van welke haai is deze tand ?
Antw: van welke haai is deze tand ?
Beste Theo, je antwoord verwonderd me wat. Wat is er mis mee op een beschadiging na.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
dacht aan vissen,Is natuurlijk niets mis mee, kwam bij me op.scherven schreef:
Beste Theo, je antwoord verwonderd me wat. Wat is er mis mee op een beschadiging na.
Gr.Ben
Theo
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Antw: Antw: van welke haai is deze tand ?
Adron schreef:mag ik vragen wat die knik is? Ik snap niet goed wat je bedoeltsharkteethrene schreef:
Kijkt men Mesiaal of distaal naar de tandkroon bij Lamna nasus dan is er een "knik" waarneembaar deze bevindt zich op de labiale zijde. Dit verschijnsel/gegeven is nimmer waargenomen bij Odontaspis reticulata.
PS: voor mij ook nasus![]()
strandjutters
Hoi Theo, vreemde gedachten gang stel je voor je had een haai aan de haak.Theo schreef:dacht aan vissen,Is natuurlijk niets mis mee, kwam bij me op.scherven schreef:
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
@ Rene,sharkteethrene schreef:
Simpelweg de afgebeelde tand van de website van Pieter als standaard voor Lamna nasus te nemen is niet vertandg.
Juist er zijn overeenkomsten,en deze kunnen aangehaald worden. Maar zoals ik al opperde is er veel variatie...en dan spreken we nog niet eens over verschillende tandposities!
je zegt dat er veel variatie is, heeft dat te maken met het feit dat als een bepaalde soort op twee verschillende locaties aanwezig is , er dan toch verschil is tussen tanden van de ene locatie tov tanden van de andere locatie, ondanks dat het beestje dezelfde naam heeft?
Gr
[Bewerkt door Pangeaman op 17-11-2012 om 19:04 NL]
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
Als je nu nog twijfelt tussen beide soorten na alle reakties kan je altijd nog kijken of beide soorten in het plioceen voorkomen.scherven schreef:
Hallo, alle mensen die zo hun best hebben gedaan om mijn tandje een naam te geven heel erg bedankt.
Kan ik er nu; Lamna nasus bij zetten ?
Gr.Ben
Dit gewoon als ekstra hulpmiddel.
Maar de determinatie kenmerken die hier gegeven worden zouden duidelijk genoeg moeten zijn om tot de soort Lamna nasus te komen.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Bestel LAMNIFORMES Berg, 1958
Familie ODONTASPIDIDAE Müller & Henle, 1839
Carcharias reticulatus (Probst, 1879) [ Odontaspis reticulata ] Mioceen en Plioceen
GR Pascal
Carcharias reticulatus (Probst, 1879) [ Odontaspis reticulata ] Mioceen en Plioceen
GR Pascal
strandjutters
Hallo Pascal,strandjutters schreef:
Bestel LAMNIFORMES Berg, 1958
GR Pascal
Carcharias reticulatus (Probst, 1879) [
Odontaspis reticulata ] mioceen en basal plioceen.
Dit is ietsjes anders.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,verklaar je eens wat nader?Dit tandje van Ben komt uit Oosterhout,en is niet gevonden in Antwerpen in situ.GR Pascal
strandjutters
- sharkteethrene
Dag Jeroen,hieronymus schreef:Klopt, die knik in de kroon is zeer typisch.sharkteethrene schreef:
Kijkt men Mesiaal of distaal naar de tandkroon bij Lamna nasus dan is er een "knik" waarneembaar deze bevindt zich op de labiale zijde. Dit verschijnsel/gegeven is nimmer waargenomen bij Odontaspis reticulata.
Groetjes
Rene
Even off-topic, toch zijlings gerelateerd:
Rene, komt dit volgens u doordat de wortel van de voorgaande tand op die plek tegen het glazuur duwde, en dat bijgevolg de tanden van L. nasus zeer dicht op mekaar staan?
Heb er zelf geen recente kaak van, dus kan het niet op 1, 2, 3 controleren.
Nee dit is m.i. niet het geval,ik heb daar wel een andere theorie/gedachtegang over.
Misschien deze eens te bespreken

Ik begrijp je gedachtengang,deze gaat wel op voor de "labiale overhangende richel" deze is m.i. ontstaan/gevormd door de dichtbij elkander staande tandrijen.
We kunnen een nieuw woord introduceren: tanddichtheid hehe.
Bij Cosmopolitodus dus enkel bij de anteriors waarneembaar dit t.o.v. Isurus sp waar dit fenomeen vrijwel bij elke tandpositie voorkomt (zei het bij posteriors in mindere mate,maar wel aanwezig) Bij Lamna nasus is deze ook anders ontwikkeld/vormgeving t.o.v. Odontaspis reticulata.
Mischien ook het fenomeen "bourlette" eens onder handen nemen..maar nu ben ik wel heel erg off Topic..
Groetjes,
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!