Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Bericht door strandjutters » 08 dec 2012, 18:00

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vandaag naar Knokke geweest,leuk gevonden wat schelpen betreft,heel wat Trivia's en geen hoorbeentjes vandaag.Vanmiddag nog ff naar Cadzand om wat gruis en een uurtje gezocht,ik had terug wat vondsten en één volledig hoorbeentje.

Morgen terug afspraak met Mark in Antwerpen,ik ben benieuwd.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 dec 2012, 21:45

Hallo iedereen,een half uurtje terug uit Antwerpen,het was een leuke middag en erg leerzaam.Wat een collectie heeft die man zeg !

Heb wat nieuwe soorten bijgevonden die door Mark zijn gedetermineerd,wat zeldzame stukjes erbij.Deze week geef ik meer uitleg.

Het hoorbeentje van een paar weken terug waarvan ik dacht ook Squalodon te zijn is mogelijk een zeer interessant hoorbeentje,het betreft waarschijnlijk een walvissoort die hier niet voorkomt,maar wel bekend is van Amerika.Mark geeft het vergeleken me een afgietsel die hij heeft van zo één perioticum,en er zijn veel gelijkenisen.Mark heeft in zijn collectie een stukje van zo één perioticum waarvan men dacht dat deze soort uit het Oligoceen hier ooit heeft geleefd,maar er was geen zekerheid.Nu Mark heeft het perioticum bijgehouden voor onderzoek in Brussel,binnen een paar weken zullen we zekerheid hebben,als het juist is wat hij denk dan is het het eerste volledig bewijs dat deze soort hier ooit ook geeft rondgezwommen in onze wateren,en betreft het een zeer uniek stuk volgens hem.Laat ons hopen :D GR

Het gaat om het Perioticum van hoger op deze pagina,deze waar langerekt naast staat uit Cadzand.De rechte hoek zou enig zijn aan die soort,en is een van de kenmerken.GR

[Bewerkt door strandjutters op 09-12-2012 om 21:54 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 09-12-2012 om 22:06 NL]

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Bericht door Frederik » 10 dec 2012, 14:03

strandjutters schreef:
Heb wat nieuwe soorten bijgevonden die door Mark zijn gedetermineerd,wat zeldzame stukjes erbij.Deze week geef ik meer uitleg.
(...)
Nu Mark heeft het perioticum bijgehouden voor onderzoek in Brussel,binnen een paar weken zullen we zekerheid hebben
Hey Pascal, klinkt fantastisch!
Als ik een advies mag geven: als het zo is dat deze vondst zal leiden tot een wetenschappelijke publicatie, hou je best de 'scoop' voor de paper. Ik zou dus nog even wachten met hier meer details te geven, en dit lekker uitgebreid doen op het moment dat de paper uitkomt ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 dec 2012, 17:27

Hallo Frederik,zal ik doen.

Ik heb nog een paar zeldzame stukjes,die ik deze week zal laten zien,ik gebruik de reeds gemaakte foto's uit dit topic,maar dan met de juiste determinatie gedaan door Mark Walvis.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 dec 2012, 18:01

Afbeelding

Hallo iedereen,deze Perioticum uit Knokke,mijn laatst gevonden trouwens,vond Mark ook een zeer mooie vondst,zeer zeldzaam.Mark had er geen fossiel maar we hebben het vergeleken met een recente Bruinvis en het klopte perfect.

Deze Perioticum staat reeds in deze pagina,maar zonder naam.GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 10 dec 2012, 20:47

Hoi Pascal,

Dat klinkt allemaal weer goed.
Ben benieuwd over welke Oligocene walvis het gaat.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 dec 2012, 20:53

Hoi Sander,Mark heeft een naam genoemd in het Latijn (bestaat geen nederlandse naam voor denk ik)Maar ik hou je op de hoogte.

OOk nog andere leuke dingen,maar doe ze bewust niet allemaal op één avond.GR Pascal

Er zijn veel mensen die niet kijken naar oude topics van gisteren :D

strandjutters

strandjutters
Antw: Rotsbeentjes en Bulla\'s van Knokke en Cadzand .

Bericht door strandjutters » 13 dec 2012, 19:46

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,dit stukje,een slakkenhuis is door Mark zo gedetermineerd.Een kenmerk is de positie van de gaatjes in het slakkenhuis.Volgens Mark een zeer leuke vondst.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 dec 2012, 20:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,mijn tweede slakkenhuis vond Mark ook een zeer leuke vondst.

De perioticums van Walvissen vinden op het strand in een perfecte vorm en volledig is ergens onwaarschijnlijk,te veel delen ervan breken gemakkelijk af,ik ben tevreden met slakkenhuizen van minder bekende soorten.GR

strandjutters

Plaats reactie