Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 12:48

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Brammiej,Bij deze een foto van de beide,volgens mij zeker een Monacha,maar misschien sub recent aan de kleur te zien.Is er ook iets bijzonder aan de kleur te merken van Trivia's in het algemeen,ik bedoel,is een zwarte trivia die ik nu vind van oorsprong ook zwart geweest.Bij jou recente uit je collectie zie ik ook zwarte liggen.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 12 dec 2011, 14:13

Hey!

Wat de kleur betreft hebben Trivia's alle mogelijke kleuren, behalve groen en blauw(tot op heden ontdekte soorten) Mijn recente exemplaren komen van over de hele wereld. Van Curacao, Mexico tot Zuid Afrika en Fiji tot vrijwel alle landen in Europa, waar een zee aan grenst.

Meestala hebben de schelpen een gelijke kleur, sosms wijkt er iets af in de vlekken, helderheid of tint. Ik heb bv een albino met bruine vlekken(zeldzaam).

Ik denk dat de schelp sub fossiel is, misschien kun je hem nog schoonmaken met baby olie en een tandenborsten. Daarna afnemen met lauw water. Ik zou ze sowieso ontzilten. De kleur van de fossiele schelpen komt vanuit de laag waar in ze zitten. Mocht er veel fosfaat in de bodem zitten, dan kleurt de schelp donkerder, naar zwart. Oranje bv komt van ijzeroxiden in de bodem.

Is het voor mij nog wel rendabel naar Knokke te reizen in Janu/febru of is het strand dan Trivia vrij? :P

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 17:05

Hallo Brammiej,deze Trivia en ook alle ander maak ik ala minuut proper met water en tandenborstel,ook verwijder ik telkens het vuil uit de mondhoek,zoals turf en schelpengruis voor ik er foto's van maak.Deze Trivia is zo van uiterlijk en zal met poetsen zeker niet meer veranderen.Wat de kleur betreft,hoe komt het als ze verkleuren volgens de grond waar ze in zitten ,het gedeelte net onder de windingen altijd wit is,kleurt dit gedeelte van de Trivia dan niet?En is het alleen het laagje met windingen dat verkleurt,is er daar een verklaring voor.Of het nog rendabel zal zijn in Febr,dat weet ik niet,het hangt er vanaf hoeveel je er wil vinden,als het voor een stuk of vijf is dat je komt ,zal dit nog wel lukken denk ik.GR

[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2011 om 17:10 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2011 om 17:17 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 17:14

Afbeelding

Hallo,voor alle duidelijkheid het is deze laag onder de windingen die ik bedoel,en deze is altijd wit,zowel bij de zwarte als bij de grijze en de bruine en de orange,altijd wit.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 12 dec 2011, 18:29

Hoi,

De schelp zinkt bij sterfte/overspoeling en er komt een laag overheen. De laag is vaak klei of zand of een combinatie hiervan. Mineralen in deze materie dringen door de bovenste laag van de schelp en zorgen ervoor dat de schelp de specifieke kleur/kleuren krijgt. Onderliggende lagen behouden de verkalkte kleur.

Ik heb je foto even doorgestuurd, van de mogelijke sub fossiel.

Voor 5 trivia's zal ik niet 500 km heen en weer reizen :P

Heb je misschien ook een foto van de tot nu toe totaal collectie? En ga je ook andere plaatsen/soorten/recente verzamelen?

Mocht je er 2 kunnen missen, behoud ik mij aanbevolen. Ik heb van veel Belgische stranden al Trivia's (De Panne, De Haan, Koksijde, Bredene, Heist, Nieuwpoort en Oostende)

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 19:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Brammiej,je hebt wel naar Bredene gereden voor 2,in dit is heen en terug voor jou nog eens 80 km erbij.Ik zie dat je er al hebt van Knokke-Heist.En ik kan er al meer missen dan 2 zo te zien.Een foto van alles samen zal moeilijk zijn want er zitten er al 209 in het bakje,en ik moet nog plaats maken voor de 350 die er voor liggen.IK heb in mijn eerste vier emmers 12- 18- 13- 13 -er nu weeral 56 bij,en mijn emmer 5 waar ik mee bezig ben zitten er al 5 deze staan niet op de groepsfoto.GR(Het zal wel niet makkelijk zijn om ze te tellen denk ik )

[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2011 om 19:21 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2011 om 19:45 NL]

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 12 dec 2011, 19:38

@Strandjutters,
Toevallig al in Wenduine geweest? Had begrepen dat ze daar aan opspuitingen doen!
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 19:47

Hallo Duys,nee ben er nog niet geweest,ik zal er eens gaan kijken dit weekend.GR

strandjutters

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door Duys » 12 dec 2011, 19:56

strandjutters schreef:
Hallo Duys,nee ben er nog niet geweest,ik zal er eens gaan kijken dit weekend.GR
Strandjutters,
Denk niet dat het veel zal zijn!
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 dec 2011, 20:08

Hallo Duys,ik heb ook geen goeie ervaringen aan deze kanten,er ligt te veel zuiver zand daar voor de kust,waarom zouden ze dan rotzooi opspuiten,maar kijken kan geen kwaad.Ik kan me geen beter stuk voorstellen dan met wat ik nu bezig ben denk ik.GR

strandjutters

Gesloten