Macro- microfotografie help !

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Johny
Contacteer:
Macro- microfotografie help ! BIS

Bericht door Johny » 08 mar 2006, 13:10

Afbeelding

Kom nog even terug op een vergrendeld onderwerp op dit forum om te tonen tot waar ik nu gekomen ben.
Op de foto een juveniel wadslakje (niet fossiel).
De werkelijke hoogte van het slakje is 2,6 mm.
Gemaakt met lens Minolta diafragma 1,7 en focus 50mm omgeleerd als voorzetlens gebruikt. Er blijft natuurlijk een probleem bestaan met de scherptediepte (of is het dieptescherpte).
Met dank aan Pedro voor de goede raad !
mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Macro- microfotografie help !

Bericht door Frederik » 08 mar 2006, 15:29

*moderatorpower* ;)
(discussie heropend en samengevoegd)

Dat is een vet goede foto van zo\'n klein onderwerp. Ik heb dit weekend zelf zitten experimenteren met macro, door middel van een oude vivitar macro-teleconvertor tussen de camera en een 50mm 1.8 te plaatsen. Moeilijk werken idd omwille van de geringe scherptediepte. Helaas heb ik niet de mogelijk gehad om de combinatie los te laten op mijn verzameling (convertor was niet van mij). Ben benieuwd naar verdere foto\'s!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Pedro

Bericht door Pedro » 08 mar 2006, 21:11

Hoi Johny, 2,6 mm is klein. De foto ziet er prima uit. Fijn dat ik je daarbij heb kunnen helpen. Ik was je nog vergeten te vertellen dat er nog een methode is, waarbij je een heel grote effectieve scherptediepte kan bereiken. Met de methode van Scheimpflug. Ik ga er nu niet verder op in, dat wordt te technisch, maar zoek dit maar een op het internet op. Je kunt dit creeren door zelf wat te maken met een bellows (balgobjectief), maar beter is het om een \"shift en tilt objectief\" daarvoor te hebben. Alleen ik weet niet hoe dat werkt bij het laatste objectief, met een omgekeerde lens ervoor.

Pedro Janssen
Venray

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 08 mar 2006, 21:15

Dag Frederik,
De foto mag er wezen, maar ik vrees nu wel dat ik kort bij grens van mijn mogelijkheden kom. Om het verlies aan scherptediepte tegen te werken kan ik op mijn toestel niet een kleiner diafragma instellen dan 8. Niet zo\'n probleem bij een vlak opjectje, maar op die bolronde slakjes ...
Ik dacht dat jij je een toestel aangeschaft had met verwisselbare objectieven. Wat is bij jouw het kleinste diafragma ?
mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 08 mar 2006, 21:21

Pedro,
ik ga er direct naar op zoek !
Johny

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 08 mar 2006, 21:36

ik vind het zoizo prachtig gedaan, chapeau!. eigenlijk heb ik wel eens een vraagje, kan je op een eenvoudige digitale camera (5.2 megapixels) ook zo\'n macrolens installeren?

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 08 mar 2006, 22:28

Pedro, kleinste diafragme is 22, grootste is natuurlijk afhankelijk van de lens die erop staat.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 08 mar 2006, 22:38

In de natuurfotografie heb ik veel gebruik gemaakt van een balg
Met een balg kun je iedere lens gebruiken.
Wel moet je een stevig statief hebben ivm lange sluitertijden.
En de scherptediepte is dan vrij groot.
Een balg is alleen bruikbaar bij de oude camera\'s.

Helaas heb ik die balg niet meer anders had je die kunnen probeeren.
Maar mischien heeft iemand anders er nog een.

Groetjes Erik.

E.J.

Pedro
Antw: Antw: Macro- microfotografie help !

Bericht door Pedro » 09 mar 2006, 00:23

hieronymus schreef:
ik vind het zoizo prachtig gedaan, chapeau!. eigenlijk heb ik wel eens een vraagje, kan je op een eenvoudige digitale camera (5.2 megapixels) ook zo\'n macrolens installeren?
Voor de meeste digitale compact camera\'s zijn wel aparte voorzetlenzen te koop, maar geen aparte macrolenzen. Daarvoor moet je een spiegelreflexcamera hebben. Bij Johny is het geen macrolens, maar een een normale lens met daarop een omgekeerde lens.

[Bewerkt door Pedro op 09-03-2006 om 00:24 NL]

Pedro Janssen
Venray

Pedro
Antw: Antw: Macro- microfotografie help !

Bericht door Pedro » 09 mar 2006, 00:26

Frederik schreef:
Pedro, kleinste diafragme is 22, grootste is natuurlijk afhankelijk van de lens die erop staat.
Volgens mij moet dit Johny zijn.

Trouwens de meeste lenzen hebben een kleinste diafragma van 22, soms 32.

Pedro Janssen
Venray

Gesloten