Een onderkaakje? Antwerpen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Antw: Een onderkaakje? Antwerpen

Bericht door Smaug » 12 dec 2008, 22:14

Ik blijf erbij dat het een stuk onderkaak van een jong varken is. In dit geval is de kaak van een iets ouder dier dan ik eerst liet zien, de kaak is iets langgerekter en er komt een nieuwe tand door. Een volwassen dier heeft immers veel meer tanden en een veel langere kaak.

Groeten,

Richard

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Een onderkaakje? Antwerpen

Bericht door Frederik » 12 dec 2008, 22:51

Duys schreef:
Een foto met enkele belangrijke details, verschil piglet, de afstand tussen T3 en T4.
Ik betwijfel of dat verschil in afstand zo relevant is bij een kaak in ontwikkeling. Piglet is m.i. een sterke hypothese. Waar zit Harold als je 'm nodig hebt? :D

PS: als je dan toch de vergelijking met de schedel in de link van Smaug wil maken, moet je natuurlijk wel kijken naar de afstand tss hoektand en de 2e premolaar (T2 op jouw foto), en niet de eerste.

[Bewerkt door Frederik op 12-12-2008 om 22:52 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 13 dec 2008, 11:09

Afbeelding

Hier heb ik een stukje gereconstrueerd, waar je de positie van de hoektand kan zien, het lange deel zit onder het gehemelte wat zonder de stukjes niet zichtbaar is, je ziet duidelijk de vorm en de rand van het eigenlijke tandje, deze is een klein, snijtand/hoektanje, geen thusk. Verder kan je zien dat de kaak vanvoor naar boven loopt.
De zogenaamde tusk zit vooraan ook ver achter de stukjes.

Duys

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Een onderkaakje? Antwerpen

Bericht door Duys » 13 dec 2008, 11:20

Duys schreef:
Hier heb ik een stukje gereconstrueerd, waar je de positie van de hoektand kan zien, het lange deel zit onder het gehemelte wat zonder de stukjes niet zichtbaar is, je ziet duidelijk de vorm en de rand van het eigenlijke tandje, deze is een klein, snijtand/hoektanje, geen thusk. Verder kan je zien dat de kaak vanvoor naar boven loopt.
De zogenaamde tusk zit vooraan ook ver achter de stukjes.

Bon, ik weet het ook niet, maar als je het achterste stuk van het bot verbinding, schedel bekijkt loopt dit verder uit, dan bij piglet waar het van de achterste tand recht naar boven loopt.

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 15 dec 2008, 21:07

Moet zeggen dat ik de foto's te donker vond (en vindt) om er 100% uitsluitsel over te geven.
Maar linker onderkaak jong zwijn, waarbij de grote kies een melkkies is, is tot nu toe de enige die er het meest op lijkt.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gesloten