Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
Inderdaad, Pieter heeft dan ook geen ongelijk. In het basisgrind zitten immers verweerde tanden uit het oligoceen en zelfs eoceen, dus die vorm die velen (nog steeds) de naam acutissima geven zit daar zeker tussen en kan dus gevonden worden in Antwerpen. Maar eigenlijk, in principe, is dat hetzelfde beest als dat nu nog steeds rondzwemt onder de naam taurus;-)gverwey schreef:
Heldere toelichting Jeroen!
Het was niet mijn bewering dat de soortenlijst wetenschappelijk is, maar ik heb de input van Somniosus toch wel hoog zitten.
Maar hoe het op de lijst staat, komt ook overeen met jouw toelichting.
Groeten,
Gerard
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata

Hallo Allemaal,
Ik kom even terug op dit topic wat ik belooft had,
95% van de tandtjes uit het Churchill dok kan je toe schrijven aan C vorax en C. reticulata.
C. cuspidata komt voor in het oligoceen tot in het vroeg mioceen.
deze worden zelden gevonden in H.
Deze soort is de grootste van de 4 vernoemde soorten.
Binnenzijde van de kroon is glad.
C. acutissima komt voor in het oligoceen (daar de meest voorkomende Carcharias) en in het mioceen.
In het mioceen komt hij duidelijk minder voor dan C. vorax en C.reticulata.
Deze twee soorten komen tijdens het midden mioceen gelijkwaardig voor, terwijl C. reticulata in het laat mioceen sterk afneemt en tenslotte vedwijnt.
C. vorax heeft in het laat mioceen duidelijk de overhand.
C. vorax is duidelijk groter dan C. reticulata en c. acutissima, en heeft een gladde binnenzijde van de kroon.
C.acutissima heeft duidelijk zichtbare striaties aan de binnenzijde van de kroon,en heeft aan beide zijde van de kroon meestal een bijspits die duidelijk kleiner en minder puntiger is dan de bijspitsen van C. reticulata.
C. reticulata heeft minder duidelijk zichtbare striaties aan de binnenzijde van de kroon, en heeft dikwijls langs de duidelijke zijspits 'n aanzet tot 'n tweede zijspits.
Foto 1 C. acutissima.
Foto 2 C. reticulata.
Deze twee soorten lopen wat groote betreft niet veel uit elkaar
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 26-01-2011 om 00:06 NL]
Hans
Antw: Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
stiek schreef:
Hallo Allemaal,
Ik kom even terug op dit topic wat ik belooft had,
95% van de tandtjes uit het Churchill dok kan je toe schrijven aan C vorax en C. reticulata.
C. cuspidata komt voor in het oligoceen tot in het vroeg mioceen.
deze worden zelden gevonden in H.
Deze soort is de grootste van de 4 vernoemde soorten.
Binnenzijde van de kroon is glad.
C. acutissima komt voor in het oligoceen (daar de meest voorkomende Carcharias) en in het mioceen.
In het mioceen komt hij duidelijk minder voor dan C. vorax en C.reticulata.
Deze twee soorten komen tijdens het midden mioceen gelijkwaardig voor, terwijl C. reticulata in het laat mioceen sterk afneemt en tenslotte vedwijnt.
C. vorax heeft in het laat mioceen duidelijk de overhand.
C. vorax is duidelijk groter dan C. reticulata en c. acutissima, en heeft een gladde binnenzijde van de kroon.
C.acutissima heeft duidelijk zichtbare striaties aan de binnenzijde van de kroon,en heeft aan beide zijde van de kroon meestal een bijspits die duidelijk kleiner en minder puntiger is dan de bijspitsen van C. reticulata.
C. reticulata heeft minder duidelijk zichtbare striaties aan de binnenzijde van de kroon, en heeft dikwijls langs de duidelijke zijspits 'n aanzet tot 'n tweede zijspits.
Foto 1 C. acutissima.
Foto 2 C. reticulata.
Deze twee soorten lopen wat groote betreft niet veel uit elkaar
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 26-01-2011 om 00:06 NL]
Klaarhelder!
Hartelijk bedankt Hans, zo leer ik weer eens wat bij.
Groetjes,
Gunther