tanden Hoevenen
- sharkteethrene
Antw: tanden Hoevenen
Leuke discussie.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- sharkteethrene
Dit lijkt me zeer aannemelijk.
[Bewerkt door admin op 19-04-2011 om 16:25 NL]
[Bewerkt door admin op 19-04-2011 om 16:25 NL]
Antw: Antw: tanden Hoevenen
100% mee eens. I planus zou zich dan van dezelfde lijn als I. escheri hebben ontwikkeld in het vroeg mioceen alleen in een andere oceaan. Wat vind jij?sharkteethrene schreef:
Dit lijkt me zeer aannemelijk.
We kennen uiteraard de europese escheri vondsten maar ook aan de andere kant van de Atlantische oceaan zijn er enkele vondsten bekend (oostkust Amerika).
I. planus is met name bekend uit Bakersfield, Californië. De Stille oceaan dus. Aan de andere kant van de stille oceaan, in Japan, zijn er ook vondsten gedaan van I. planus.
Toch is het typisch als je naar de spreiding van de vondsten kijkt dat het er op lijkt dat beide haaien zich vrij locaal hebben ontwikkeld: westkust USA voor I. planus en het noord-oostelijke deel van de atlantische oceaan voor I. escheri. Hier en daar maakte een avonturier de overstap maar het lijkt er op dat ze daar op grotere tegenstanders stoot of een ander voedselpatroon waardoor ze zich niet kon handhaven.
Het is wel erg verbazingwekkend hoe de onderkaakse tanden morfologisch op elkaar lijken. escheri kwam waarschijnlijk een steverige snack tegen waardoor er behoefte was aan karteling.
Ach, ik zeg maar wat.
[Bewerkt door Lanselot op 06-08-2009 om 09:21 NL]
Antw: Antw: Antw: Antw: tanden Hoevenen
Ja dat vind ik echt. Let op het woordje GROTERE he? ik zeg niet dat Uppers en Lowers gelijk zijn. Maar waar zitten de grootste verschillen? mi zijn de verschillen tussen anterieur en lateraal wezenlijker dan verschillen U/L. Dus nogmaals ik heb het over de grootste verschillen.lanselot schreef:Vind je dat nou echt? Pak nou eens van een I. oxyrinchus of I. retroflexus een lower anterior, upper anterior, lower lateral en upper lateral (posteriors is wat lastiger te onderscheiden).isis schreef:
terwijl de mako's een grotere monognathische heterodontie kennen.
Kan best dat I.escheri een baard had (gezien het gebit lijkt vis als dieet me best aannemelijk) maar we zullen het pas weten als er ergens een compleet gebit opduikt (geen reconstructie).
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: tanden Hoevenen
isis schreef:Ja dat vind ik echt. Let op het woordje GROTERE he? ik zeg niet dat Uppers en Lowers gelijk zijn. Maar waar zitten de grootste verschillen? mi zijn de verschillen tussen anterieur en lateraal wezenlijker dan verschillen U/L. Dus nogmaals ik heb het over de grootste verschillen.lanselot schreef:Vind je dat nou echt? Pak nou eens van een I. oxyrinchus of I. retroflexus een lower anterior, upper anterior, lower lateral en upper lateral (posteriors is wat lastiger te onderscheiden).isis schreef:
terwijl de mako's een grotere monognathische heterodontie kennen.
Kan best dat I.escheri een baard had (gezien het gebit lijkt vis als dieet me best aannemelijk) maar we zullen het pas weten als er ergens een compleet gebit opduikt (geen reconstructie).
Gevonden is die al lang,naar buiten gebracht nog niet.
Groetjes,
Rene.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hey Rene,
interessant overzichtje maar hoe zit dat dan met die transitionals. Ik dacht dat Cacharodon juist evolueerde uit escheri, terwijl die dus in de tabel doodloopt (bedoel hiermee de escheri lijn).
Wat geeft de tabel nu precies aan. Komt de GW voort uit Hastalis. Ik begrijp het niet helemaal.
Groet
interessant overzichtje maar hoe zit dat dan met die transitionals. Ik dacht dat Cacharodon juist evolueerde uit escheri, terwijl die dus in de tabel doodloopt (bedoel hiermee de escheri lijn).
Wat geeft de tabel nu precies aan. Komt de GW voort uit Hastalis. Ik begrijp het niet helemaal.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- sharkteethrene
Ola G.J.
Inderdaad De huidige C.carcharias komt voort uit een C.hastalis.
De "transitional" zijn de overgangsvormen tussen beiden
Het getoonde schema is niet geheel compleet wat deze lineage betreft,hij was hier dan ook niet voor bedoelt.
Groetjes,
Rene.
Inderdaad De huidige C.carcharias komt voort uit een C.hastalis.
De "transitional" zijn de overgangsvormen tussen beiden
Het getoonde schema is niet geheel compleet wat deze lineage betreft,hij was hier dan ook niet voor bedoelt.
Groetjes,
Rene.
Antw: tanden Hoevenen @ Rene
gevoelig vraagje:
Waar zou volgens jou I. desori moeten staan? Op de plaats van het vraagteken of ...?
Waar zou volgens jou I. desori moeten staan? Op de plaats van het vraagteken of ...?
- sharkteethrene
Antw: Antw: tanden Hoevenen@Rene
Ola Frederik,notorynchus schreef:
Hey Rene,
Heb je m'n mail ontvangen ?
Frederik
Ben nu op mijn werk en heb dus geen toegang tot mijn mailbox,kijk vanavond wel even.
Groetjes,
Rene.
- sharkteethrene
Antw: Antw: tanden Hoevenen @ Rene
Ola Arjen,lanselot schreef:
gevoelig vraagje:
De naam I. desori zou ik persoonlijk helemaal schrappen.
Voorlopig dus nog gewoon maar even "I. oxyrinchus" aanhouden lijkt mij het beste.
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 06-08-2009 om 11:51 NL]