Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
Hoi Pascal,
Maakt toch niet uit dat je er weinig vanaf weet. Je hebt er toch al een aantal gevonden en dat is al een groot deel van het werk.
Klopt je hebt een deel van een een bulla. Dit hoort ook bij de gehoorbeenderen van een walvis/dolfijn. Volgens mij gaat het weer om een bulla van een Balaenopteridae sp. (vinvis).
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 26-09-2012 om 23:08 NL]
Maakt toch niet uit dat je er weinig vanaf weet. Je hebt er toch al een aantal gevonden en dat is al een groot deel van het werk.
Klopt je hebt een deel van een een bulla. Dit hoort ook bij de gehoorbeenderen van een walvis/dolfijn. Volgens mij gaat het weer om een bulla van een Balaenopteridae sp. (vinvis).
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 26-09-2012 om 23:08 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo iedereen,vandaag vond ik dit gehoorbeentje,het is wat gerold maar is een stuk groter dan mijn andere vondsten(zie laatste foto.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Dat is weer een mooie vondst. En een leuke, al zeg ik het zelf.
Het is zeker een perioticum. Nu je de grootte ook duidelijk laat zien lijkt het me van een Physeteridae sp. (potvissen)is.
Als dat zo is, is het een toppertje. Ben benieuwd wat Mark ervan zegt.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 29-09-2012 om 19:24 NL]
Dat is weer een mooie vondst. En een leuke, al zeg ik het zelf.
Het is zeker een perioticum. Nu je de grootte ook duidelijk laat zien lijkt het me van een Physeteridae sp. (potvissen)is.
Als dat zo is, is het een toppertje. Ben benieuwd wat Mark ervan zegt.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 29-09-2012 om 19:24 NL]
- strandjutters
Hallo Sander,dit zou inderdaad een leuke zijn,ik hoop dat je gelijk hebt.Ik had vanmorgen wat twijfels toen ik het vond,maar het voelde net zo aan als een dolfijn hoorbeentje,nu je kan het thuis ook nog altijd weggooien als je dat wilt.Ik sta er versteld van hoeveel steentjes en beentjes die er zijn te vinden voordat je inderdaad een hoorbeentje beet hebt,ze lijken er sprekend op maar zijn van fosforiet of steen.
ik heb Mark niet meer gehoord,maar hij had het druk deze week met een onderzoek op een walvis.GR Pascal
ik heb Mark niet meer gehoord,maar hij had het druk deze week met een onderzoek op een walvis.GR Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Ja, dat klopt maar na een tijdje kun je toch makkelijker de verschillen zien tussen de gehoorbeentjes en de stenen.
Ik vind meestal dat je het aan de vorm al redelijk kan zien of het er een is of niet(zeker bij de perioticums die een typische/ kenmerkende vorm hebben).
Mark is een druk man. Maar als hij de tijd heeft zal hij er zeker naar kijken.
Gr,
Sander
Ja, dat klopt maar na een tijdje kun je toch makkelijker de verschillen zien tussen de gehoorbeentjes en de stenen.
Ik vind meestal dat je het aan de vorm al redelijk kan zien of het er een is of niet(zeker bij de perioticums die een typische/ kenmerkende vorm hebben).
Mark is een druk man. Maar als hij de tijd heeft zal hij er zeker naar kijken.
Gr,
Sander
- strandjutters
Hallo Sander,het is natuurlijk niet zo dat ze altijd met de mooie kant naar boven liggen,de achterkant is vrij vlak,en daar zit het probleem,je moet veel steentjes omdraaien,zo heb ik er deze week al twee gevonden.Verleden week was het leuk,ik kom op het strand,het eerste wat ik doe is een sigaretje rollen,ik kijk aan mijn voeten en er ligt er één,ik was er nog geen 5 min voor de rest heel het strand afgezocht,maar gehoorbeentjes ! Nee niets noppes .GR
strandjutters
Antw: Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)
Daar kan ik in komen. Ik heb in die paar jaar dat we in Zeeland gezocht hebben, slechts een vijftal periotica gevonden, waarvan 2 compleet. In Antwerpen komen ze blijkbaar veel meer voor. Maar spijtig genoeg ook zelden compleet.strandjutters schreef:
Hallo bedankt Sander,ik weet eigenlijk weinig af van deze dingen,daar het hier in Knokke niet de gewoonte is om dit te vinden,ik ben terug al tweemaal naar het strand geweest zonder gehoorbeentjes,ze zijn dus wel heel zeldzaam hier.GR (Ik wacht nog antwoorden af van Mark,maar hij had het druk met een walvis deze week)
Hierbij nog een fotootje van de periotica en bulla's die we tot nog toe gevonden hebben in de Antwerpen area.
Groetjes, Fabienne
- strandjutters

Hallo iedereen,na de vloed vanmiddag nog ff het strand op,ik had twee hoorbeentjes waaronder deze toch vrij mooie vind ik.Is deze nu volledig ? het heeft weer een andere vorm dan de rest.GR(Fabienne bedankt voor het tonen van jou hoorbeentjes)
[Bewerkt door strandjutters op 30-09-2012 om 18:54 NL]
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Klopt, een perfecte perioticum.
Gezien de 'richels' in het posterior proces doen me denken aan een perioticum een Delphinidae sp. (gewone dolfijnen). Als het goed is hebben Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn) dat niet.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 01-10-2012 om 17:38 NL]
Klopt, een perfecte perioticum.
Gezien de 'richels' in het posterior proces doen me denken aan een perioticum een Delphinidae sp. (gewone dolfijnen). Als het goed is hebben Kentriodontidae sp. (uitgestorven dolfijn) dat niet.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 01-10-2012 om 17:38 NL]