Stereomicroscoop

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Antw: Stereomicroscoop

Bericht door KoenJ » 27 jan 2016, 22:23

Vrijwel alle merken hebben losse oculairparen en objectieven, niet alleen euromex. Maar Leitz wordt niet meer gemaakt dacht ik, dus dan ben je afhankelijk van tweedehands materiaal of andere merken die ook passen.

Groeten,
Koen

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 jan 2016, 22:29

Ja we zien wel,eerst eens kijken wat maal 15 heeft,vroeger prepte ik onder een loep van maal 8,das toch al het dubbel.

Niet vergeten dat mijn naald nu ook maal 15 wordt,en das bijna een beitel ;)

GR Pascal

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 28 jan 2016, 01:43

Pascal, 10x vergroten is vanuit hetgeen ik doe al vrij bizar. Ik moet me daar naar gaan verhouden....niet gelijk makkelijk, een andere techniek zal ik maar zeggen....mijn pen is een monster onder deze vergroting en ik moet voortdurend scherpstellen op het object want mijn preparatieprojecten zijn niet plat....
Bij een vergroting van 20x weet ik al rap niet meer wat ik doe. 10 x is voor mij nu voldoende.
Kortom, kijk jezelf niet blind op dergelijke getallen al moet ik toegeven dat ik niet werk met trilobieten, daar ligt het waarschijnlijk nog gevoeliger......marcel

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 jan 2016, 20:27

Hallo Marcel,ik ben gewoon van onder een loep van 10 cm breed te preppen 8 maal vergroot.

Ik hoef dus geen ander toestel die 10 maal de vergroting geeft,onder de loep van 8 maal doe ik eigenlijk alles,je hebt een mooi zicht over je fossiel en je hoeft de scherpte niet in te stellen,is eigenlijk perfect voor Ammonieten en Zee-egels.

De 15 vergroting zou ik eigenlijk enkel maar gebruiken om details te preppen bij een Trilo.

Voor als het link wordt zal ik maar zeggen,constant door een bino preppen zie ik ook niet zitten met mijn ogen ;)

GR

strandjutters

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 28 jan 2016, 20:32

Ik heb de mijne volgende week ook eindelijk.
Kan ik eindelijk al mijn trilo's eens deftig afwerken.
Tot nu toe zijn mijn ogen nog perfect, hoop dat ze niet te fel belast worden door uren in een bino te staren. Maar het grote werk doe ik zonder. Echt als het nodig is zal ik hem gebruiken. Weet niet wat het gaat geven. Het zal wel aanpassen zijn in het begin. Zo door twee gaatjes kijken en terwijl preppen.

Everhardus

Bericht door Everhardus » 28 jan 2016, 20:47

Zo'n flinke loep is zo'n gek idee nog niet.......

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 jan 2016, 21:03

Nee Marcel,de bino kon ik al die jaren missen,en ik heb toch al vaak leuke preps gedaan .

Mijn loep doe ik nooit weg ;)

Al kost deze niets vergeleken met ;)

Het moet natuurlijk ook wat in de vingers zitten,de duurste bino met een grote brokkenmaker op het gebied van preppen breng ook geen zoden aan de dijk ;)

GR Pascal

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 jan 2016, 21:35

De belasting voor de ogen hangt vooral van de kwaliteit van de optiek af. Bij een helder, groot en scherp beeld moeten de ogen veel minder inspanningen leveren om scherp te (blijven) stellen. Bij optiek van een lage kwaliteit krijg je na een half uurtje al last. Met een goede bino kan je probleemloos urenlang werken.
Af en toe een pauze is trouwens altijd wel aan te raden. Heb je een prepkamer met venster naar buiten, installeer je binoculair dan voor her het raam. Zo heb je bij het opkijken een vergezicht en kunnen je ogen even helemaal op de horizon scherpstellen. Dat helpt.

Ik prepareer trouwens zowat de hele tijd op 22x vergroting. Dat went snel ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 29 jan 2016, 01:11

Het zal nog efkes wennen worden....ik weet ook niet of ik de vergrotingen juist heb. Werkte tot nu toe met een voorzetbril zal ik maar zeggen (optivisor 5x) Werk nu via de bino af en toe met 10x. Vergeleken met wat ik gewend ben lijkt het eerder een factor 100. Wel goed voor exreem lastige zaken, maar niet direct iets waar ik continue mee wil werken. Kwestie van afwisselen denk ik....

Gesloten