mijn database

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Antw: Antw: mijn database

Bericht door TriloBase » 25 okt 2015, 11:42

Schouwenburg schreef:
Ik heb één vraag over Trilobase. Ik stel hem hier, omdat het kan aansluiten op de discussie.
Kan ik in Trilobase mijn Exel bestand importeren of exporteren naar Exel?
Op zich lijkt het me bruikbaar, vooral omdat ik er foto's bij kan zetten. Op dit moment heb ik een bestand van bijna 3000 Pleistocene en recente zoogdierresten.

In TriloBase kan je geen excel invoeren. Het probleem is dat je moet weten welke kolommen aan welke databankvelden moeten gemapt worden. Iedereen heeft zo zijn eigen excel formaat.
Je kan wel gegevens vanuit Trilobase naar excel exporteren.

Tussen haakjes : ik denk dat Geoff excel verkeerd gebruikt. Het is een rekenblad waarin je je gegevens in rijen/kolommen moet plaatsen. Dan kan je gemakkelijk filteren en opzoeken. Als je een tabblad per fossiel gaat gebruiken dan wordt het moeilijk.

[Bewerkt door TriloBase op 25-10-2015 om 12:15 NL]

---------
TriloBase
---------

TriloBase
Contacteer:
Antw: mijn database

Bericht door TriloBase » 25 okt 2015, 12:14

Afbeelding

Ik wil hier geen discussie opstarten over de prijs, maar je moet wel in het achterhoofd houden dat het enorm veel tijd en werk vraagt om een programma zoals Trilobase te ontwikkelen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor dit forum waar er door de beheerders enorm veel tijd en middelen in gestoken wordt om het geheel draaiende te houden. Voor sommigen lijkt het "internet" één grote gratis speeltuin, maar webruimte, registratie van domeinnamen, aanschaf van legale software (ook excel is niet gratis) enz. kost inderdaad geld.

De toegang tot de fossielenbeurs die volgend weekend in samenwerking met fossiel.net georganiseerd wordt is wel volledig gratis. :-) Wij hopen de huur van de zaal , de verzekering, de kosten voor elektriciteit en verwarming, publiciteit enz... terug te verdienen door oa lekkere biertjes, taart, truffels enz. te verkopen.
Een warme dankjewel aan al diegenen die belangeloos (en vaak anoniem) achter de schermen werken om de fossielengemeenschap te dienen.

[Bewerkt door TriloBase op 25-10-2015 om 12:19 NL]

---------
TriloBase
---------

geoff
Antw: Antw: Antw: mijn database

Bericht door geoff » 25 okt 2015, 13:36

Trilobase schreef:

Tussen haakjes : ik denk dat Geoff excel verkeerd gebruikt. Het is een rekenblad waarin je je gegevens in rijen/kolommen moet plaatsen. Dan kan je gemakkelijk filteren en opzoeken. Als je een tabblad per fossiel gaat gebruiken dan wordt het moeilijk.

[Bewerkt door TriloBase op 25-10-2015 om 12:15 NL]
ja zo kan excel gebruikt worden maar dat moet niet, zo gebruiken sommige mensen(super veel) word voor een afbeelding af te drukken, hier dient PowerPoint voor.

weet dat er nog maar 5 procent van
alle fossielen gevonden zijn! :)

fietslamp

Bericht door fietslamp » 25 okt 2015, 17:38

Ik ben bang dat het niet meer zin heeft om te reageren.
Er zijn veel mensen die je kritiek en hulp bieden
Maar het lijkt erop dat je hier niet naar wil luisteren.
Waarvoor vraag je het dan?

Groeten Melle.

KoenJ
Has thanked: 4 times

Bericht door KoenJ » 25 okt 2015, 20:22

fietslamp schreef:

Ik denk dat Geoff echt wel zijn voordeel hiermee doet. En hij mag ondanks alle meningen zijn eigen voorkeur hebben, toch?

Groeten,
Koen

KoenJ

fietslamp schreef:

Ik denk dat Geoff echt wel zijn voordeel hiermee doet. En hij mag ondanks alle meningen zijn eigen voorkeur hebben, toch?

Groeten,
Koen

KoenJ

Ik heb per ongeluk 3x hetzelfde gepost. Fossiel.net en mobieltjes gaan niet altijd samen.

[Bewerkt door KoenJ op 25-10-2015 om 20:24 NL]

Groeten,
Koen

fietslamp
Antw: Antw: Antw: mijn database

Bericht door fietslamp » 25 okt 2015, 20:53

KoenJ schreef:
En hij mag ondanks alle meningen zijn eigen voorkeur hebben, toch?
Tuurlijk mag dat! :)
Maar ik vind de reactie van geof af en toe wat grof.
Als mensen hulp bieden.

Groeten Melle.

[Bewerkt door fietslamp op 25-10-2015 om 20:55 NL]

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 26 okt 2015, 07:16

Geoff zal met de opzet van zijn database snel tegen de beperkingen van excel aanlopen, omdat hij elke keer een nieuw blad aanmaakt. Sowieso zal hij traag worden met de geplaatste foto's en het aantal aan te maken bladen is beperkt.
Zijn reactie op de suggestie om een ander programma te gebruiken is op zijn zachtst gezegd niet aardig. Iedereen wil helpen.

Charlie

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 okt 2015, 14:17

Trilobase schreef:

Een warme dankjewel aan al diegenen die belangeloos (en vaak anoniem) achter de schermen werken om de fossielengemeenschap te dienen.
Met plezier geef ik een schouderkloptje terug. Trilobase heeft de "administratieve" kant van de hobby voor mij alvast een heel stuk gemakkelijker gemaakt. Ik kan gerust stellen dat zonder deze software mijn collectie een heel stuk minder gedocumenteerd zou geweest zijn.

Los wat van Geoff meeneemt uit deze discussie, dit topic heeft alvast een aantal zinvolle inzichten opgebracht voor wie erover denkt om zelf aan de archivering van de collectie te beginnen:

Je kan Excel gebruiken, maar wees je ervan bewust dat dat geen database-software is, maar een rekenblad. Als je binnen de Microsoft familia wil gaan kijken, is Access, en niet Excel, de logische software.
Maar...

Access en andere database softwares kunnen een ietwat steilere leercurve hebben. We weten allemaal dat vele verzamelaars er vaak niet aan toekomen, of zelfs wat tegen op zien, om de collectie deftig te documenteren. Elk obstakel dat je opwerpt (zoals het moeten leren gebruiken van nieuwe software, of zelf een database in elkaar steken) kan ervoor zorgen dat je afhaakt.
Terug naar Excel dus?

Op korte termijn lijkt dat een goede oplossing, maar op lange termijn is het wellicht verloren moeite, zie het voorbeeld van Stijn. Als je serieus bent met je hobby, en met je voornemen om een goede database op te bouwen, kies je m.i. best voor een lange termijn oplossing. En dan is Trilobase (of vergelijkbare software, Trilobase is niet de enige speler hier) een goede investering.

Wat enkelen hier afraden, en ik treed hun daarin bij, is Excel gebruiken op een manier als ware het database software: per tabblad een layout maken, en daar een foto bij plakken. Dat ziet er op het eerste zicht netjes uit, maar alle gegevens staan helemaal los van elkaar, en je botst vrijwel meteen tegen belangrijke praktische beperkingen op (zoals het moeilijk kunnen zoeken, beperkingen qua aantal tabbladen, etc.). Als je excel gebruikt, dan best zoals het hoort: een record per rijtje.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie