vondst winterswijk
Antw: vondst winterswijk
Rhaetiën is veel jonger dan Muschelkalk
Het Raëtien grenst met Jura
Daartussen liggen nogal een paar jaartjes (40 miljoen maar
Birgeria is een grote makreel-achtige vis, saurychtys lijkt meer op een geep, tanden zijn onderling ook erg verschillend
Zou mooi zijn Arno, als je foto's hebt, ik denk trouwens dat er maar 1 rij tanden geprepareerd is, maar dat er een hele rij achter en naast elkaar liggen net als Colobodus
Ik heb van Winterswijk ook een Saurychtys schedeltje , maar daar liggen allemaal scherpe tandjes in
Maar Saurychtys heeft weer verschillende ondersoorten
De vissen in Winterswijk zijn eigenlijk nog maar deels onderzocht en het kan zo zijn dat er weer een nieuw soort bij gevonden is
[Bewerkt door Botje op 12-11-2013 om 16:54 NL]

Birgeria is een grote makreel-achtige vis, saurychtys lijkt meer op een geep, tanden zijn onderling ook erg verschillend
Zou mooi zijn Arno, als je foto's hebt, ik denk trouwens dat er maar 1 rij tanden geprepareerd is, maar dat er een hele rij achter en naast elkaar liggen net als Colobodus
Ik heb van Winterswijk ook een Saurychtys schedeltje , maar daar liggen allemaal scherpe tandjes in
Maar Saurychtys heeft weer verschillende ondersoorten
De vissen in Winterswijk zijn eigenlijk nog maar deels onderzocht en het kan zo zijn dat er weer een nieuw soort bij gevonden is
[Bewerkt door Botje op 12-11-2013 om 16:54 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: vondst winterswijk
Rhaetiaan is jonger ja, weet ikBotje schreef:
Rhaetiën is veel jonger dan Muschelkalk

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Okido 
Ik zoek zelf normaliter meer naar botten , maar regelmatig kom je leuk vissenspul tegen
Ook deze kaak vind ik behoorlijk spannend, want ik heb zoiets nog niet eerder gezien in Winterswijk
Eigenlijk zou ik graag een boek willen hebben met vissen uit de muschelkalk , die een beetje op de binnenzee van Duitsland gericht is
Maar uiteindelijk kom je bij boeken terecht die honderden euro's kosten
In laag 9 waar deze kaak uitkomt (neem ik aan) is Saurychtys behoorlijk zeldzaam
En laten we wel wezen, het zou leuk zijn weer een nieuwe soort aan de lijst toe te voegen

Ik zoek zelf normaliter meer naar botten , maar regelmatig kom je leuk vissenspul tegen
Ook deze kaak vind ik behoorlijk spannend, want ik heb zoiets nog niet eerder gezien in Winterswijk
Eigenlijk zou ik graag een boek willen hebben met vissen uit de muschelkalk , die een beetje op de binnenzee van Duitsland gericht is
In laag 9 waar deze kaak uitkomt (neem ik aan) is Saurychtys behoorlijk zeldzaam
En laten we wel wezen, het zou leuk zijn weer een nieuwe soort aan de lijst toe te voegen
- Hieronymus
- Contacteer:
Absoluut. 't Is dan ook prachtig materiaal. Boeken zijn zeker wat duur, in sommige gevallen zelfs zéér duur maar ik vind ze vaak toch de moeite waard om aan te schaffen. Ik noem het steeds een investering in kennis.
Ik heb zelf geen ervaring met het oudere Trias van Winterswijk, wel met het boven-Trias (Rhaetiaan) van de Belgisch-Franse grensstreek. Ik zie het graag voorbij komen. Dat geassocieerde materiaal van Winterswijk is een hele verademing op het verspoelde Rhaetiaan spul. Zeer leuk ook om te vergelijken.
Mvg,
Jeroen
Ik heb zelf geen ervaring met het oudere Trias van Winterswijk, wel met het boven-Trias (Rhaetiaan) van de Belgisch-Franse grensstreek. Ik zie het graag voorbij komen. Dat geassocieerde materiaal van Winterswijk is een hele verademing op het verspoelde Rhaetiaan spul. Zeer leuk ook om te vergelijken.
Mvg,
Jeroen
Rhaetian Lorraine Region
Antw: Antw: vondst winterswijk
Het kaakje komt uit de onderzijde van laag 9. Het midden van het laagje van 3 tot 4 cm dat bovenop de wellenkalklaag ligt. Niet op de contactzone, waarin de meeste botresten sterk zijn verspoeld / afgerond.Botje schreef:
Okido
Volgens mij heeft Dennis een hoop artikelen over vissen uit het Trias, misschien moet je eens contact opnemen met hem voor een stapel kopieetjes. Overigens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat het om een (been) vissekaakje zou gaan.
[Bewerkt door donckey op 12-11-2013 om 00:39 NL]
donckey
het is gewoon zo dat we in Winterswijk(en de hele Duitse binnenzee) een heel apart biotoop hebben
Er zullen dan ook andere vissen voorkomen dan op spitsbergen
Er staat een mooi boek van E Nielsen te koop wat vaak gebruikt wordt,over vissen gevonden op Spitsbergen maar voor Winterswijk heb je er weer weinig aan
Want spitsbergen lag aan een veel diepere zee, je kunt de noorzee ook niet vergelijken met de rode zee
Elke omgeving heeft zijn andere milieu
[Bewerkt door Botje op 16-11-2013 om 20:29 NL]
Er zullen dan ook andere vissen voorkomen dan op spitsbergen
Er staat een mooi boek van E Nielsen te koop wat vaak gebruikt wordt,over vissen gevonden op Spitsbergen maar voor Winterswijk heb je er weer weinig aan
Want spitsbergen lag aan een veel diepere zee, je kunt de noorzee ook niet vergelijken met de rode zee
Elke omgeving heeft zijn andere milieu
[Bewerkt door Botje op 16-11-2013 om 20:29 NL]

ik heb een aantal detail foto's gemaakt een tijdje terug. Remco heeft die al opgestuurd naar enkele experts, maar ik wil dit het forum niet onthouden. Dus bij deze

Groeten,
Arno
Wow Arno!
Nog mooier dan ik mij kon herinneren
Schitterende foto's! Hopelijk biedt Bonn aan om het stuk verder te prepareren.
Kan je de foto's nog eens proberen te mailen.
Peter
Nog mooier dan ik mij kon herinneren

Kan je de foto's nog eens proberen te mailen.
Peter
donckey
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ziet er spectaculair uit !
Ben benieuwd wat er uit komt.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking