Is dit een tandje of een kaak?
Antw: Is dit een tandje of een kaak?
Martijn is helemaal niet aan het muggeziften. Als je het exemplaar niet in situ gevonden hebt, noch enig aanhangend sediment gedateerd hebt en geen isotopenonderzoek hebt gedaan , kun je nooit op uw vondsten \'Pleistoceen\' of \'Plioceen\' plakken. Je kunt dit enkel vermoeden. Als je op vermoedens afgaat dan kun je de volgende methode uitproberen: je schrijft een aantal mogelijkheden op verschillende kaartjes , gooit ze hoog in de lucht en welk er het dichtste bijvalt is de juiste benaming en tijd. Deze methode is even wetenschappelijk als de jouwe.
Waarom is het muizenkaakje Pleistoceen? Waarom niet Holoceen en Préboreaal?
De snelle evolutie van woelmuizen is gebruikt als tijdsbepaling omdat ze snel veranderden onder de snelle klimaatwijzingen in het Pleistoceen. Waarom laat je een expert als Gaditano niet op basis van het bovenaanzicht van de kaak een zekere determinatie doen. Dat zal je een veel zekere determinatie en tijdsbepaling opleveren dan Martijn van muggezifterij te beschuldigen.
MVG
Waarom is het muizenkaakje Pleistoceen? Waarom niet Holoceen en Préboreaal?
De snelle evolutie van woelmuizen is gebruikt als tijdsbepaling omdat ze snel veranderden onder de snelle klimaatwijzingen in het Pleistoceen. Waarom laat je een expert als Gaditano niet op basis van het bovenaanzicht van de kaak een zekere determinatie doen. Dat zal je een veel zekere determinatie en tijdsbepaling opleveren dan Martijn van muggezifterij te beschuldigen.

MVG
- Supergraver
Muggezifter!?!
Als jullie op deze manier je verzameling presenteren, zul je maar door heel weinig mensen serieus genomen worden. Verder ga ik hier niet meer op in. Ik denk dat ik toch wederom wel aardig heb laten zien wat ik bedoelde en Louis heeft dat nog even netjes toegelicht (zonder al te moeilijke woorden
).
Beide Robbies ik heb eerst even gekeken bij jullie persoonlijke gegevens en gezien jullie leeftijd heb ik besloten om het een en ander niet zo nauw te nemen
Pas wel op, want ik kan een behoorlijke heethoofd zijn
Dat heb ik overigens van horen en zeggen, hahaha.
Groeten uit Norge!
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 23-05-2008 om 21:08 NL]
Als jullie op deze manier je verzameling presenteren, zul je maar door heel weinig mensen serieus genomen worden. Verder ga ik hier niet meer op in. Ik denk dat ik toch wederom wel aardig heb laten zien wat ik bedoelde en Louis heeft dat nog even netjes toegelicht (zonder al te moeilijke woorden

Beide Robbies ik heb eerst even gekeken bij jullie persoonlijke gegevens en gezien jullie leeftijd heb ik besloten om het een en ander niet zo nauw te nemen

Groeten uit Norge!
Martijn
@Martijn,
Voor een erudiete polyglot als jij leek de empirische methode wat te trogloditisch?
Voor een erudiete polyglot als jij leek de empirische methode wat te trogloditisch?

Grappig hoor zo\'n discusie, wie is de volgende...
We zullen het erbij houden dat ze (de fossielen) allebei hééééééééééééééél oud zijn.
Groetjes
Ilse
We zullen het erbij houden dat ze (de fossielen) allebei hééééééééééééééél oud zijn.
Groetjes
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Antw: Is dit een tandje of een kaak?
Ik moet wel even m\'n excuses aanbieden, want ik moet zeggen dat ik gister wat sjagie was. (op survival weinig geslapen). Dus sorry Martijn voor het beschuldigen van muggenziften.Supergraver schreef:
Muggezifter!?!
Als jullie op deze manier je verzameling presenteren, zul je maar door heel weinig mensen serieus genomen worden. Verder ga ik hier niet meer op in. Ik denk dat ik toch wederom wel aardig heb laten zien wat ik bedoelde en Louis heeft dat nog even netjes toegelicht (zonder al te moeilijke woorden).
Beide Robbies ik heb eerst even gekeken bij jullie persoonlijke gegevens en gezien jullie leeftijd heb ik besloten om het een en ander niet zo nauw te nemenPas wel op, want ik kan een behoorlijke heethoofd zijn
Dat heb ik overigens van horen en zeggen, hahaha.
Groeten uit Norge!
Martijn

Gr. Robbin
Luctor et Emergo
of niet... niet dusRobbie Manders schreef:
Ik ben er zeker van dat één van jullie ook wel eens een determinatie heeft geplaatst waarvan je niet zeker was of het wel klopte of niet..
Maar wat maakt het uit..

Ik weet niet zoveel. Voor mij is elke tand een haaietand en ik verwar een krabbeschaar met een kaakje. Daarom waag ik me niet aan determineren. Ik post meestal een 10-tal foto\'s en laat dan vervolgens iedereen een beetje gokken.

- Supergraver
Antw: Antw: Antw: Is dit een tandje of een kaak?
No harm done!Carcharias schreef:
Ik moet wel even m\'n excuses aanbieden, want ik moet zeggen dat ik gister wat sjagie was. (op survival weinig geslapen). Dus sorry Martijn voor het beschuldigen van muggenziften.Bij dat kaakje wacht ik graag de uitslag van Gaditano af.
Gr. Robbin
Let op: het onderwerp mag dan wel vaak serieus zijn, maar de rest eromheen moet lachen blijven

Groeten uit Noorwegen!
Martijn
Antw: Is dit een tandje of een kaak: reactie Naturalis
De volgende reactie kreeg ik van Lars van den Hoek Ostende van Naturalis:
De laatste tijd zijn, met name bij Breskens, een hoop woelmuiskiezen gevonden. Soms
gaat het daarbij om Vroeg Pleistoceen materiaal, of zelfs nog ouder. Dat is te zien
aan de vondsten van Mimomys, een woelmuis die onder andere gekenmerkt wordt door het
bezit van wortels en een glazuureilandje in de voorste lob van de eerste kies. Maar
er is ook veel Laat Pleistoceen materiaal gevonden, waaronder lemmingen. Voor zover
ik weet zijn de complete kaken vooral van het Laat Pleistocene materiaal. Ze zijn
zeldzaam, dus dit is inderdaad een supervondst.
Francien Dieleman is een gastmedewerker van Naturalis, die hier veel onderzoek aan
doet. Je kan haar vinden via de website van Naturalis.
Vriendelijke groet,
Lars van den Hoek Ostende
Scientific Researcher (fossil microvertebrates)
National Museum of Natural History, Naturalis
PO Box 9517
NL-2300 RA Leiden
The Netherlands
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Prachtige vondst!
Opnieuw wordt een (wetenschappelijk?) waardevol fossiel als dusdanig herkend via dit forum. Dat dit geen eenmalige gebeurtenis is, is intussen duidelijk. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat sommige van deze fossielen bekend worden in bredere, professionele kring. Dat mag ook eens gezegd worden denk ik
Over het determineren sta ik -geen verrassing- volledig achter Martijn en Plikona. Het beheer vraagt de forumleden om determinaties zoveel als mogelijk doordacht te maken en duidelijk te beargumenteren, en heeft hierover eerder al duidelijke oproepen toe gedaan. Verder moet het natuurlijk plezant blijven, dat is de hoofddoelstelling van het forum dacht ik zo
En een fossiel zien als dit muizenkaakje is weer op en top genieten!
[Bewerkt door Frederik op 30-05-2008 om 12:37 NL]
Opnieuw wordt een (wetenschappelijk?) waardevol fossiel als dusdanig herkend via dit forum. Dat dit geen eenmalige gebeurtenis is, is intussen duidelijk. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat sommige van deze fossielen bekend worden in bredere, professionele kring. Dat mag ook eens gezegd worden denk ik

Over het determineren sta ik -geen verrassing- volledig achter Martijn en Plikona. Het beheer vraagt de forumleden om determinaties zoveel als mogelijk doordacht te maken en duidelijk te beargumenteren, en heeft hierover eerder al duidelijke oproepen toe gedaan. Verder moet het natuurlijk plezant blijven, dat is de hoofddoelstelling van het forum dacht ik zo

En een fossiel zien als dit muizenkaakje is weer op en top genieten!
[Bewerkt door Frederik op 30-05-2008 om 12:37 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Plikona schreef:
@Martijn,Voor een erudiete polyglot als jij leek de empirische methode wat te trogloditisch?

@Carola, mooi kaakje, erg leuke vondst!!
gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)