Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 66 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Lugo » 15 feb 2016, 09:43

Dag Koen,

dat is inderdaad een mooie reeks en zeer goed in beeld gebracht.

Wat determinaties betreft ben ik het volkomen eens met Oliver voor de specimen op de foto's 1 - 3 - 6 - 8.
Maar over de andere durf ik geen uitspraak te doen.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 15 feb 2016, 12:58

Heren,

Bedankt! W.b. vindplaats gaat het om de ENCI, voor zover ik heb kunnen terugvinden allemaal Kalksteen van Nekum.

Ik hou ze voor je apart, Oliver.

Groeten,
Koen

Jeremy
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Jeremy » 15 feb 2016, 15:14

dag Koen,,

voor de foto 7 volg ik Oliver en als aanvulling: het zijn hexagonale openingen zonder mesoporiën.

De afmeting van de openingen is belangrijk en kan je opmeten indien je een callibratieplaat hebt.
Ikzelf heb twee jaar geleden een camera aangekocht om in het oculair te schuiven en hierbij was een callibratieplaat bijgevoegd, maar je kan die plaat ook afzonderlijk, op internet, aankopen. ( merk: Euromex, zie shop)
Normaal wordt er via het softwareprogramma van de camera op de foto een paar metingen gedaan, en hiervan neem je dan het gemiddelde.
Omdat dit nogal omslachtig was en ik recentelijk heel wat specimens te meten had heb ik dit opgelost door het plaatje zo dicht mogelijk op het specimen te leggen en het aantal openingen over een grote afstand te tellen.

Wat jouw specimen betreft en vanuit mijn ervaring van het Mioceen, zou ik in de richting van de familie Heteroporidae zoeken. Samen met de Treatise kan je hiermee misschien het geslacht vinden? Dit gaat niet zo simpel zijn daar je een belangrijk element, nl de vorm van de kolonie, mist.

groeten
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 feb 2016, 15:28

hubertus68 schreef:
Beste forumleden,

foto 4: een klein kolonietje uit een aantal van ca. 30 exemplaren. Omdat de vorm steeds ongeveer dezelfde is, ga ik niet ervan uit dat dit "alleen maar" een fragment van een "voet/basis" is, maar dat het om een complete kolonie gaat.

Nogmaals bedankt en Beste Groeten,
Oliver
inderdaad een complete kolonie, probeer eens de richting van de Tubuliporidae?
groeten
Jeremy

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 15 feb 2016, 16:15

Hoi Jeremy,

bedankt voor de tip! Ik zat al in die richting te zoeken, maar het probleem is dat de Cyclostomata in de literatuur over het Boven-Krijt in Maastricht duidelijk slechter gerepresenteert zijn dan de Cheilostomata.

Dit is vooral spijtig omdat genera zoals Tubulipora, Plagioecia, etc. regelmatig te vinden zijn.

Op volgende website is een miocene soort afgebeeld: Tubulipora flabellaris. https://paleoptg.wordpress.com/author/sekcjapaleoptg/
Deze bestaat blijkbaar tot heden, maar dan is de vraag: bestond die soort ook al in het Boven-Krijt? Geen idee.

Groeten,
Oliver

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 feb 2016, 16:19

dag Oliver,

ik ken de geslachten van het Krijt niet zo goed, dus ik geef hier aan, vanuit mijn ervaring van het Mioceen. :-)
Ik heb slechts een kleine collectie van het Krijt, doch de vorm van de tweede zoïde deed me onmiddellijk denken aan het geslacht Onychocella. ( en andere aanverwante)
( ter verduidelijking: de zoïde in de vorm van een vlam, die scherp toelopen naar boven toe)

Bij Onychocella bestaan er twee soorten zoïden: de gewone en de interzoïdale zoïden. Deze laatsten krijgen al naargelang het geslacht andere benamingen(Onychocellaria, Vibracularia, enz ) te vergelijken met de avicularia. Zij hebben een andere functie.
Ze zijn interzoïdaal wat inhoudt dat ze niet overal op de kolonie voorkomen, en zoals je terecht opmerkt, op een te klein fragment kan het zijn dat ze ontbreken. Vandaar dat het heel moeilijk is om kleine stukjes te determineren, omdat een essentieel element kan ontbreken.

Voor wat betreft de kapjes, zou ik onmiddellijk denken aan broedkamers. Indien de auteurs hier niets over vermelden, kijk eens wat ze onder de kenmerken van het geslacht, de familie schrijven? Indien deze kapjes niet overal voorkomen, dan zou ik in die richting zoeken.

Ik ben enigzins verward want ik zie toch verschillen tussen de eerste foto en de andere, gaat het om hetzelfde specimen?
Ben je absoluut zeker dat ook de scherpe zoïden dergelijke kapjes hebben? Er van uitgaande dat deze zoïden een andere functie hebben, vb het schoonmaken, dan lijkt me het heel onwaarschijnlijk dat het om kapjes gaan.
Ik ben voorzichtig hiermee, maar ik meen dat de zoïden slechts 1 functie hebben, ofwel voortplanting, of verdediging of onderhoud, of voedselopname. Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, doch dit is een algemene regel.

groeten
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 feb 2016, 16:28

hubertus68 schreef:
Hoi Jeremy,

bedankt voor de tip! Ik zat al in die richting te zoeken, maar het probleem is dat de Cyclostomata in de literatuur over het Boven-Krijt in Maastricht duidelijk slechter gerepresenteert zijn dan de Cheilostomata.

Dit is vooral spijtig omdat genera zoals Tubulipora, Plagioecia, etc. regelmatig te vinden zijn.

Op volgende website is een miocene soort afgebeeld: Tubulipora flabellaris. https://paleoptg.wordpress.com/author/sekcjapaleoptg/
Deze bestaat blijkbaar tot heden, maar dan is de vraag: bestond die soort ook al in het Boven-Krijt? Geen idee.

Groeten,
Oliver
dag Oliver

op het eerste zicht. Tubulipora flabellaris is een kanshebber.
Gelukkig is er het internet :-)
Het grote nadeel aan dat geslacht is dat het te uitgebreid is, te weinig onderverdeeld. Het is meer een vuilbak voor de soorten die ze nergens anders kunnen onderbrengen. Het is een zeer tricky zaak.
Ik zit zelf met een twintigtal soorten die ik nog op naam moet brengen....

Jeremy

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 15 feb 2016, 21:26

Afbeelding

Afbeelding

Heren,
Hier nog twee foto's van kolonie 7. Zoals jullie zien is de vorm van de kolonie lastig te zien. Verder kan met mijn apparatuur geen betere maataanduiding van de mondopeningen maken.

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 15 feb 2016, 22:22

Hoi Koen, hoi Jeremy,

ik denk dat dit een stuk is, dat men in handen moet hebben ;-)
Maar ik denk dat de determinatie van dit stuk erg lastig is.
Er zijn een paar candidaten, maar zonder vergelijkbare completere stukken
ben ik bang dat een determinatie niet mogelijk is.

Ceriocava sp. is kwa vorm van de zooecia een kanshebber, maar dit is
een wilde gok. En ik denk niet dat gokken een goede methode is.

Beste Groeten,
Oliver

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 feb 2016, 16:15

dag Koen,

ik vrees dat het hiermee niet mogelijk is.
Op een callibratieplaat zijn de onderverdelingen in 0,01mm.

groeten
Jeremy

Plaats reactie