Odontaspididae
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Odontaspididae
Hallo Gerard,je overviel mij eigenlijk een beetje met je topic,was met andere dingen bezig(ook tandjes)
Maar als ik de kaak nu op mijn gemak bekijk zie ik wat foutjes.
De LA1 die jij toont is eigenlijk een UA1,de UA1,s zijn eigenlijk niet juist in de kaak ,de UA1 ,s hebben namelijk een korte wortel.De LA1 heeft eigenlijk een specifieke vorm,en dit is eigenlijk het tandje die ik bedoelde met vrij plat en aan de ene zijde een duidelijk langere wortel.
De LA,s hebben bij alle soorten haaien eigenlijk dezelfde kenmerk en dat is dat de wortel eigenlijk ver vooruitsteekt van de kroon,de labiale zijde is wel nagenoeg rechtdoor.
Ik zoek een goed voorbeeld van een LA1 (Morgen
)
GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-03-2015 om 23:07 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-03-2015 om 23:29 NL]
Maar als ik de kaak nu op mijn gemak bekijk zie ik wat foutjes.
De LA1 die jij toont is eigenlijk een UA1,de UA1,s zijn eigenlijk niet juist in de kaak ,de UA1 ,s hebben namelijk een korte wortel.De LA1 heeft eigenlijk een specifieke vorm,en dit is eigenlijk het tandje die ik bedoelde met vrij plat en aan de ene zijde een duidelijk langere wortel.
De LA,s hebben bij alle soorten haaien eigenlijk dezelfde kenmerk en dat is dat de wortel eigenlijk ver vooruitsteekt van de kroon,de labiale zijde is wel nagenoeg rechtdoor.
Ik zoek een goed voorbeeld van een LA1 (Morgen

GR
[Bewerkt door strandjutters op 01-03-2015 om 23:07 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-03-2015 om 23:29 NL]
strandjutters
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik vind taurus nog wel erg lastig, maar die zullen we later 'behandelen'.
Qua LA1 en UA1, die heb ik proberen te toetsen met oa Reinecke et al. 2011 en moet in ieder geval zeggen dat de LA1 die daar op plaat 20 afbeelding 5 staat, veel overeenkomsten heeft met het tandje wat ik op LA1 geplaatste heb.
Ben benieuwd naar je foto's.
Qua LA1 en UA1, die heb ik proberen te toetsen met oa Reinecke et al. 2011 en moet in ieder geval zeggen dat de LA1 die daar op plaat 20 afbeelding 5 staat, veel overeenkomsten heeft met het tandje wat ik op LA1 geplaatste heb.
Ben benieuwd naar je foto's.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Tussendoor mag best wel eens gezegd worden dat je knappe setjes aan het leggen bent Gerard.
Interessant om meer over de tandposities te lezen hier. Ik zie dat jullie er wel jullie weg in kennen.
Interessant om meer over de tandposities te lezen hier. Ik zie dat jullie er wel jullie weg in kennen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carcharoides
- Contacteer:
Bedankt Frederik. Ik doe mn best.
Op de afbeelding twee tandjes die ik vermoed als Intermediates en daarnaast degene die ik als LA1 had geplaatst in mijn samenstelling. Van links naar rechts 5, 8 en 10mm hoog. Het tandje waar ik mee vergelijk is 10,6mm hoog. Ik weet niet of je het werk hebt? Ik kan nl wegens copyright niet zomaar daar een afbeelding hier plaatsen.
Groeten, Gerard
- strandjutters

Hallo Gerard,ik zie het zo een beetje,deze drie positie's kom ik regelmatig tegen in het gruis waar ook de reticulata's insteken.
Op Elasmo zie je ook deze in de kaken van Odontaspididae.
GR
strandjutters
- strandjutters
- strandjutters

En hier een typisch UA1 van de soort cuspidata,zie ook de korte wortel.
Ook de striatolamna die ik zeer veel heb gevonden, hebben steeds deze positie's ook van de tussentandjes.
GR
strandjutters
- Carcharoides
- Contacteer:
Akkoord wat betreft je intermediate.
Wat betreft je UA1 ben ik niet akkoord. Dat lijkt mij een LA1. Je LA1 lijkt me ook een LA1. De vorm van de wortel is bij C. gustrowensis (reticulata) wat divers, zolang die twist maar te zien is. De vorm van de wortel bij UA1 is wat breder en hoger.
Volgens mij staat er op elasmo toch geen dentitie van C. gustrowensis (reticulata) of heb ik dat mis?
Heb je bijvoorbeeld Palaeontos 20 (Reinecke et al 2011)? Dan kan je zelf de diversiteit zien wat ik bedoel. Daar staan 2 volledige kaaksamenstellingen in van C. gustrowensis (reticulata) en kijk vooral eens naar plaat 19 en 20. Daar zie je een aantal verschillende UA1 en LA1.
Edit: kijk ook nog eens naar de UA1 van C. taurus hier: http://www.elasmo.com/cunningham/c_taur ... -dent.html
[Bewerkt door Carcharoides op 02-03-2015 om 18:32 NL]
Wat betreft je UA1 ben ik niet akkoord. Dat lijkt mij een LA1. Je LA1 lijkt me ook een LA1. De vorm van de wortel is bij C. gustrowensis (reticulata) wat divers, zolang die twist maar te zien is. De vorm van de wortel bij UA1 is wat breder en hoger.
Volgens mij staat er op elasmo toch geen dentitie van C. gustrowensis (reticulata) of heb ik dat mis?
Heb je bijvoorbeeld Palaeontos 20 (Reinecke et al 2011)? Dan kan je zelf de diversiteit zien wat ik bedoel. Daar staan 2 volledige kaaksamenstellingen in van C. gustrowensis (reticulata) en kijk vooral eens naar plaat 19 en 20. Daar zie je een aantal verschillende UA1 en LA1.
Edit: kijk ook nog eens naar de UA1 van C. taurus hier: http://www.elasmo.com/cunningham/c_taur ... -dent.html
[Bewerkt door Carcharoides op 02-03-2015 om 18:32 NL]
- strandjutters
Nee Gerard,ik kijk naar de taurus.
Palaeontos 20 heb ik niet maar ik kijk naar de macrota uit Palaeofocus 1,daar zie je juist dezelfde positie's of dat ik hier heb maar dan van reticulata.
een mens moet zich ergens op baseren
want echte kaken van deze soort zijn nog niet volledig gevonden.
Palaeontos 20 heb ik niet maar ik kijk naar de macrota uit Palaeofocus 1,daar zie je juist dezelfde positie's of dat ik hier heb maar dan van reticulata.
een mens moet zich ergens op baseren

strandjutters
- Carcharoides
- Contacteer:

Striatolamia is geen Carcharias. Wel zelfde familie, maar ander genus. Dus vergelijken is dan erg gevaarlijk.
Als je kijkt naar C. taurus op Elasmo, snap ik niet dat je tot je conclusies komt. Foto 1 is de UA1 op Elasmo en Foto 2 is de LA1 op Elasmo. Bron: http://www.elasmo.com/cunningham/c_taur ... -dent.html
C. taurus is hetzelfde genus, dus daar kan je je beter op baseren dan op een soort van een ander genus.
[Bewerkt door Carcharoides op 02-03-2015 om 18:57 NL]