Preparatie trilobieten Marokko
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Preparatie trilobieten Marokko
Ja, dat is de bedoeling. Een update komt er aan maar de preparatie is langzaamaan problematische geworden (de matrix plakt aan het fossiel alsof het pattex is).
Het gaat niet eens millimeter per millimeter vooruit, maar eigenlijk nog trager. Ben momenteel aan de glabella bezig.
Het gaat niet eens millimeter per millimeter vooruit, maar eigenlijk nog trager. Ben momenteel aan de glabella bezig.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
bezigheidstherapie!!!!
Dat klinkt niet zo mooi.
Maar je bedoeld dan mm per mm.... per slag van de naald of per prepsessie?
ben nu ook bezig met een stukkie uit luc.
sommige stukken breken bijna zwerfkeien vanaf maar dan wel beheerst.
En daar waar het stuk me om te doen is ben ik op het blote oog zandkorreltje voor zandkorreltje weg aan het bikken
Dat klinkt niet zo mooi.
Maar je bedoeld dan mm per mm.... per slag van de naald of per prepsessie?
ben nu ook bezig met een stukkie uit luc.
sommige stukken breken bijna zwerfkeien vanaf maar dan wel beheerst.
En daar waar het stuk me om te doen is ben ik op het blote oog zandkorreltje voor zandkorreltje weg aan het bikken
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Als ik een millimeter ben opgeschoven na een prepsessie is het zeer goed geweest. Het is echt huilen met de pet op.
Pas op, het kan altijd rapper maar dan is er schade. Vb. als ik de matrix die op een tuberkel zit in 1 keer laat afspringen is de top van de tuberkel mee. Dit wil zeggen dat elke tuberkel individueel vrijgelegd moet worden wil ze onbeschadigd blijven. Dit is erg belangrijk want de vorm van de turberkels op de glabella is voor enkele van deze phacopiden een diagnostisch kenmerk (spits of rond).
Er zijn een paar kleine delen waar de bewaring prima is en de scheiding tussen trilobiet en matrix normaal. Dan gaat het lekker vlot en schuif je opeens een paar millimeter op in 10 minuutjes.
Pas op, het kan altijd rapper maar dan is er schade. Vb. als ik de matrix die op een tuberkel zit in 1 keer laat afspringen is de top van de tuberkel mee. Dit wil zeggen dat elke tuberkel individueel vrijgelegd moet worden wil ze onbeschadigd blijven. Dit is erg belangrijk want de vorm van de turberkels op de glabella is voor enkele van deze phacopiden een diagnostisch kenmerk (spits of rond).
Er zijn een paar kleine delen waar de bewaring prima is en de scheiding tussen trilobiet en matrix normaal. Dan gaat het lekker vlot en schuif je opeens een paar millimeter op in 10 minuutjes.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Heb 2 lijntjes uitstaan voor marrokaans spul.
Ik hoop dat het iets wordt....
Ik verheug me erop en ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik uit frustatie met trilobieten ga gooien.
Toch wel vreemd dat dan op een relatief klein fossiel die scheiding tussen matrix en fossiel zo verschillend kan zijn.
Als relatieve leek, lijkt de trilobiet van de foto's toch heel goed bewaard.
Hoe zit het eigenlijk met matrix verwijderen daar waar een fossiel terug gelijmd is.
zoals bij deze zeg je dat de schaal van het cephalon los is gekomen en die heb je dan teruggelijmd.
Ik kan me voorstellen dat er toch iets van een elasticiteit blijft bestaan in die lijmlaag. Dat zal ook anders reageren
Ik hoop dat het iets wordt....
Ik verheug me erop en ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik uit frustatie met trilobieten ga gooien.
Toch wel vreemd dat dan op een relatief klein fossiel die scheiding tussen matrix en fossiel zo verschillend kan zijn.
Als relatieve leek, lijkt de trilobiet van de foto's toch heel goed bewaard.
Hoe zit het eigenlijk met matrix verwijderen daar waar een fossiel terug gelijmd is.
zoals bij deze zeg je dat de schaal van het cephalon los is gekomen en die heb je dan teruggelijmd.
Ik kan me voorstellen dat er toch iets van een elasticiteit blijft bestaan in die lijmlaag. Dat zal ook anders reageren
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Klopt. Je hebt een zéér goede epoxylijm nodig en die heb ik niet gebruikt. De tweecomponenten epoxy die ik heb gebruikt is een tikje te elastisch voor een 'omgekeerde' preparatie. Da's nog een reden om wat voorzichtiger te werk te gaan.
Herinner je de eerste foto's: het cephalon was blijven plakken in de afdruk. Door dit terug aan elkaar te zetten en van bovenuit te preppen (vandaar 'omgekeerde' preparatie) heb je dus uiteindelijk een laag epoxylijm tussen de schaal en de matrix. Als deze laag elastisch is = niet goed.
PS: ik had voor jou ook nog een oefenstukje opzij liggen.
Herinner je de eerste foto's: het cephalon was blijven plakken in de afdruk. Door dit terug aan elkaar te zetten en van bovenuit te preppen (vandaar 'omgekeerde' preparatie) heb je dus uiteindelijk een laag epoxylijm tussen de schaal en de matrix. Als deze laag elastisch is = niet goed.

PS: ik had voor jou ook nog een oefenstukje opzij liggen.

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Op deze foto (ook alweer een aantal weken oud) zie je hoe de kwaliteit van de bewaring plaatselijk verandert. Kijk maar eens naar de centrale ring van elk segment: links is de kwaliteit top-notch, naar rechts toe wordt de scheiding stelselmatig slechter.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ik weet het nog van het oefenstukje hoor....
Maar ik weet ook hoe lastig het is met een kleine om een afspraak te maken, hier heeft mijnheer staan uitgevonden en niks is meer veilig... dus weer wat klustaken erbij
is toch al een stuk verder op die foto, zo slecht vind ik het niet uit zien, maar het lijkt idd wat doffer.
En naar goed marrokaans gebruik kan je dat achteraf weer oplossen met een beetje schoensmeer:)
Maar ik weet ook hoe lastig het is met een kleine om een afspraak te maken, hier heeft mijnheer staan uitgevonden en niks is meer veilig... dus weer wat klustaken erbij

is toch al een stuk verder op die foto, zo slecht vind ik het niet uit zien, maar het lijkt idd wat doffer.
En naar goed marrokaans gebruik kan je dat achteraf weer oplossen met een beetje schoensmeer:)
oeps...
heb nu zelf een aantal stukken van resteigne waar ik het een en ander terug moet gaan lijmen alvorens te beginnen met prepareren. Met oog op toekomstige preparatie voreg ik me af welke lijm ik dan het beste kan gebruiken.
welk type/merk epoxylijm of andere lijm zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
welk type/merk epoxylijm of andere lijm zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Eindelijk komt het einde in zicht.
Binnenkort dus weer de start van een nieuw prep-projectje. Intussen het resultaat: een Phacops uit het eifeliaan, omgeving Jbel Zireg.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)