Sigilaria metaalkleur

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
drongen
Antw: Sigilaria metaalkleur

Bericht door drongen » 25 okt 2008, 22:53

Hoi Tim, Ziepe en Arne,

bedankt voor de zeer leerrijke uitleg. Ik heb er in elk geval heel wat bij opgestoken. Bij Sigillaria cf. mamillaris Brongniart, 1824 was ik zelf nooit uitgekomen.

Voor tim, de foto is ongeveer 5 x vergroot. Doorsnede van het litteken is ongeveer 6 mm.

Peter

Arne

Bericht door Arne » 29 okt 2008, 20:35

Hey

Als er te weinig steenkool in de terril zit zal hij niet branden. Voor 1950 was de techniek om de steenkool te wassen nog niet optimaal en bevatte het afval nog 10 tot 15% steenkool. Tot nu toe zijn er nog geen brandende terrils waargenomen van na 1950. De brandende delen van eisden zwartberg en zolder waren allemaal van voor die datum.

Ook is het pyriet gehalte in de kempen eerder laag (hoewel ik ook al pyrietknollen heb gevonden in genk)
Van de terril van eisden weet ik dat hij niet in brand staat door een bosbrand maar door de vele vuurtjes die er vele jaren werden gestookt. Dit gebeurde tijdens de oorlog om zich warm te houden tijdens het sprokkelen van steenkool.
Ik denk echter dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar dit fenomeen om een eenduidig antwoord te krijgen.

De laatste tijd ben ik niet meer op de terrils geweest. Eén van dees ga ik wel nog eens zoeken. Als ik iets noemenswaardig vind zal ik het posten :)

bye

drongen

Bericht door drongen » 08 nov 2008, 22:26

Afbeelding

Ik kom nog eens terug op dit topic. Ben vandaag nog eens op een terril geweest (regio Lens). Er hing een doordringende zwavelgeur en hier en daar steeg rook op. De terril voelde op die plaatsen ook lichtjes warm aan. Op de foto is de rook niet zo goed te zien, maar in werkelijkheid was het best indrukwekkend.

Mvg

Peter

Gesloten