Steen met fossielen.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Iesje
Antw: Steen met fossielen.

Bericht door Iesje » 30 aug 2017, 18:35

Afbeelding

Hidde, ik heb de steen natgemaakt en een foto gemaakt van het gebied wat jij hebt aangekruist. In de steen zitten ook gaatjes deze gaan door de mosdiertjes heen...
Ik ga nu hardop denken als het nergens op slaat vergeet het dan. Omdat de mosdiertjes nog zo goed te zien zijn, kan het niet zo zijn dat steentje als die tijd diep onder het zand heeft gelegen tot de hopzuiger hem op het zand heeft gedropt en ik hem heb opgepakt.
Op de maasvlakte struikel je over vuursteen, met verschillende kleuren. Ook zie je daar heel brokken vuursteen met hun jas nog aan. Dus als je vuurstenen zoekt...

Iesje

Bericht door Iesje » 30 aug 2017, 18:50

Hubertus, zijn de bryozoa op deze steen goed bewaard gebleven? Met andere woorden als je er iets mee kunt, mag je Steentje wel hebben mits je goed voor hem zorgt.

[Bewerkt door Iesje op 30-08-2017 om 17:52 NL]

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 30 aug 2017, 19:01

Hallo Monique,

als je hem wil weggeven, dan zal ik goed voor hem zorgen.
Bedankt. Ben benieuwt of ik met een microscoop een paar nieuwe details ontdekken kan. Bedankt!

Beste Groeten,
Oliver

Iesje

Bericht door Iesje » 30 aug 2017, 19:51

Stuur me je gegevens maar via de mail. Ik vindt het belangrijk dat de steen bij iemand komt die er iets mee doet en niet op een plank stof gaat happen. Misschien kom je zo meer te weten, dat zou leuk zijn. Alles voor de wetenschap :) Zou je misschien als je meer te weten komt (Leeftijd,Namen) het me willen laten weten?

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 31 aug 2017, 08:51

Beste Lesje,

Dank voor de foto, maar denk dat we de vuursteen hypothese nu wel kunnen laten varen.

Onder het zand gelegen? Je bedoeld beschermd van verwering door de zee? Zou kunnen. Als je bedoeld dat hij daar sinds het siluur gelegen heeft is dat een interessante vraag. Nederland lag destijds op een microcontinent wat Avalonia word genoemd (nu Argentinië). In het siluur van gebieden die daar ook lagen worden koralen gevonden waardoor gedacht word dat Nederland destijds een tropisch klimaat had en uit koraalriffen bestond. Het zuiden dan. Het noorden is voornamelijk zand. Er zijn nog geen siluur fossielen gevonden in Nederlands eigen grond. Het siluur is (voor fossiel begrippen) erg lang geleden waardoor deze laag waarschijnlijk ook erg diep in de grond ligt.
Om het iets tastbaarder te maken. In het Carboon zijn vele lagen organisch materiaal afgezet in marine mileu's die later omgezet zijn in aardolie en gas. Dit gebruiken wij als fossiele brandstoffen en word door booreilanden voor onze kust naar boven gehaald. Het Carboon is een stuk jonger waardoor je zou kunnen stellen dat zelfs booreilanden niet zo diep gaan dat ze het Nederlands eigen silurische gesteente zouden bereiken.
In bijvoorbeeld Zweden hoef je niet te graven om silurische fossielen te vinden. Alle lagen erboven zijn afgesleten door ijstijden en oerrivieren. Deze zijn o.a. naar ons gebied gebracht waardoor Nederland een soort 'afvoerputje' van fossiel materiaal uit diverse periode is. Dit maakt zwerfsteen fossielen zoeken reuze leuk!

Marine mammals, dolphinately awesome

Iesje

Bericht door Iesje » 31 aug 2017, 22:59

Hallo Allemaal,

Bedankt voor het meedenken en alle tips,ik heb een hele hoop geleerd in de korte tijd dat ik op het forum ben.
Ik heb Steentje (zo ben ik hem gaan noemen) gedoneerd aan Hubertus misschien dat hij meer te weten kan komen als hij hem in handen heeft. Ik zou het leuk vinden als het blijkt dat de steen werkelijk iets bijzonders is. Zo niet,dan is het jammer maar heb ik hem in ieder geval geen stof laten happen in een la of zo.
Hubertus heeft belooft dat hij mij (ons) op de hoogte houdt via het forum.

Nogmaals bedankt voor alle reacties,
Groetjes,
Monique

Hidde,

Leuke gedachte toch?

Plaats reactie