Zaden uit het Plio?Mioceen
Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hoi Ben,
Zie dat je in Lochem woont. Wellicht ben ik je dan wel eens tegen gekomen in de buurt van Zutphen; heb daar begin jaren '90 gegraven op Leesten en Eme / Oyerhoek.
80 kg monster is best een hoop. Archeologisch? Misschien kun je het wel zeven bij de archeologische dienst in Zutphen. Vragen staat vrij, toch? en er zit ook daar een boel kennis.
Groet,
Suzanne
Zie dat je in Lochem woont. Wellicht ben ik je dan wel eens tegen gekomen in de buurt van Zutphen; heb daar begin jaren '90 gegraven op Leesten en Eme / Oyerhoek.
80 kg monster is best een hoop. Archeologisch? Misschien kun je het wel zeven bij de archeologische dienst in Zutphen. Vragen staat vrij, toch? en er zit ook daar een boel kennis.
Groet,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
Hallo Suzanne, wederom bedankt voor de tips. Ik heb met Leiden contakt gehad en die gaf mij het mailadres van iemand van Univ.v.Leiden die werkzaam was aan zaden uit het Pleistoceen in de IJselvallei(o.a. Raalte). In Leesten-Eme ben ik niet bijgeweest. Ik deed Lochem en Borculo. Ben ook niet aangesloten bij AWN. Ik ben zgz. een eenling geweest met goede contakten. Bewerken (spoelen,zeven, drogen, va de monsters doe ik zoveel mogelijk zelf, determineren natuurlijk ook als het kan.
Ik leer nog elke dag ook dankzij het Fossielnet.
Gr.Ben
Ik leer nog elke dag ook dankzij het Fossielnet.
Gr.Ben
0000000000
Hoi Ben,
ik bedoelde niet dat je je monsters moet laten zeven
, maar bedoelde dat als je een archeologisch monster van 80 liter hebt je sneller daar kan zeven dan thuis; ze zijn beter geoutilleerd dan de meeste hobbyisten. En het is een leuke club mensen in de buurt van Lochem.
Nu kan ik niet in jouw spoelkeuken kijken, dus geen idee of het een idee is om te zeven bij de Archeologische Dienst of dat je de complete macrozeeftoren in je schuur hebt staan
Zat slechts een beetje mee te denken.
Je Leiden-contact klinkt goed; in elk geval al een stuk meer in de richting van jouw monsters dan mijn magere kennis van wat Holocene zaden en pitten mag helpen. Dit contact kan je vast ook helpen aan op Pleistocene plantenresten toegespitse literatuur en meer vertellen over de beste manier van bewaren.
Misschien een idee om een vast volume als steekproef uit elk monster te nemen, dat dan te zeven en op fractie te analyseren in plaats van alles te determineren? Je hebt dan sneller inzicht in de meest voorkomende species, en dus ook een snelle manier van algemene ecologie van de vindplaats, maar de kans bestaat dan wel dat je de met name minder vaak voorkomende gaat missen. en dat kan nu net de leuke informatie zijn, ecologisch gezien.
Klinkt als een leuk project, ben benieuwd naar de resultaten.
Deze week /komende week ga ik M.E. beermonsters zeven, ook altijd fijn. Al was het maar om het geweldige aroma. Maar daar zal ik maar niet over beginnen; dan wordt het al snel off-topic op dit forum.
Veel succes ermee en ik ben erg benieuwd.
Groet,
Suzanne
Ben je al insectenresten tegen gekomen?
ik bedoelde niet dat je je monsters moet laten zeven
Nu kan ik niet in jouw spoelkeuken kijken, dus geen idee of het een idee is om te zeven bij de Archeologische Dienst of dat je de complete macrozeeftoren in je schuur hebt staan
Je Leiden-contact klinkt goed; in elk geval al een stuk meer in de richting van jouw monsters dan mijn magere kennis van wat Holocene zaden en pitten mag helpen. Dit contact kan je vast ook helpen aan op Pleistocene plantenresten toegespitse literatuur en meer vertellen over de beste manier van bewaren.
Misschien een idee om een vast volume als steekproef uit elk monster te nemen, dat dan te zeven en op fractie te analyseren in plaats van alles te determineren? Je hebt dan sneller inzicht in de meest voorkomende species, en dus ook een snelle manier van algemene ecologie van de vindplaats, maar de kans bestaat dan wel dat je de met name minder vaak voorkomende gaat missen. en dat kan nu net de leuke informatie zijn, ecologisch gezien.
Deze week /komende week ga ik M.E. beermonsters zeven, ook altijd fijn. Al was het maar om het geweldige aroma. Maar daar zal ik maar niet over beginnen; dan wordt het al snel off-topic op dit forum.
Groet,
Suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk

Hier de twee mestvoorkomende forams uit de Basis van Kattendijke.
Theo
Hallo Theo, de eerste foto is een Frondicularia sp, is wat afgesleten. de 2e foto is een Dentalium verml. konincki, er lopen nl. lijntjes verticaal op het lichaam. FC zone, Boven Mioceen.
Bedankt voor de fotos. Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hallo Ben,scherven schreef:
Hallo Theo, de eerste foto is een Frondicularia sp, is wat afgesleten. de 2e foto is een Dentalium verml. konincki, er lopen nl. lijntjes verticaal op het lichaam. FC zone, Boven Mioceen.
ik denk dat je inplaats van Dentalium Dentalina bedoelt.
Dentalium is n.l een scaphopoda.
Groeten Hans
Hans
Hallo, Hans je hebt gelijk het is een vergissing van me. bedankt.
gr.Ben
gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Zaden uit het Plio?Mioceen
Hallo Suzanne, dat was weer een heel verhaal van je. Ik mail met de Univ. van Utrecht, ik schreef geloof ik Leiden. Leiden had geen tijd. Het zeven gaat mij wel goed af hoor het geeft alleen veel rommel daar is moe niet zo blij mee. Ik ben een beetje jalours op het zeven van ,,beer,, heerlijk. Je vroeg of ik insecten had, nou 2x kopjes van iets. Zal ze wel is plaatsen. Bedankt voor je mail.suzy q schreef:
Hoi Ben,
ik bedoelde niet dat je je monsters moet laten zeven, maar bedoelde dat als je een archeologisch monster van 80 liter hebt je sneller daar kan zeven dan thuis; ze zijn beter geoutilleerd dan de meeste hobbyisten. En het is een leuke club mensen in de buurt van Lochem.
Nu kan ik niet in jouw spoelkeuken kijken, dus geen idee of het een idee is om te zeven bij de Archeologische Dienst of dat je de complete macrozeeftoren in je schuur hebt staanZat slechts een beetje mee te denken.
Groet,
Suzanne
Gr.Ben
0000000000