Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Het is al weer een tijdje geleden dat er nog bryozoa verschenen in dit topic; daarom plaats ik hier nog enkele specimen.
De eerste foto is een Thyracella vigeliusi ( Pergens, 1893 ) uit de Meerssen Kalksteen van de ENCI groeve. Opvallend kenmerk is het grote avicularium met grote ovale opening ( rechts onder).
Het tweede exemplaar werd gedetermineerd door Oliver ( waarvoor dank) als Onychocella cylindrica ( von Hagenow, 1851 ). Opvallende kenmerken, buiten de langgerekte hexagonale zooecia, zijn het distaal spits toelopende rostrum van het avicularium ( helemaal beneden ) en ( niet zichtbaar op de foto ) een centraal kanaaltje dat doorheen het ganse stammetje loopt.
Het specimen op foto 3, een zeer klein fragment van amper 3 mm lang ) moet nog gedetermineerd worden, maar waarschijnlijk uit de familie van de Calloporidae.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hoi Luc,
bij deze een foto van het centraal kanaaltje van Onychocella cylindrica.
En nog een kleine correctie: het avicularium op jouw eerste foto zit links onder (niet rechts onder).
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68

Beste geinteresseerden

tijdens de laatste ENCI-excursie heb ik een kleine Callopora-achtige kolonie gevonden. Dit geslacht vormt op de brede rand, die rond om de mondopening zit, fijne stekels, die voor defentie of het op afstand houden van overgroeiende dieren dienden.
In 99,9% zijn deze stekels niet meer bewaard, omdat zij diameters van enkele micrometers hebben. In dit geval zijn deze echter goed bewaard gebleven. Ik had deze kolonie eerst niet gezien en de steen, waar zij op zaten, flink met water afgespoeld. Gelukkig heeft het water de stekels niet afgebroken..
Groeten,
Oliver
- hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Inderdaad. Wij proberen er SEM-opnames van te maken. Het probleem is dat de steen, op die deze kolonie zit, zo'n 20 cm breed is. De stubs van de SEM hebben echter een diameter van ca. 1 cm.KoenJ schreef:
Wow....da's mooi!
Ik zal dus proberen, het areaal vrij te leggen, maar dat is geen makkelijke klus.
Of het geslaagd is, zullen jullie in de fieldguide kunnen zien...
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68
Hoi Koen,
Cliffhanger? Dat is ie juist niet. Wij werken sinds een half jaar zeer intensief en hebben tot nu toe al meer dan 120 soorten bryozoa beschreven (+het inleidende gedeeelte).
Gezien het feit dat het ca. 300+ soorten worden, zullen wij nog zeker een jaar bezig zijn.
Beste Groeten,
Oliver
Cliffhanger? Dat is ie juist niet. Wij werken sinds een half jaar zeer intensief en hebben tot nu toe al meer dan 120 soorten bryozoa beschreven (+het inleidende gedeeelte).
Gezien het feit dat het ca. 300+ soorten worden, zullen wij nog zeker een jaar bezig zijn.
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
bedankt voor de mooie foto van het centrale kanaaltje van de O. cylindrica. En die stekeltjes op het Callopora-achtig specimen zijn wel erg dun. Ongelofelijk dat deze nog aanwezig zijn na een "wasbeurt". Hopelijk lukt het om de SEM opnames te maken.
Beste groeten
Lugo
bedankt voor de mooie foto van het centrale kanaaltje van de O. cylindrica. En die stekeltjes op het Callopora-achtig specimen zijn wel erg dun. Ongelofelijk dat deze nog aanwezig zijn na een "wasbeurt". Hopelijk lukt het om de SEM opnames te maken.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Toen ik vorige week oud bryozoa materiaal van de Meerssen Member, verzameld in 2009/ 2010 in de ENCI groeve, aan het onderzoeken was, kwam ik een mooi specimen tegen. En na heel wat literatuur te hebben doorsnuffeld, denk ik de info ter determinatie te hebben gevonden in een werk van Gerd Wiesemann ( 1963 ) over het geslacht Beisselina Canu 1913.
Ik denk namelijk dat het gaat om een Pseudobeisselina compressa ( Goldfuss, 1826 ).
Dit is een oorspronkelijk bilamellaire soort, die dichotoom vertakt, maar in een later stadium ( Cumulerend stadium genoemd )nieuwe door holtes bedekte lagen vormt. Deze holtes spruiten voort uit de onderliggende poriën van de bilamellaire structuur. Deze bilamellaire structuur is goed te zien op foto 2, evenals de verdere uitbouw naar het cumulerend stadium. De beschrijving van het oppervlak van de bilamellaire structuur met zijn plaatsing van peristomen en omliggende poriën is hier niet echt bruikbaar, omdat de cumulerende laag nagenoeg het ganse exemplaar bedekt.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Hoi Luc,
ik denk dat jij goed zit met de determinatie. Althans is deze erg moeielijk bij de Beisselina-groep. Cumulerende celvorming komt namelijk bij meerdere Beisselina-soorten voor. Bij deze een foto van een Beisselina striata met een aantal cumulerende cellen. Maar naast dit criterium zie ik ook voor de meeste andere een relatief duidelijke overeenkomst met P. compressa.
Ah, ja: de foto's graag in hoge resolutie via PM in richting Aken

Groeten,
Oliver