Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 09:45

Ik heb nog geen goede opstelling voor het witten. Het was dus behelpen door het beestje door de dampen te bewegen. Het is allesbehalve eenvoudig om de ammoniumchloride overal te krijgen, en het is behoorlijk inefficiënt.

De volgende stap is het uitwerken van een degelijke opstelling. Dat zal wat tijd vragen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 09:57

Afbeelding
Lugo schreef:
Ik vraag mij af hoe een commercieel geprepareerde trilobiet er zou uitzien na coating en met deze vorm van focus stacking.
Ik vond de suggestie van Lugo zo goed dat ik gisteren ergens diep in een schuif ben gaan rommelen. Want had ik er nog zo eentje liggen. Het is een Hollardops die ik ooit heb gekregen. Met het witten worden de sporen van de ruwe preparatie pijnlijk duidelijk, vooral op het cephalon. Je kan ook mooi zien waar er beschadigingen zijn 'hersteld' met kunsthars oid.
Aan de andere kant kan je zien dat dit best wel een goed bewaard beestje geweest is, en waar de preparatie geen schade heeft gedaan kan je tal van fijne details zien. Deze details zijn één van de voornaamste aanknopingspunten voor het herkennen van authentieke specimens.

something (TH Huxley)

fitch

Bericht door fitch » 18 mar 2015, 10:27

Gelle trilobietenmannen .. niet te doen .. zo goed bezig!

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 10:52

Afbeelding

Merci voor het enthousiasme! Ik moet zeggend at ik me goed vermaak met deze technieken. Het is eigenlijk ook de eerste keer dat ik de fijnste details zoals ik ze opmerk tijdens de preparatie, onder de binoculair, kan vastleggen op plaat en delen met jullie.

Ik heb nog een detail toegevoegd van de Minicryphaeus. Daarop zal je duidelijker de heel fijne granulatie zien van het pantser, dat toeneemt naar de zoom toe.
Let ook op het stuk thoraxsegment dat in de afdruk was achtergebleven en dat ik heb moeten terugzetten. Dat was een behoorlijk lastige klus, en het stuk zit niet helemaal perfect op z'n plaats. Toch ben ik er erg tevreden over.
Deze foto's laten mij ook toe om het preparatiewerk beter te beoordelen. Ik kan er zelf ook nog heel veel uit leren.

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 18 mar 2015, 11:02

heb je ook een foto van de commerciele jongen zonder wit.
Ik moet zeggen dat het me wel meevalt.... had veel erger verwacht, meer in de zin van 0 details

erg leuk dat witten.
Valt me wel op hier thuis, dat hits door de naald een beetje gemaskeerd worden en andere kleine foutjes juist opgeblazen, zoals het "scheef" terugzetten van splinters

wat jij zegt van het beter beoordelen klopt als een bus. niet alleen de detaisll etc.
Maar soms ook om tot een oordeel te komen waar nog wat matrix verwijdert mag worden.
Heb het zelf gezien met een kleine phacopide. 1 goed oog en een 1 slechte...
het slechte waren de lenzen niet meer te zien, pas na witten kwam ik erachter dat er gewoon nog een laag matrix overheen zat

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 11:24

Mja, meevalt. Het pygidium is dik ok (maar er zit een dikke kras tussen elke lob), en de top vn het cranidium ook. De rest is toch wel een slagveld als je het mij vraagt. Talloze treffers, krassen en gaten. De linker genale stekel is er half afgetikt en 'gereconstrueert', net als beide ogen en groot deel van de rand van het cephalon.
Maar je hebt zeker gelijk, het kan nog veel erger. Wellicht was dit indertijd toch wel de beste trilobiet uit het aanbod...

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 18 mar 2015, 11:38

het is volgens mij niet gestraald....

inderdaad met de botte bijl geprept.
Maar de pukkeltjes die er nog zitten, denk dat wanneer een stuk zwaar gestraald is dat die ook pleithuizen zijn.

even mbt een degelijke setup voor het witten.
Ik heb een pijpje thuis, mogelijk niet het beste design, maar wat het me ontbreekt is een goeie brander. Ik denk dat ik het eens met het camping gas setje ga proberen en een statiefje leen op het werk

Kan je nergens een geschikt pijpje vinden, maar heb je wel een ontwerp voor een pijpje of het lukt met hetgeen wat ik heb..... ik heb nog een glasblazer in het bestand staan :)

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 11:44

Nee, het is zeker niet gestraald geweest. Het stuk heb ik meer dan 20 jaar geleden gekregen, de preparatie is dus uit het pre-stralen tijdperk.

Hey, ik was net hetzelfde aan het denken. Heb al gevonden waar ik hier een engler kolfje kan bestellen. Een camping gas brandertje zou ik ook nog moeten liggen hebben. Een statiefje heb ik niet, daar moet ik nog iets op vinden. Desnoods wat knutselen, het mag redelijk basic zijn.
Tot slot nog een pompje zoeken...

[Bewerkt door Frederik op 18-03-2015 om 11:46 NL]

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 18 mar 2015, 12:28

Pompje uit de dierenzaak ....
Misschien werkt zo'n klein aquarium pompje wel

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 mar 2015, 12:35

Dat lijkt me in ieder geval een betere optie dan zelf in het buisje blazen. Niet enkel omwille van gezondheidsrisico's, maar ook om problemen met condens te vermijden.

something (TH Huxley)

Plaats reactie