Stukje kaak
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Stukje kaak
Ik heb een boek van Knutsen met tekeningen van de lynx onderkaak met lengtes tot ca 10-11 cm.
De vorm van de onderste scheurkies schijnt te verschillen bij lynx. Weet er het fijne niet van maar hopelijk voegt dit wat toe aan de discussie.
De vorm van de onderste scheurkies schijnt te verschillen bij lynx. Weet er het fijne niet van maar hopelijk voegt dit wat toe aan de discussie.
Groet,
Niels
Niels

Bedankt Pascal voor de kritische nood en bedankt Charlie voor de uitleg. De kaak is trouwens inderdaad iets mat als hij droog is. Dit is op foto 2 te zien (op foto 1 ook, maar daarbij had ik helaas een witte achtergrond waardoor hij zwarter lijkt). Hij meet 10,5 / 11 cm.
Excuus dat het even duurde, maar heb hier dan de foto's die met iets meer geduld genomen zijn. Ik hoop dat ook dit iets toevoegt.
Hidde
Edit: En ook excuses dat foto 3, 4 en 5 zo gedraaid zijn. Ik weet niet waardoor dit komt.
[Bewerkt door Hidde op 20-03-2017 om 19:35 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
- sjaak
- Contacteer:
kijk of je deze kunt openen:
https://books.google.nl/books?id=OsPBXS ... sp&f=false
zie figuur B en wat er in de tekst staat over een "well developed" "third cusp" bij de onderste scheurkies, p. 83 een na laatste alinea. Dat lijkt bij jouw kaakje ook het geval.
[Bewerkt door sjaak op 20-03-2017 om 22:35 NL]
https://books.google.nl/books?id=OsPBXS ... sp&f=false
zie figuur B en wat er in de tekst staat over een "well developed" "third cusp" bij de onderste scheurkies, p. 83 een na laatste alinea. Dat lijkt bij jouw kaakje ook het geval.
[Bewerkt door sjaak op 20-03-2017 om 22:35 NL]
Groet,
Niels
Niels

Super bedankt voor de link. Ik heb even een foto bijgevoegd. (Ik hoop dat dit gedoogd is). Het gaat om deze kaak B die u bedoelde?
Hij lijkt er wel zeer sterk op. Ik zou geen miss match aan kunnen wijzen. Hartelijk dank voor de determinatie

We kunnen er wel vanuit gaan dat het om een pleistoceen vondst gaat?
[Bewerkt door Hidde op 21-03-2017 om 17:57 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
- sjaak
- Contacteer:
Het lijkt er veel op, vooral ook de scheurkies, maar laten we voor de zekerheid een slag om de arm houden.
Het maakt op mij een oude indruk maar het kan ook vroeg holoceen of zelfs sub recent zijn:
http://www.geologievannederland.nl/foss ... ingen/lynx
Ik voeg nog een wat moeilijk leesbare pdf toe met in de tabel op p. 399 onder nrs 18 en 19 eveneens kaaklengtes tussen 10-11 cm:
http://www-staro.vef.unizg.hr/vetarhiv/ ... 80-3-6.pdf
Mooie vondst!
Zou je eigenlijk wat mee moeten doen. Bv stukje in Cranium als je bij de WPZ zit of melden bij Naturalis.
[Bewerkt door sjaak op 21-03-2017 om 19:46 NL]
Het maakt op mij een oude indruk maar het kan ook vroeg holoceen of zelfs sub recent zijn:
http://www.geologievannederland.nl/foss ... ingen/lynx
Ik voeg nog een wat moeilijk leesbare pdf toe met in de tabel op p. 399 onder nrs 18 en 19 eveneens kaaklengtes tussen 10-11 cm:
http://www-staro.vef.unizg.hr/vetarhiv/ ... 80-3-6.pdf
Mooie vondst!
Zou je eigenlijk wat mee moeten doen. Bv stukje in Cranium als je bij de WPZ zit of melden bij Naturalis.
[Bewerkt door sjaak op 21-03-2017 om 19:46 NL]
Groet,
Niels
Niels
Een slag om de arm houden klinkt zeker verstandig.
Ik ga proberen of ik iemand de kaak live kan laten determineren (om hem toch wat definitiever Lynx te mogen noemen). En een stukje in Cranium zou leuk zijn. Dat zal ik eens uitzoeken.
Niels, Bedankt voor de links, het meedenken en de expertise!
[Bewerkt door Hidde op 22-03-2017 om 16:42 NL]
Ik ga proberen of ik iemand de kaak live kan laten determineren (om hem toch wat definitiever Lynx te mogen noemen). En een stukje in Cranium zou leuk zijn. Dat zal ik eens uitzoeken.
Niels, Bedankt voor de links, het meedenken en de expertise!
[Bewerkt door Hidde op 22-03-2017 om 16:42 NL]
-
- Been thanked: 45 times
Sorry, ik was even uit de roulatie.Ik heb me in de vorige reactie laten leiden door mijn eerste waarneming (ik ging toen uit van een grotere lengte). Ik ben vrijwel zeker dat het een lynx betreft. Pleistoceen of Holoceen is meestal aan een object, en zeker vanaf foto's, niet te beoordelen. De hoogte van de kaak achter de m1 is ca 20 mm. Dat komt ook overeen met de fossiele lynxen. Ik heb van de recente lynxen alleen van de recente rode lynx (Lynx rufus)de hoogte gemeten en die is ca 15 mm. De vindplaats maakt herkomst moeilijk. Hij ligt langs een grote vaarroute. Ik weet niet hoeveel holoceen en pleistoceen materiaal uit die omgeving bekend is.
Van veel vindplaatsen in Nederland is de lynx bekend. Het blijven wel zeldzame vondsten.
Van veel vindplaatsen in Nederland is de lynx bekend. Het blijven wel zeldzame vondsten.
Charlie
Bedankt voor het bericht en goed om te weten dat u ook aan Lynx denkt. Ook hartelijk dank voor de aanvullende informatie over de roofdier kaken!
Ik weet ook niet hoe het met holoceen en pleistoceen zit in de omgeving. Ecomare heeft uiteraard veel pleistoceen materiaal, maar dit is dan ook een museum natuurlijk.
Ik weet ook niet hoe het met holoceen en pleistoceen zit in de omgeving. Ecomare heeft uiteraard veel pleistoceen materiaal, maar dit is dan ook een museum natuurlijk.
Bedankt voor het bericht en goed om te weten dat u ook aan Lynx denkt. Ook hartelijk dank voor de aanvullende informatie over de roofdier kaken!