Een microscoop?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Een microscoop?

Bericht door FossilDude » 16 aug 2010, 19:39

Beste Rob,

Google even op 'SEM microscope'. Dit is een groot apparaat dat tienduizenden euro's kost! Hier is een foto van een typische SEM opstelling: http://www.labx.com/v2/adsearch/morepic ... ber=419877
Over dingen als neusbrug-afstand hoef je bij een SEM niet stil te staan gezien je (in tegenstelling tot een licht-microscoop) niet door het ding heen kijkt...
Maar goed, een apparaat van deze prijs is echt niet iets voor de hobbyist! Overigens ze worden inderdaad ook tweedehands verkocht: http://www.labx.com/v2/newad.cfm?CatID= ... 4B8B8EA88A

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 16-08-2010 om 18:40 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

haaiku04
Antw: Antw: Een microscoop?

Bericht door haaiku04 » 16 aug 2010, 19:57

rjanssen schreef:
Hallo,

Als ik het goed begrijp heb ik dus een SEM nodig met de juiste neusbrug-afstand? Als je kijkt naar mijn neus (zie foto in een vorige post) welk type komt dan in aanmerking? Alvast bedankt,

Rob

Ik volg de discussie, en zie veel serieuze
inbreng, alleen krijg ik toch echt het vermoeden dat we in de maling genomen worden.

groet Kees

fossiel:

bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Antw: Een microscoop?

Bericht door FossilDude » 16 aug 2010, 19:59

marcelwissink schreef:
Ik denk niet dat je een microscoop te pakken krijgt die aan je verwachtingen voldoet.

De vergroting van 3000 maal die FossilDude noemt is correct, maar dat is met een stereo microscoop echt niet te realizeren.

Met een normale microscoop is -met veel kosten en moeite- een vergroting tot 1500 maal mogelijk. Voor dit soort vergrotingen heb je speciale lenzen (olie-lenzen) nodig, en moet je fossiel voor een goed beeld doorzichtig zijn.
Polarizatie werkt niet, ook daarvoor heb je voor een goed beeld een doorzichtig monster nodig.

Theoretisch is Scanning EM is een optie, maar dat kost een paar cent (reken op minimaal 15.000 euro voor een sloop model, exclusief ondersteunende apparatuur) en vraagt een ervaren operator.

http://www.labx.com/v2/newad.cfm?catid=19

Gr,

Marcel
@Marcel

Voor het bestuderen van nannofossil monsters worden wel degelijk regelmatig Polarized Light Microscopes gebruikt! Als u geïnteresseerd bent kan ik u wat artikelen sturen waarin deze methode toegepast wordt?

MVG,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Een microscoop?

Bericht door Frederik » 16 aug 2010, 20:07

haaiku04 schreef:
rjanssen schreef:
Als ik het goed begrijp heb ik dus een SEM nodig met de juiste neusbrug-afstand? Als je kijkt naar mijn neus (zie foto in een vorige post) welk type komt dan in aanmerking? Alvast bedankt,
Ik volg de discussie, en zie veel serieuze
inbreng, alleen krijg ik toch echt het vermoeden dat we in de maling genomen worden.
Absoluut.
@ rjanssen: je zit te flirten met een ban, zo simpel is dat.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 636 times
Antw: Een miscoop?

Bericht door Spongebob » 16 aug 2010, 20:15

rjanssen schreef:
Hallo,

Rob
Welke neus bedoel je?
Die van die koukleum (ben je het wel?) of die van Wim de Bie?
Jammer van de moeite van al die aardige forumleden. Misschien kun je je geld beter voor een nieuwe verwarming gebruiken.

Time fades away (Neil Young)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Een microscoop?

Bericht door Frederik » 16 aug 2010, 22:48

(dat was ik dus)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten