Galeocerdo Aduncus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Galeocerdo Aduncus

Bericht door Frederik » 05 sep 2017, 10:54

Ik heb niet de expertise om deel te nemen aan deze discussie, maar ik volg het wél, want ik heb zowel G aduncus als G contortus in mijn collectie. En ik vind het sowieso een erg boeiende oefening, dat kaakjes leggen!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 05 sep 2017, 23:14

Das goed Koh.

Ik kijk uit naar het vervolg.

Als je beter foto,s wilt van een tandje laat het maar weten.

Ik kijk ook eens wat ik meer heb van deze tandjes ;)

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 09 sep 2017, 19:08

Afbeelding

@ Frederik: Leuk dat je het volgt!
@ Pascal: Hartelijk dank! Ik heb ondertussen ook van een aantal andere mensen foto’s gehad en denk dat ik een redelijk beeld heb van de medial tandjes. Op dit moment heb ik geen nieuwe foto’s meer nodig. Nogmaals dank voor je hulp!

Dit is dan het eindresultaat geworden. Hiervoor had ik ruim 200 goede tanden tot mijn beschikking (en nog enkele tientallen beschadigde).

Als basis heb ik G. Cuvier gebruikt zoals omschreven door Campagno:

Voor de bovenkaak een medial met daarnaast anterolateral tanden (geen onderscheid tussen anterior & laterale tanden) en posteriors.

Voor de onderkaak een medial, met daarnaast symphysaire, anterolateral en posterior tanden.

Verder is er geen onderscheid tussen tanden van mannetjes/vrouwtjes en is er geen duidelijk onderscheid te maken tussen boven- en onderkaakse anterolaterale en posterior tanden.

Zoals al eerder gemeld in dit topic, en in tegenstelling tot het bovenstaande, ben ik er van overtuigd dat de 1ste anterolaterale tand in de bovenkaak bij G. Aduncus toch ook echt te achterhalen is.

Ik ben best content met het resultaat. Het zou kunnen dat er nog hele kleine posterior tandjes zijn (veel compacter dan in mijn kaakje) die nog verder naar achteren liggen in de kaak. Deze heb ik echter niet in mijn verzameling (iemand anders misschien?). En mocht iemand nog een medial hebben uit de bovenkaak die gemist kan worden dan hou ik mee aanbevolen (heb genoeg ruil materiaal :) ). Die er nu ligt is correct maar is denk ik pathologisch vanwege dat de kroon sterk afbuigt. Niet ongewoon overigens voor medials.

[Bewerkt door KoH op 09-09-2017 om 18:11 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 sep 2017, 22:14

Zeer zeer interessant ,ik geniet van dit soort topics ;)

Hier ook hetzelfde verhaal,ik heb wel die kleintjes ,maar heb ze natuurlijk zelf van doen.Ze zijn ook niet gemakkelijk te vinden,je moet al gruis uitzoeken waar deze vaak in voorkomen,en das dan ook vaak Mioceen sediment .

GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 sep 2017, 22:41

Héél mooi resultaat!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 sep 2017, 22:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Ko.

Ik heb eens gekeken in mijn bakje in situ uit Berchem.

Op foto 1 zie ik 2 verschillende versie,s,eentje met een grove karteling op de korte zijde en eentje met zachte kartels op de korte zijde.

Op foto twee de kwaliteit van daar,ik kan er denk ik wel een kaakje van leggen ;)

Foto 3-4-5 is een tandpositie die ik niet zie in jouw kaakje.ik denk dat het hier gaat om een UA positie,dit tandje hier meet 18 mm langste zijde.

GR Pascal

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 15 sep 2017, 09:57

Hallo Pascal,

Wat een mooie kwaliteit tandjes! Als je daar een kaakje mee zou kunnen leggen dan heb je echt een schitterend kaakje.

Vwb de fijne karteling: het viel mij ook op dat een aantal tanden inderdaad een zeer fijne karteling hebben. Zie bijvoorbeeld ook foto 1 van mijn derde post in dit topic. In eerste instantie dacht ik (waarschijnlijk foutief) dat het hier om Contortus tanden ging.

In mijn verzameling zijn deze tanden behoorlijk in de minderheid tov tanden met een grovere karteling. Het zijn er zo weinig dat ik ze niet op een logische manier kon toeschrijven aan een positie in de kaak (bv: de onder- of bovenkaak). Ook in de literatuur kon ik hierover niets vinden.

In mijn kaakje heb ik dan ook besloten ze niet mee te nemen en voorlopig ga ik er van uit dat het hier simpelweg een normale (doch wat minder voorkomende) variatie betreft. Zoals je bv ook Catticus tandjes met dubbelzijspitsen hebt, Hastalis tandjes die variëren in vorm, etc...

Vwb de UA tand die je laat zien; Ik hink hier op 2 gedachtes:
1) Ik heb niet voldoende tanden die ik met 100% zekerheid kan toewijzen aan P. Contortus. Maar is dit geen Contortus tandje?
2) Er zijn kleine morfologische verschillen tussen de Aduncus tandjes met verschillende bewaringen. Zo zijn de kronen bij eenzelfde positie soms wat ronder/voller en soms wat spitser/dunner. Mijn ervaring is dat dit soort morfologische verschillen voorkomen bij alle haaientanden en zeker tussen verschillende bewaringen (kijk bv maar eens naar Hastalis). Van de bewaring die jij laat zien heb ik onvoldoende tandjes om een geheel kaakje mee te leggen. Mogelijk is dit de UA1 positie voor deze bewaring?

Hoe denk jij hierover?

Groeten

Ko

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 sep 2017, 17:52

Hallo Ko.

Bij mijn weten kwam contortus daar niet voor ,in situ.

Daar in tegen heeft contortus ook fijnere kartels,bijna onzichtbaar met het blote oog.

Ik weet niet of een tijgerhaai de UA3 positie bezit,anders denk ik daar wel aan bij deze tand.

Ik kijk eens in mijn ex situ verzameling of ik deze positie ook terug vind.

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 15 sep 2017, 20:18

Hallo Pascal,

G. Cuvier heeft geen UA3 positie. Waarschijnlijk had G. Aduncus deze dus ook niet.

Groeten

Ko

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 sep 2017, 22:48

Hallo Ko.

Ja de UA3 zal hij wel hebben ;) anders zit er een gat in zijn kaak,maar waarschijnlijk zal de UA3 geen specifieke vorm hebben zoals bij andere soorten.

Ik heb al wat tandjes gevonden vanavond die toch neigen naar de UA,s

Een vrij rechte kroon en aparte vorm voor aduncus.

Ik maak morgen of zondag wat foto,s.

GR

strandjutters

Plaats reactie