Het o zo mooie krijt....Vervolg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Ahuijsmans » 08 sep 2011, 10:12

mike schreef:
ahuijsmans schreef:
Ik mis hier nog steeds de telefoonnummers van de profs mochten we een belangrijke vondst doen.
Nemen jullie ook na 5 uur op? En op zondag?
? het kan toch niet de bedoeling zijn om een reeks telefoonnummers van profs of museummedewerkers te publiceren op internet ..
En hoe moeten wij jullie dan bereiken? Nou weet ik het ook niet meer, als ik dus een mosa vind moet ik jullie bellen, maar jullie zijn nergens te vinden....nu weet ik het ook niet meer...

Maar wat ik me wel eens afvroeg, ik weet niet hoe dat gaat hoor, maar kan je niet je vondst tijdelijk afstaan? Ik bedoel, laat ze het bestuderen maar geef het me wel terug. Ik ageer tegen het feit dat het in een ladekast verdwijnt. Ik wil best spullen een aantal jaar missen maar uiteindelijk wil ik het wel terug. Lijkt me niet moeilijk toch?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 08 sep 2011, 10:15

mike schreef:
ahuijsmans schreef:
Ik mis hier nog steeds de telefoonnummers van de profs mochten we een belangrijke vondst doen.
? het kan toch niet de bedoeling zijn om een reeks telefoonnummers van profs of museummedewerkers te publiceren op internet ..
Wie is hier nu simpel? De wegen van internet zijn oneindig. Het zou kunnen volstaan dat er een website van een instantie wordt genoemd of dat de persoon in kwestie wordt gemaild. Als het inderdaad van zo een groot belang is dat dergelijke vondsten tijdig worden gemeld zodat er adequaat kan worden gehandeld vraag ik me af wat er tegen spreekt dat er enkele contactgegevens vrij komen, mss niet direct met naam en toenaam. Het is toch in jullie belang. Zolang instanties en wetenschappers zich verschuilen omdat ze bang zijn voor een overvloed aan telefoontjes (wat hoogst waarschijnlijk ook niet zal gebeuren), dan moeten ze wel bereid zijn om zich op een of andere wijze bereikbaar te stellen. Zoals Dries al suggereert zou het forum hierin ook als tussenpersoon kunnen werken. Er zijn genoeg constructies te bedenken.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Fossiel hunter sean
Contacteer:
Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Fossiel hunter sean » 08 sep 2011, 10:19

ik vind het niet gek dat er mensen terughoudend zijn voor een museum zoals brussel,

er is ons namelijk verteld door een paar "vinders" van een zeer zeldzaam schildpad, dat brussel het beest is komen ophalen en dat ze daarna nooit meer iets hebben gehoord,

wat zou jij na dit verhaal (en niet alleen dit verhaal)doen als je weer wat vond?

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 08 sep 2011, 10:28

fossiel hunter sean schreef:
ik vind het niet gek dat er mensen terughoudend zijn voor een museum zoals brussel,

er is ons namelijk verteld door een paar "vinders" van een zeer zeldzaam schildpad, dat brussel het beest is komen ophalen en dat ze daarna nooit meer iets hebben gehoord,

wat zou jij na dit verhaal (en niet alleen dit verhaal)doen als je weer wat vond?

Dit gebeurt helaas veel te vaak. Ik heb ook ooit iets afgestaan aan een museum nadat ik het aan een onderzoeker in een museum had voorgelegd en deze heel enthousiast was. Verder nooit meer iets van vernomen :(
Het is ook deze houding die de amateur afschikt. Toch nog maar eens de inleiding van het boek van Anne lezen ;)

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 08-09-2011 om 09:31 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 08 sep 2011, 10:43

Ik heb Arno een mail gestuurd met de gegevens van het afdelingshoofd fossiele vertebraten op het KBIN. Op de website van het KBIN kan je de gegevens (email, telefoon) vinden van alle medewerkers.

Uiteraard kan je een fossiel tijdelijk afstaan, al geef ik zeker toe dat je er soms wel eens moet achter vragen. Tenzij het gaat om nieuw beschreven soorten (holotype ed) die uiteraard dienen beschikbaar te blijven in een museum (en dat museum kies je zelf). Maar dan kan je gerust vragen dat men voor jou een afvorming maakt van het fossiel.

In het KBIN wordt er wel degelijk gewerkt aan het onderhoud van de collectie's, ook met amateurs.
De Geologische Dienst bestaat zeker nog, maar is nu gewoon een onderdeel van het KBIN.

Over de discussie. Arno heeft dit stuk mogelijk gered van vernietiging, dus dat is een goede zaak. Beter bij zo'n belangrijke opgraving is je laten bijstaan door iemand met specifieke kennis over die beesten, of dit nu een amateur is of een pro. Ik heb de indruk dat er hier op dit forum een paar personen zijn met verstand van zaken als het over die beesten gaat. En het is al gezegd, enkele simpele schetsen, wat metingen, matrix samples en een pak foto's maken veel goed.

mike
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door mike » 08 sep 2011, 10:46

ahuijsmans schreef:
mike schreef:
ahuijsmans schreef:
En hoe moeten wij jullie dan bereiken? Nou weet ik het ook niet meer, als ik dus een mosa vind moet ik jullie bellen, maar jullie zijn nergens te vinden....nu weet ik het ook niet meer...

Maar wat ik me wel eens afvroeg, ik weet niet hoe dat gaat hoor, maar kan je niet je vondst tijdelijk afstaan? Ik bedoel, laat ze het bestuderen maar geef het me wel terug. Ik ageer tegen het feit dat het in een ladekast verdwijnt. Ik wil best spullen een aantal jaar missen maar uiteindelijk wil ik het wel terug. Lijkt me niet moeilijk toch?
Dat kan, er wordt dan een inbruikleenformulier opgemaakt tss het museum en de persoon die het fossiel afstaat; hierin kan je bijv. een periode vastleggen enz. ... . Zo blijft het wel in een privécollectie .. een wetenschappelijke beschrijving kan dan dacht ik niet (niet toegankelijk voor de wetenschap in de instelling/museum)..

grtn,mike

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 08 sep 2011, 10:47

Gezien hier nogal veel mensen kijken, hier een vraagje tussendoor. :D

@krijtzoekers: hier is iemand die het zat is om alleen in de krijtgroeve te staan, ik zoek medezoekers voor gezelschap. Zou iemand mij eens op sleeptouw willen nemen, uiteraard onder het genot van een goed kratje bier ;)
Ga nu vooral naar 't rooth maar daar zijn de vondsten soms bar en boos en alleen is ook maar alleen...

Ik neem de tel. nrs. van de profs mee..

Ahuijsmans
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Ahuijsmans » 08 sep 2011, 10:53

mike schreef:
ahuijsmans schreef:
mike schreef:
ahuijsmans schreef:

Dat kan, er wordt dan een inbruikleenformulier opgemaakt tss het museum en de persoon die het fossiel afstaat; hierin kan je bijv. een periode vastleggen enz. ... . Zo blijft het wel in een privécollectie .. een wetenschappelijke beschrijving kan dan dacht ik niet (niet toegankelijk voor de wetenschap in de instelling/museum)..
Goed om te horen, dat verandert al mijn standpunt een beetje... jammer van de beschrijving maar in ieder geval kan iedereen er dus baat bij hebben doordat het wel bestudeert kan worden...

Theo

Bericht door Theo » 08 sep 2011, 11:08

Denk dat dit één van de langste discuties is uit de .Net geschiedenis, er staat bij de nieuwste berichten niets anders meer,'t wordt zelfs vervelend.

Theo

Supergraver
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Supergraver » 08 sep 2011, 11:51

somniosus schreef:
Ik heb Arno een mail gestuurd met de gegevens van het afdelingshoofd fossiele vertebraten op het KBIN. Op de website van het KBIN kan je de gegevens (email, telefoon) vinden van alle medewerkers.

Uiteraard kan je een fossiel tijdelijk afstaan, al geef ik zeker toe dat je er soms wel eens moet achter vragen. Tenzij het gaat om nieuw beschreven soorten (holotype ed) die uiteraard dienen beschikbaar te blijven in een museum (en dat museum kies je zelf). Maar dan kan je gerust vragen dat men voor jou een afvorming maakt van het fossiel.

In het KBIN wordt er wel degelijk gewerkt aan het onderhoud van de collectie's, ook met amateurs.
De Geologische Dienst bestaat zeker nog, maar is nu gewoon een onderdeel van het KBIN.

Over de discussie. Arno heeft dit stuk mogelijk gered van vernietiging, dus dat is een goede zaak. Beter bij zo'n belangrijke opgraving is je laten bijstaan door iemand met specifieke kennis over die beesten, of dit nu een amateur is of een pro. Ik heb de indruk dat er hier op dit forum een paar personen zijn met verstand van zaken als het over die beesten gaat. En het is al gezegd, enkele simpele schetsen, wat metingen, matrix samples en een pak foto's maken veel goed.

Kijk geweldig! Dit vind ik nu een passende reactie! Thanks Pieter.

mvg

Martijn

Gesloten