Ook iets moois uit Antwerpen -> nav Jimmeke topic
- sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Ook iets moois uit Antwerpen -> nav Jimmeke topic
Hoi Arjen.lanselot schreef:Hoi Gerrit-Jan,Gerrit-Jan schreef:
is deze "twist" kenmerkend of is dit pathologisch???
Ik heb nu ruim 40 benedeni. Daarvan zijn er 2 onderkaakse anteriors. Die hebben het niet. De rest bovenkaakse anteriors, laterale tanden en posteriors hebben het wel. Al staat er niets op Elasmo omschreven, toch is het een kenmerk die door veel experts gehanteerd wordt.
Dit typische kenmerk wat jij toe beschrijft aan Parotodus (en door veel experts gehanteerd wordt??)
Komt ook voor bij Alopias grandis.
Kijk even goed bij de door jou eerder gebruikte link,lol.
Ik zal de foto die ik bedoel even erbij zetten.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- sharkteethrene
Antw: Ook iets moois uit Antwerpen -> nav Jimmeke topic

Hierbij de foto.
- sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Antw: Ook iets moois uit Antwerpen -> nav Jimmeke topic
Hoi Guy,morpheus schreef:Ik weet niet wat daar zo vreemd aan is? Blijkbaar komt dit wel eens voor maar dan niet zo uitgesproken als bij een laterale benedeni. Tanden zijn nu eenmaal variabel.sharkteethrene schreef:
Hallo Guy,
Zeer vreemd,zal even 5 minuten google-en en daarna wat foto's plaatsen.
Het komt M.I. wel voor?
Groetjes,
Rene.
Voor de rest zie geen enkele reden of kenmerk waarom dit een Alopias zou zijn. Misschien is deze discussie wel heel vreemd![]()
Allereerst worden er foto's geplaats met een duidelijke lijn erop.
En daarna de tekst:"Bij Alopias heb ik dit nog nooit waargenomen".
Daar mijn bevindingen anders zijn kan ik de woordkeuze "vreemd" toch gebruiken,dit zonder iemand tegen de borst te stuiten?
Verder heb ik nog geen enkele doorslaggevende argumentatie verkregen waardoor het zeker een Parotodus zou betreffen En Alopias uit zou sluiten.
Wat mij betreft dus geen vreemd maar een zeer interesant Topic.
Groetjes,
Rene.
Antw: Antw: Antw: Antw: Ook iets moois uit Antwerpen -> nav Jimmeke topic
hmm, nee, dat bedoel ik niet. Zal als ik weer in NL ben wat foto's maken en er wat pijltjs bij zettensharkteethrene schreef:Hoi Arjen.lanselot schreef:Hoi Gerrit-Jan,Gerrit-Jan schreef:
is deze "twist" kenmerkend of is dit pathologisch???
Ik heb nu ruim 40 benedeni. Daarvan zijn er 2 onderkaakse anteriors. Die hebben het niet. De rest bovenkaakse anteriors, laterale tanden en posteriors hebben het wel. Al staat er niets op Elasmo omschreven, toch is het een kenmerk die door veel experts gehanteerd wordt.
Dit typische kenmerk wat jij toe beschrijft aan Parotodus (en door veel experts gehanteerd wordt??)
Komt ook voor bij Alopias grandis.
Kijk even goed bij de door jou eerder gebruikte link,lol.
Ik zal de foto die ik bedoel even erbij zetten.
Groetjes,
Rene.

He bah. Het is nu 23.30 en nu kan ik niet slapen.
Hierbij wat verduidelijkingen:
Trek ter hoogte van de gele lijn een vlak, parrallel aan de voorkant van de tand (zie foto's). Als je dan de rode lijn zou volgen en je zou de hoek ten opzichte van dit vlak opmeten, dan die je dat die hoek steeds groter wordt bij een benedeni. (zie tand Josine en mijn posterior benedeni).
Vergelijk dit nu met A. grandis van jou en Elasmo, dan zie je dat die hoek ten opzichte van het vlak gelijk bijft. Zie ook andere foto's op Elasmo.
Blijft een goede discussie en niet vreemd wat mij betreft.

Nog wat meer verduidelijking wat ik bedoel:
Zie foto:
Als je een vertikaal vlak naar beneden trekt (zodat je als het ware op een rechte streep kijkt), en je meet de hoek op die de snijrand maakt ten opzichte van dit vlak, dan kom je op ongeveer 20 graden uit ter hoogte van de roze ovaal en ongeveer 45 graden ter hoogte van de blauwe ovaal. Bij deze tand wordt de hoek dus pas bij de punt scherper.
[Bewerkt door Lanselot op 09-10-2008 om 17:49 NL]

Hoi Rene,
Eerder vannavond zei je door de telefoon dat deze tand een typische verhoging heeft aan de linguale zijde. Dit zou een kenmerk zijn voor A. grandis. Ik herinner me dat een van mijn A. grandis dat ook heeft.
Echter, als ik nog een keer goed naar de tand van Josine kijk, dan lijkt het eerder op een verhoging van de bourlette (rode lijn). De kroonrand lijkt lager te liggen (groene lijn). Bij deze tand is de bourlette afgesleten, maar ik heb thuis ook een benedeni met een forse bourlette van bijna een cm dik die ver in de kroon doorloopt.
Groeten,
Arjen

Nog een oud (

- sharkteethrene

Hallo Arjen,
Je hebt er flink wat over geschreven,en de nodige lijnen gezet.
Nu plaats ik nogmaals de tand van Josine,en de tand van Elasmo.
Deze zijn gezien vanaf de mesiale zijde EXACT maar dan ook EXACT hetzelfde,zoals eenieder kan waarnemen.
(Toch plaats je de lijnen anders?)
Ik zie dit dus niet als een "typisch" Parotodus verschijnsel.
Verder ben ik ook benieuwd door welke experts dit wordt gehanteerd,zoals je eerder vermelde?
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 09-10-2008 om 20:05 NL]
Dat verschijnsel dat jullie zo mooi in geuren en vooral kleuren beschrijven is helemaal niet soortgebonden.
Verder moei ik me liever niet in deze discussie.
Verder moei ik me liever niet in deze discussie.