Trip Marokko 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Antw: Trip Marokko 2016

Bericht door KoenJ » 26 apr 2016, 13:05

Ziet er mooi uit! En als een stelletje Bedoeïnen gekampeerd. Ben benieuwd naar het vervolg!

Groeten,
Koen

kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 26 apr 2016, 15:59

Hoi,

Ben benieuwd wat er nog meer wordt getoond. De omgeving is toch wat anders als de Engelse kust!

gr Walter

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 26 apr 2016, 16:07

Stijn, ik ben benieuwd of we wat cephalopoden gaan te zien krijgen :)

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 26 apr 2016, 16:36

Ben blij dat ik toch wat inspiratie heb geschonken aan u Fred om op zoek te gaan naar de perfecte Smily. Hoop dat je er wat gevonden hebt. Er zit daar vanalles moois in de rotsen volgens mijn leverancier.

En neem graag er ééntje als beloning voor de inspiratie aan hoor ;) :)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 apr 2016, 16:49

:D je hebt er toch al eentje?

Bij tijden zouden we het materiaal eens moeten vergelijken. Ik meen toch wat verschillen te zien in de lithologie, maar dat zou ook terug te voeren kunnen zijn op de verweringsgraad. Wij hebben gezocht in een deel van de couche dat nog nauwelijks ontgonnen was, waardoor onze blokken redelijk dicht tegen het oppervlak lagen. Er is een witachtige verweringskleur in dit materiaal, het ziet er wat bleker uit.

Vanavond nog een update met wat meer details.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 26 apr 2016, 17:27

haha. Ja das waar.

Maar mijn gezegde is, je kan nooit genoeg mooie trilo's hebben ;)
En zo een prachtige scheiding ben ik niet meer tegengekomen.
Zit hier bijna enkel nog met stukken die op het randje van doenbaar zijn.

Ben benieuwd naar het vervolg.

ivok

Bericht door ivok » 26 apr 2016, 19:17

Hier ook meerdere vondsten van deze plek.
Een hollardops meerdere smileys en gerastos
Ik heb er een hard hoofd in of er 1 perfecte bij zit.

Vaak naar gebroken, niet compleet of missen er een paar schaaldelen die ook niet in het tegenstuk zaten.

Door de witte laag waar we in zaten was wel na een dag werken precies te zien waar we zaten vanaf onze 5 sterren camping

oeps...

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 26 apr 2016, 22:45

Ik zal kijken wat ik kan doen met de cephalos. Bijna alle specimens zijn nog ginder en wachten op transport dat pas tegen de zomer naar hier zal komen. Ik heb natuurlijk wel enkele terreinfoto's.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 apr 2016, 10:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend blijkt dat we niet alleen zijn in deze Oued. Geaccentueerd door het lage strijklicht van de ochtendzon zien we talloze sporen van insecten, kleine knaagdieren, hazen en hagedissen. Voedsel genoeg voor een roofdier dus, en na even zoeken vindt Danny sporen van een 'sidewinding' slang. De duidelijke afdrukken van de buikschubben, in combinatie met een centrale lengtegroef laten geen twijfel bestaan over de determinatie: Cerastes cerastes of Hoornadder. Een giftig beestje, waarvan de beet erg onaangename gevolgen heeft, doch zelden lethaal is. Ongelukken zijn niet al te frequent.
Toch zijn we vanaf dit moment allemaal een beetje voorzichtiger als we de bosjes opzoeken :D
We kunnen het spoor over tientallen meters volgen, maar de slang laat zich jammer genoeg niet waarnemen: het spoor leidt naar een holletje (wellicht gerbil of iets dergelijks), waarin de slang zich heeft teruggetrokken.

De eerste dag hebben we een beter inzicht kunnen krijgen in de plaatselijke couches. Er is een 'smiley phacops' couche die wordt uitgebaat, en nauwelijks enkele meters lager een Erbenochile couche. De tussenliggende lagen zijn ook erg rijk aan trilobietenmateriaal. De voormiddag staat in het teken van het systematisch afbouwen van de Smiley phacops couche. Met breekijzers halen we grote blokken uit de kalkbank, waar we vervolgens kleinere schervan afslaan op zoek naar trilobieten.

De laag zit vol vervellingsresten, maar complete beetjes zijn zeldzaam. De bijgevoegde foto toont een mooi handstuk met vervellingsresten.
We vinden resten van twee soorten phacopina, Hollardops, Gerastos, en een aantal spectaculaire fragmenten van de stekelige Koneprusia. Stijn kan zich intussen uitleven in de omgeving, want hij vindt verschillende lagen met knappe goniatieten. Dit bevestigt een ouderdom van boven-Emsiaan. Andries beproeft even zijn geluk in de Erbenochile couche en stoot zowaar op een ... Erbenochile. Geen droomspecimen en erg dunschalig, maar het is een zeldzame en spectaculaire soort.

Het is erg hard werken voor slechts een handvol complete specimens. We weten dat er hogerop nog een Radiaspis couche zou zijn, en met een kleine prospectie kunnen we deze localiseren, twee heuvelkammen verder. We besluiten om in de namiddag het materiaal naar daar te zeulen... met de hoop op wat meer compleet materiaal.

[Bewerkt door Frederik op 27-04-2016 om 10:04 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 27 apr 2016, 10:36

Slangen zitten er zeker, toen ik in het zuiden van Marokko was, waren enkele kinderen beetje verderop vanwaar ik zat een cobra aan het uitgraven.
Pofadder zal dacht ik het gevaar betekenen, ook moeilijk zichtbaar. Voordeel van de winter is dat ze zeggens een winterslaap doen, lente?
Duys

Plaats reactie