je mooiste vondsten van de zeeuwse kust of knokke

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: je mooiste vondsten van de zeeuwse kust of knokke

Bericht door sjaak » 11 mei 2012, 00:53

Afbeelding

Weer eens wat anders dan haaientanden: mammoetivoor, Cadzand.

Groet,

Niels

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: je mooiste vondsten van de zeeuwse kust of knokke

Bericht door Xenina » 11 mei 2012, 14:48

Spongebob schreef:
Hallo Nina,

De schelpjes die jij afbeeldt en Pecten-in-Glauconietzandsteen noemt zijn volgens mij Orthocardiums. Bram, Pascal of andere schelpenkenners weten vast nog meer...

)
Hoi Spongebob,

bedankt voor de informatie! (Ik vond het leuk niet alleen maar haientanden te laten zien.)

Groetjes, Xenina

Bram

Bericht door Bram » 11 mei 2012, 16:10

Haaientanden zijn ook absoluut niet de leukste fossielen van Zeeland/Knokke (gevaarlijke uitspraak hier ;)).

Over welke stukken hebben we het hier precies? Ik zie namelijk wel enkele Cerastoderma's in een holocene zandsteenconcretie.

Groeten,
Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 11 mei 2012, 17:38

Hallo Bram,er zit ook een haaientand in de eerste zandsteenconcretie.Das toch wel bijzonder.GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 634 times

Bericht door Spongebob » 11 mei 2012, 19:50

Afbeelding

Hey Bram,

Ik bedoelde deze schelpjes (even gepikt van Nina).
Ze lijken me in dezelfde Eocene zandsteen te zitten als de bekende ronde sponsjes van Cadzand. Frank van Nieulande noemde in een artikel o.a. ?deze (Orthocardiuin porulosum subporulosum (d’Orbigny, 1850)) als begeleidende soort schelpjes.
Strookt dat niet met deze exemplaren?

[Bewerkt door Spongebob op 11-05-2012 om 19:17 NL]

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 mei 2012, 21:04

Hallo Spongebob,deze stenen bestaan inderdaad uit Glauconietzandsteen,en komen uit het onder Eoceen van de afzettingen van Aalter.Orthocardium porulosum zou best kunnen al is het moeilijk zonder slotfragment.Ik heb dit soort schelpjes ook in mijn verzameling in Glauconiet,ook twee gastropoden waaronder Turritella solandri.MAAR er zijn ook andere zandstenen te vinden,met andere schelpen.Glauconiet heeft namelijk een grove korrel tussen 1-2 mm.De andere zandsteen is veel fijner en geen Glauconiet volgens mij ,maar klei.GR(Kunnen we dit onderwerp niet verplaatsen naar een eigen topic over dit soort fossielen,het past volgens mij niet in dit topic?GR)

[Bewerkt door strandjutters op 11-05-2012 om 20:13 NL]

strandjutters

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 12 mei 2012, 13:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi, beste mensen,

vanwege de groote belangstelling aan fossielen in glauconietzandsteen hier nog enkele meer, waaronder ook de van strandjutters genoemde turritella en de zogenoemde sponsjes(?).
Zoals de erder geplaatsde glauconiet-fotos heb ik ze allemaal bij het Zwin (meestals op de nederlandse kant ;-))gevonden.

Volgens het 'Gids voor strandfossielen van Cadzand en Nieuwvliet-Bad' zijn deze stukken glauconietzandsteen afkomstig uit de afzettingen van Aalter (Onder Eoceen), zo als strandjutters vertelde.

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 12-05-2012 om 12:23 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 mei 2012, 17:31

Hallo Xenina,mooi vondsten,en ze worden zeldzaam,ik ben enkele uren op het strand geweest en wat leuke dingen gevonden(Trivia's-schelpen -haaientandjes-Glauconietstenen,ENZ)wat de stenen betreft vroeger lagen er veel meer,en had je meer kans er iets in te vinden,nu met al die opspuitingen verdwijnen ze als sneeuw voor de zon onder de grond voor vele jaren en in het nieuw zand dat ze aanvoeren zitten deze stenen niet.Ik zal eens proberen er een paar vrij te preppen,schelpjes bedoel ik Hé,maar ik denk dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken,dit spul is gekristaliseerd en is knoer hard.GR

strandjutters

Plaats reactie