Dinosaurus wervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Maarten
Antw: Antw: Dinosaurus wervel

Bericht door Maarten » 11 jul 2005, 21:54

Supergraver schreef:
Nou, zie je wel! Het valt dus allemaal gewoon weer mee.

Gr.

Martijn
Graag allemaal weer on topic! Wie weet wat voor wervel dit is? Welke plaats in de staart? Welke soort?

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Dinosaurus wervel

Bericht door webmaster » 11 jul 2005, 22:57

Zoals iedereen waarschijnlijk ook wel beseft, blijft het forum alleen leuk als we een beetje begrip voor elkaar blijven tonen, ook al hebben we een andere mening. Discussies en ook felle discussies en kritiek mogen best, maar ga niet te ver!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 12 jul 2005, 10:49

Hier nog even Jan
Hierna maak ik aan deze discussie geen woorden meer vuil. Een typefout lijkt me onwaarschijnlijk vooral met die puntjes erachter.
...... Lijkt mij een doelbewuste woordspeling. Over inhoudelijke bijdragen toch even verder kijken op de site. Over de wervel is inderdaad een mooi fossiel. Hoewel ik meer op de pleistocene botten, kan ik de wervel wel waarderen. De wervel blijft in ieder bewaard en is terechtgekomen bij een liefhebber dat is wel duidelijk. Mag ik vragen of jij je aankopen via handelaars in nederland doet of via het internet. Voor een volgende keer niet zo snel op de teentjes getrapt zijn en meer inhoudelijk reageren.
Je krijgt veel complimeneten over je verzameling wees dan ook zo sportief, dat je ook kritiek accepteert.

Zonder verleden geen toekomst

Maarten
Antw: Antw: Dinosaurus wervel

Bericht door Maarten » 12 jul 2005, 17:19

jan Losser schreef:
Hier nog even Jan
Hierna maak ik aan deze discussie geen woorden meer vuil. Een typefout lijkt me onwaarschijnlijk vooral met die puntjes erachter.
...... Lijkt mij een doelbewuste woordspeling. Over inhoudelijke bijdragen toch even verder kijken op de site. Over de wervel is inderdaad een mooi fossiel. Hoewel ik meer op de pleistocene botten, kan ik de wervel wel waarderen. De wervel blijft in ieder bewaard en is terechtgekomen bij een liefhebber dat is wel duidelijk. Mag ik vragen of jij je aankopen via handelaars in nederland doet of via het internet. Voor een volgende keer niet zo snel op de teentjes getrapt zijn en meer inhoudelijk reageren.
Je krijgt veel complimeneten over je verzameling wees dan ook zo sportief, dat je ook kritiek accepteert.
Ik verkrijg, op eem uitzondering na, mijn fossielen niet via Nederlandse handelaren/verzamelaars. Bijna altijd buitenlandse, tijd investeren in opbouwen goed netwerk en ook je best doen voor andere verzamelaars (ik bedoel dus ook je ogen en oren openhouden voor andere verzamlaars). Ik heb hier altijd veel tijd aanbesteed en het werpt zijn vruchten af). Verder plaats ik geen foto\'s voor complimentjes maar om kennis te delen en te vergaren!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Supergraver

Bericht door Supergraver » 12 jul 2005, 19:05

Oh, oh, Jantje toch.....

Ik vind de fossielen die Maarten op dit Forum zet geen probleem en het is inderdaad vaak zeer leerzaam materiaal (best wel inhoudelijk eigenlijk ook)
en stel dat Maarten nou zijn fossielen graag wilt tonen hier op het forum, SO WHAT!!!
Ik stoor me er echt niet aan en zeker al niet waar hij ze vandaan haalt. Sterker nog door al deze kanalen die hij weet te bewandelen is een ieder hier op het forum ook wat meer te weten gekomen over vervalsingen op het net.
Enne Jan geef toe jij hebt vast ook wel kennissen die voor jou hun nek uitsteken om hier en daar een Pleistoceen botje op te rapen..... :)?????

Gr.

Martijn

Peter F.

Bericht door Peter F. » 18 jul 2005, 15:45

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Peter, 25 jaar en ik ben nieuw op dit forum. Wel volg ik het al een hele tijd.

Maarten, je zegt steeds dat je zo gebrand bent op het vergaren en verspreiden van kennis over fossielen. Dan begrijp ik toch een paar dingen niet helemaal. Bij de foto’s van je verzameling heb je een foto geplaatst van een tand van een Globidens-mosasaurus. Zoals je zelf ook weet en schrijft zijn dit “superzeldzame” fossielen van een “superzeldzaam beest” en zoals je zelf zeer waarschijnlijk ook wel weet is deze tand één van de vier tanden van hetzelfde fossiel! (http://www.indiana9fossils.com/Dinosaur ... rTeeth.htm). Nog veel bijzonderder dus! Wat ik dus niet begrijp is dat je, terwijl je weet dat dit zulke bijzondere vondsten zijn, ze uit elkaar trekt! Naar mijn idee horen dit soort belangrijke vondsten in zijn geheel thuis in een verzameling van een serieuze particulier of beter nog een museum,zodat er meer mee kan worden gedaan. Als je dan toch per se Globidenstanden wil hebben (wat ik me heel goed kan voorstellen:-)), zijn er ook genoeg losse tanden te koop. Af en toe zelfs van de nog zeldzamere Carinodens! De prijskaartjes die aan de tanden van indiana9fossils hangen zijn 200 dollar! Zolang er mensen zijn die zoveel geld betalen voor dergelijk materiaal wordt het voor serieuze mensen en instituten steeds moeilijker om aan dit soort materiaal te komen! Maar goed, dit is mijn mening….

Verder wilde ik alleen nog even kwijt dat ik het jammer vind dat er zo bot tegen Jan wordt gedaan. Wie regelmatig Cranium leest (tijdschrift van de werkgroep Pleistocene zoogdieren), weet dat Jan een serieuze verzamelaar en met zijn verzameling ook iets probeert toe te voegen aan onze kennis over fossielen. Voorbeelden van artikelen zijn:
- Wolharige neushoorn op zijn teentjes getrapt (Cranium 21, 1-2 (2004))
- Resten van wolf en muskusos uit het westen van Duitsland (Cranium 19, 2 (2002)
- Mammoeten moeten ook drinken; een nieuwe visie op een laat-pleistoceen ecosysteem. Dit is een artikel van Hanneke Meijer (ook op dit forum), waar Jan een deel van zijn collectie voor beschikbaar gesteld heeft

Wat mij betreft een voorbeeld voor anderen en petje af voor Jan!

Maar nu ff weer to-the-point... Je vraagt informatie over je dinowervel... Moeilijk om vast te stellen aan welke dino hij heeft toebehoord. Er hebben in het Krijt veel verschillende sauropoden rondgelopen, voornamelijk Titanosauria en wervels zijn in dit geval nou niet echt een goed kenmerk om een soort vast te stellen. Voorbeelden van soorten titanosauria uit Patagonie: 3 soorten Saltasaurus, Titanosaurus, Aeolosaurus, Laplatasaurus, Neuquensaurus en nog verschillende andere. Argentinosaurus is geen Titanosauride, maar is ondergebracht in de \"nieuwe\" familie Andesauridae (binnen de Titanosauria). De determinatie \"Argentinosaurus of Saltasaurus\" is dus nog best open... Ook hebben er in Patagonie destijds nog andere planteneters rondgelopen, zoals de hadrosaurier Kritosaurus.

Groeten, Peter

Supergraver

Bericht door Supergraver » 18 jul 2005, 17:48

Hee Peter,

Welkom op het Forum.
Laat ik van mijn kant ook even de zaak toelichten.
Wat Jan betreft: kan een hele goeie vent zijn (ik ken hem verder niet), maar hij \'valt\' Maarten \'aan\' op Maarten z\'n manier van verzamelen en contactenkring. Heel bot gezegd: dat gaat hem geen ene r..t aan :) . Ik denk dat Maarten dat lekker voor zich zelf mag bepalen, ik ben in ieder geval blij dat er iemand op dit forum is met aparte fossielen en ik vind het helemaal top dat hij ze nog es laat zien ook.
Over die super zeldzame tanden: zijn probleem!
Nou nog iets anders om leuk over te discussieren;(en dit gaat vast veel reacties opwekken). Een Chinese boer die allemaal fossielen (die hij gevonden heeft op \'zijn\' land) aan elkaar lijmt om van zijn maand salarisje van 7 €, zichzelf en z\'n familie mee te verrijken.
Wat vinden jullie daarvan??
Ik geef de beste man groot gelijk, en lekker dom die sukkel die daar dan in trapt. Had ie maar beter naar wat berichten van Maarten moeten kijken :).

Gr.

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 18-07-2005 om 16:53 NL]

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 18 jul 2005, 18:30

Peter, ook welkom op het forum!

Het is denk ik een eeuwig dilemma het kopen versus verzamelen... Probleem met handel is dat er vaak veel zaken worden vernield, of onbereikbaar worden voor de wetenschap. Aan de andere kant is het ook zo dat er door commerciele handel toch juist fossielen in de handen van wetenschappers komen die anders nooit zouden zijn ontdekt.

Voor wat betreft kopen van zeldzame stukken denk ik dat daar geen eenduidig antwoord op is te geven. Kopen van zeldzame stukken is misschien discutabel, maar dat is het ook als je zeldzame stukken zelf vind en niet naar een museum brengt.

Deze discussie gaat niet erg meer over de overigens erg mooie wervel van Maarten, dus ik stel voor om deze discussie maar te sluiten. Discussieren over \'kopen\' versus \'zelf verzamelen\' versus \'wetenschappelijk verantwoord\' versus \'handel\' kan beter in een nieuwe discussie onder \"overige onderwerpen\". Bedankt!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gesloten