Geniet ervan !!! Een van mijn waardevolste vondsten uit mijn Krijt-collectie..
- Cliffhanger
Een van mijn waardevolste vondsten uit mijn Krijt-collectie... hoe het ook kan !

.. niets afdoend aan het hoge “kwijl-gehalte” van bovenstaande plaatjes en in navolging hierop: vanmiddag vond in het Natuurhistorisch Museum Maastricht de formele overdracht van ‘Curfske’ plaats, het tot nog toe jongste exemplaar (in geologische tijd) van de mosasauriër Mosasaurus hoffmanni. Buiten dit draagt ‘Curfske’ tevens een ‘tandje’ bij in een nog lopend onderzoek naar tandwisseling bij deze diertjes.
Na de inleiding door mevr. Corrien Derksen werd het woord gegeven aan niemand minder dan Dr. Bert Boekschoten, professor emeritus aan de Vrije Universiteit. Hij sprak er over het belang van de amateurverzamelaars voor de wetenschap!! De overdracht zelf werd daarna bekrachtigd door het ondertekenen van een acte door drs. Eric P.G. Wetzels, directeur Natuurhistorisch Museum Maastricht, Centre Céramique en Kumulus, en Jacques Severijns, trotse vinder van het fossiel. Als aandenken kreeg Jacques een mooie poster van ‘zijn Curfske’ kado.
De schedel vormt nu het pronkstuk in de expositie “Het staartje van het Krijt – de groeve Curfs in beeld”, die tot en met 13 mei 2012 in het Natuurhistorisch Museum Maastricht (NHMM) te bezichtigen is.
http://www.nhmmaastricht.nl/nederlands/ ... index.html
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=15081
Voor de geïnteresseerden:
JAGT, J.W.M., D. CORNELISSEN, E.W.A. MULDER, A.S. SCHULP, J. SEVERIJNS & L. VERDING, 2008. The youngest in situ record to date of Mosasaurus hoffmanni (Squamata, Mosasauridae) from the Maastrichtian type area, The Netherlands. In: EVERHART, M.J. (red.), Proceedings of the Second Mosasaur Meeting. Fort Hays Studies, Special Issue 3: 73-80.
grtn,mike
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Geniet ervan !!! Een van mijn waardevolste vondsten uit mijn Krijt-collectie..
Proficiat heren! Zowel Arno voor zijn fantastische vondst, als Jacques voor zijn schitterende vondst en ditto donatie. Niet te vergeten John Jagt et al. voor de publicatie ervan. En dan het ding nog op deze manier tentoongesteld krijgen, een droom.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- fossieltje
Antw: Geniet ervan !!! Een van mijn waardevolste vondsten uit mijn Krijt-collectie..
Heel erg mooi hoor!
Wou dat ik er zelf ook 1 heb.
Gr. fossieltje
Wou dat ik er zelf ook 1 heb.
Gr. fossieltje
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
dit is echt het mooiste en vetste wat ik ooit op dit forum heb gezien.
nick
nick
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Ik ben "blij" dat dit mij niet overkomen is.
Het zou een directe aanslag zijn op mijn gezondheid....
En ik ben vaak in Curfs geweest.. toen de groeve in de jaren zestig nog in gebruik was. Toen hield Curfs de groeve nog nauwgezet in de gate op de clandestiene bezoekers. Ja, ik ben een keer bij een nachtelijk bezoek (45 jaar geleden) meer dan een uur vast gehouden toen ik op de Solex van mijn vader, die ik bij hun loods had geparkeerd, terug wilde gaan...
Het zou een directe aanslag zijn op mijn gezondheid....
En ik ben vaak in Curfs geweest.. toen de groeve in de jaren zestig nog in gebruik was. Toen hield Curfs de groeve nog nauwgezet in de gate op de clandestiene bezoekers. Ja, ik ben een keer bij een nachtelijk bezoek (45 jaar geleden) meer dan een uur vast gehouden toen ik op de Solex van mijn vader, die ik bij hun loods had geparkeerd, terug wilde gaan...
Ed Stevenhagen