetjes van de verschillende samengegroeide deelkolonies te zien.
Foto 1 toont het ganse exemplaar met twee mooi ontwikkelde niveaus. Ook heeft zich nog een ander mosdiertje genesteld op de top.
De vierde foto is een andere kleinere groep van dezelfde soort.
Het cyclostomate specimen op de vijfde foto heb ik nog niet gedetermineerd. Maar opvallend hier is de verkalking van een deel van de cellen van dit stammetje.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 24 feb 2017, 11:57

Ba! Wat prachtig.
Ik hoop dat je weet waar deze (en andere schatjes) terecht moet?

Deze samengroei van enkele kolonies of subkolonies vind men vaker bij Lichenoporidae. Maar zulke stukken zijn niet algemeen.

Het stuk op foto 5 toont een heteromorphe groeiphase. De cellen op de linkse kant lijken op Inversaria sp..
Van Ditaxia is bekend dat sommige arealen zeshoekige bijna gesloten celwanden met een centrale miniporie vormen.
Maar ik zou het stuk eens onder de bino moeten bekijken.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 24-02-2017 om 12:04 NL]

[Bewerkt door hubertus68 op 24-02-2017 om 12:09 NL]

Lugo

Bericht door Lugo » 24 feb 2017, 17:54

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw commentaar. Die D. michelini's zijn inderdaad mooi en zij geven ook weer hoe bryozoa er uit zien als er niet teveel afbraak is geweest van zo een grote kolonie.

Op foto nr. 5 denk ik in eerste instantie ook aan een Inversaria sp.
Vergelijkbare heteromorphie is te zien bij Lopholepis radians in het boekje van Voigt uit 1983 over heteromorphie bij dit genus.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 25 feb 2017, 17:25

Afbeelding

Afbeelding

Uit hetzelfde doosje als de vorige 3 specimen, komen ook deze 2 exemplaren. Zij werden dus gevonden in de Meerssen Member van ENCI.

Op foto 1 staat een vrij forse kolonie van Defranciopora cochloidea (von Hagenow, 1851 ).

De naamgeving van het exemplaar op foto 2 blijft voor mij onduidelijk. Ik denk dit specimen op basis van zijn beschrijving te kunnen determineren als Pustulipora rustica von Hagenow, 1851. Maar deze naam is blijkbaar niet meer geldig. d'Orbigny benoemt dit genus eerder als Entalophora, maar ik zie geen goede overeenkomsten met de door hem beschreven soorten binnen dit genus, al komt E. clavata in de buurt.
Tot nader orde hou ik het dus op P. rustica.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie