Tsjechie 05-2006
Antw: Tsjechie 05-2006
Het materiaal uit Tsjechie is heel wisselend. Aan de Jince formatie hoef je bijna niets aan te doen, terwijl het harde kristallijne Siluur-zandsteen uit de Kopanina formatie bijna niet te doen is. Ordovicium uit Sarka-formatie is weer zachter maar breekt heel beroerd, terwijl de fossielrijke \'breccie\' uit de Kopanina-formatie weer relatief beter te bewerken is, zij dat soms de trilobiet-delen alle kanten opspatten.
Het Cambrium uit Skryje is het prettigst te bewerken omdat meest fossielen er verpakt zitten in een laag geel ijzer-oxide en deze laag \'scheidt\' fossiel van matrix.
Het mooiste is spijten zonder dat je er verder iets aan hoeft te doen.
Op de volgende trip hoop ik materiaal uit Devoon mee te nemen, dat reageert weer anders in de prep.....
<:{{{{{>
Het Cambrium uit Skryje is het prettigst te bewerken omdat meest fossielen er verpakt zitten in een laag geel ijzer-oxide en deze laag \'scheidt\' fossiel van matrix.
Het mooiste is spijten zonder dat je er verder iets aan hoeft te doen.
Op de volgende trip hoop ik materiaal uit Devoon mee te nemen, dat reageert weer anders in de prep.....

Trilobiti Ceská Republika

Helaas heb ik er geen voor-foto van gemaakt; \'vers van de prep\'. Dit is het pygidium van een trilobiet uit Radotin, Tsjechie, uit de devonische \'Praha formation\'.
Het donkere gedeelte zat geheel in de matrix. Alleen de verweerde linkerkant was zichtbaar. Dit moet een trilobiet van zo\'n 13 cm zijn geweest, uitgaand van de staartlengte.
Ik weet al dat het een Odontochile betreft, alleen nog even niet welke; O.hausmanni of O.cristata.
Wie het weet mag het zeggen

Hallo groep,
bij deze een paar trilobieten uit het Siluur.
Het zijn trilobieten uit de Liten en Kopanina-formatie uit Tsjechie. Ik heb overigens niet alles op deze foto zelf gevonden