Potvistand zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Potvistand zandmotor

Bericht door sjaak » 26 jun 2014, 10:42

Deze tand is wel puntgaaf. Ik heb een hoektand van HvH, die is gedetermineerd als beer, maar daaraan onbreekt net het puntje. Kan dus niet goed vergelijken. Zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 9994#92321

Als ik een beetje ga gissen lijkt de tand qua kleur wat op de Laat Pleistocene mammoetfauna die je aan de Delftlandse kust vindt. De zee trok zich toen langzaam terug, dus potvis kan je op grond daarvan niet uitsluiten, maar landroofdier lijkt mij dan toch iets waarschijnlijker. Aan de andere kant dacht ik dat bij de ZM eerder tandwalvis of orka is gevonden (Donny?). Maar die was flink gerold.

Het best is inderdaad een expert als Charlie er naar te laten kijken of zelf in Naturalis te vergelijken.

Het is sowieso een pracht vondst. Felicitaties!

[Bewerkt door sjaak op 26-06-2014 om 10:53 NL]

Groet,

Niels

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 26 jun 2014, 10:47

Prachtig, prachtig!

Groetjes, Xenina

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 26 jun 2014, 12:48

hallo Zandmotor, omdat ik niets van je terug hoor, nog even dit. Even Googelen en opMarktplaats onder verzamelen vind je tanden. Hier staan 2 tanden van een Holenbeer.
Dit is Ursus spelaeus. Ik denk dat jou tand wel er van afkomstig is. Maar nogmaals ik ben geen deskundige maar probeer een voorzet tegeven. Ga er mee naar NNaturalis maar dat is je al eerde verteld.
Succses, Groet Ben

0000000000

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 26 jun 2014, 14:02

Bruine beer - als dit inderdaad beer is - is wat waarschijnlijker dan de bij ons zeldzame grottenbeer (zie Kleine Encyclopedie).
Grottenbeer was groter en herbivoor. Weinig planten op de mammoetsteppe.

[Bewerkt door sjaak op 26-06-2014 om 14:03 NL]

Groet,

Niels

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 26 jun 2014, 16:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Allereerst allemaal bedankt voor jullie -enthousiaste en boeiende- reacties!
En dan te bedenken dat ik de tand vond net voordat ik weg wilde gaan én dat ik eerst dacht dat het een nat stukje hout was.....:-)
Op grond van jullie aanwijzigingen ben ik gaan googelen en zoals het er nu uitziet denk ik dat het een tand van een beer is.
Ben: de tanden op Marktplaats lijken er inderdaad op en Niels: de door jou gevonden tand in HvH die als beer is gedetermineerd lijkt er ook erg op.
Bijgaand nog wat meer gedetailleerde foto's van de kroon.
Erg mooi om dit te vinden, had ik nog niet in mijn verzameling.

groet,

Dick

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 26 jun 2014, 18:18

Hallo, het is nu zeker een beer. De rest moet ik verder bepalen als ik hem in handen heb.
Ik wil nog even terug komen op de grottenbeer. De meeste grottenberen vielen in de maten van de bruine beren uit die tijd, mannetjes konden incidenteel zeer groot worden, maar niet extreem veel groter dan bij de bruine beren. Aan het begin van het Laat-Pleistoceen waren er in onze omgeving bruine beren ter grootte van de Kamtsjatka beren en in het holoceen is de huidige bruine beer in onze omgeving terecht gekomen.
Ik heb tot nu toe alleen uit de Westerschelde enkele stukken bruine beer gezien en er schijnt een goed herkenbeer stuk schedel in het uiterste oosten van het land gevonden te zijn. Verder heb ik nog geen grottenbeer in Nederland en de Noordzee aangetroffen. Een bewijs o.a. is dat Bosscha-Erdbrink veel over grottenberen in Nederland heeft gepubliceerd. Dit geen allemaal over post-craniaal materiaal, maar de kaken en gebitsdelen heeft hij allemaal aan de bruine beer toegeschreven. De etruskische beer is tot nu toe alleen maar in Limburg (Tegelen) aangetoond, dit zijn ongeveer de jongste Etruskische beren die bekend zijn. Het westen van het land stond toen nog onder water.

Charlie

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 27 jun 2014, 07:39

Hoi Charlie,
Bedankt voor de determinatie én het interessante verhaal over de verschillende soorten beren.
groet,
Dick

[Bewerkt door zandmotor op 27-06-2014 om 07:39 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 08 dec 2014, 19:17

Ook deze plaatsen we met plezier in het determinatiesysteem!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 09 dec 2014, 07:17

Ook weer een prachtige vondst! (Wat voor beer het ook is.)
Groet, Anders

Plaats reactie