De foto\'s van de determinatiedag (een begin)!
Antw: De foto\'s van de determinatiedag (een begin)!
Dqg Pedro,
Ik bedoelde wel degelijk de door reflectie oplichtende zijranden die zichtbaar worden als je een object fotografeert op witte achtergrond en die daarna softwarematig zwart kleurt. En wit, ik zou het niet doen, maar dat gaat nog. maar als je noodgedwongen zou moeten fotograferen op een gekleurde achtergrond krijg je door die reflecties wel hele vreemde toestanden.
Het blijven overigens mooie foto\'s.
mvg
johny
Ik bedoelde wel degelijk de door reflectie oplichtende zijranden die zichtbaar worden als je een object fotografeert op witte achtergrond en die daarna softwarematig zwart kleurt. En wit, ik zou het niet doen, maar dat gaat nog. maar als je noodgedwongen zou moeten fotograferen op een gekleurde achtergrond krijg je door die reflecties wel hele vreemde toestanden.
Het blijven overigens mooie foto\'s.
mvg
johny
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm
Antw: Antw: De foto\\\'s van de determinatiedag (een begin)!

Hoi Johny,
Ik begrijp nog niet helemaal zeker wat je bedoeld. De rand op de eerste foto, of de rand reflectie op de tweede foto?
De lichtere rand (foto1) is volgens mij al op deze tand aanwezig en wordt misschien ietsjes door de wittere achtergrond opgelicht, maar dat is volgens mij minimaal. Andere tanden die ik die dag heb gefotografeerd, hebben dat verschijnsel namelijk niet.
Alleen door het omzetten van wit naar zwart wordt het niet meer.(zie ook foto 3 en 4) Je ziet dat bij wit de lijn van bruin grijs van 1 pixel niet meer aanwezig bij zwart, maar dat is volgens mij niet als een wittere rand te zien. Natuurlijk wordt iets wat lichter is, zoals de rand tegen een zwarte achtergrond duidelijker, maar dat ligt aan de achtergrond zelf. Niet aan het fotograferen.
De reflectie op foto 2 is wel door het fotograferen met een wittere achtergrond, maar dat neem ik op de koop toe. Ik dacht namelijk dat ik die dag veel meer tanden zou fotograferen. Om een glanzend en reflecterend oppervlak, zoals tanden, zonder zware reflecties te fotograferen, moet ik zacht licht gebruiken wat overal het zelfde is. Dan kom ik vrijwel alleen uit bij een lichttent die geheel wit is. Gebruik ik in die lichttent een zwarte achtergrond en ondergrond, dan zie je toch vaak dat of de wortel of de kroon niet goed uitgelicht worden. Zoals ik al eerder aangaf zou het beste zijn met zwarte achtergronden, grootte en zware softboxen, maar daar heb ik er maar één van, laat staan dat ik die wil meenemen.
Ik ben benieuwd hoe anderen tanden fotograferen met zwarte achtergronden, zonder reflecties te krijgen? Wie heeft de gouden tip?
Trouwens het merendeel wat ik die dag gefotografeerd heb zijn botten en die hadden eigenlijk geen last van reflecties.
Waarom \"zeur\" ik zoveel door over dit onderwerp. Ik ben een \"goede\" reportage, portret en natuurfotograaf, maar ik merk dat fossielen fotograferen toch een vak apart is. Hier moet ik nog veel leren en dan vind ik het belangrijk om de puntjes op de i te zetten.
Wel grappig dat veel fossielnetters graag een zwarte achtergrond zien, maar dat veel achtergronden van de foto\'s op de fotopagina alles behalve zwart zijn.
Trouwens ik ben ook wel benieuwd naar de mening van Frederik!
Trouwens van de sabeltandkat weet ik niet of de tand boven of onderkaaks is. Eigenlijk had ik dat moeten vragen. Als het onderkaaks was, dan had ik de tand eigenlijk ook andersom moeten fotograferen.
Pedro Janssen
Venray
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY
Volgens mij is het een onderkaakse M1.
Ik meen een rechtse.
Ik meen een rechtse.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!

Dag Pedro,
Mijn stelling was dat je best tijdens het fotograferen een zwarte ondergrond gebruikt als je ook later wil afdrukken met zwarte achtergrond.
Om te verduidelijken wat ik bedoel heb ik twee foto’s gemaakt.
Eerst het ik het huisje gefotografeerd liggend op wit halfmat fotopapier. Softwarematig heb ik daarna van de witte achtergrond een zwarte gemaakt. Wat ziet men: oplichtende zijkanten (reflecties van de oorspronkelijk witte ondergrond).
Vervolgens heb ik de slak opnieuw gefotografeerd op een zwarte ondergrond deze keer, en ook deze softwarematig echt zwart gemaakt. Nu was er geen (of minder) reflectie, dus ook geen oplichtende zijkanten,
Persoonlijk zie ik die lichte randen liever niet, het lijkt mij wat spookachtig als een lantaarn onder je gezicht houden.
mvg
johny
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm
Hoi Johny,
ik begrijp nu dat je dus de lichte reflectie bedoeld (bij mij op foto2), deze is inderdaad aanwezig, maar ook als je de witte achtergrond zo laat.
Ik dacht dus dat jij bedoelde dat dit verschijnsel alleen zou optreden nadat je de achtergrond van wit naar zwart zou omzetten.
Persoonlijk vind ik de reflectie op een glanzend onderwerp van bv rechtstreeks flitslicht meer storend als de lichte reflectie langs de randen. Daarom gebruik ik voor het zachte licht ook een lichttent. De lichte reflectie langs de randen, zou ik hebben kunnen verminderen, door een doorzichtige ondergrond te gebruiken. De reflectie die je op mijn foto\'s ziet is de reflectie van de witte ondergrond waarop het fossiel staat.
Zolang ik voor glanzende oppervlakken nog niet een echt goede belichtingsmethode heb gevonden met zwarte achtergronden, die hanteerbaar is, hou ik het bij deze methode. Alleen zal ik voortaan een doorzichtige ondergrond gebruiken. Ik zal wel blijven experimenteren. Alleen na de vakantie. Ik hou je/jullie op de hoogte.
ik begrijp nu dat je dus de lichte reflectie bedoeld (bij mij op foto2), deze is inderdaad aanwezig, maar ook als je de witte achtergrond zo laat.
Ik dacht dus dat jij bedoelde dat dit verschijnsel alleen zou optreden nadat je de achtergrond van wit naar zwart zou omzetten.
Persoonlijk vind ik de reflectie op een glanzend onderwerp van bv rechtstreeks flitslicht meer storend als de lichte reflectie langs de randen. Daarom gebruik ik voor het zachte licht ook een lichttent. De lichte reflectie langs de randen, zou ik hebben kunnen verminderen, door een doorzichtige ondergrond te gebruiken. De reflectie die je op mijn foto\'s ziet is de reflectie van de witte ondergrond waarop het fossiel staat.
Zolang ik voor glanzende oppervlakken nog niet een echt goede belichtingsmethode heb gevonden met zwarte achtergronden, die hanteerbaar is, hou ik het bij deze methode. Alleen zal ik voortaan een doorzichtige ondergrond gebruiken. Ik zal wel blijven experimenteren. Alleen na de vakantie. Ik hou je/jullie op de hoogte.
Pedro Janssen
Venray
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY