Soms heb je geluk.....
Antw: Soms heb je geluk.....
Rolf, dat zijn inderdaad stoottandjes. Het zijn wel kleine exemplaren, ik zou graag nog eens een grotere vinden.
Lex, ik denk dat je gelijk hebt. Het is wel het enige stuk dat ik gevonden heb dus het zou wel mooi zijn als ik ooit nog eens een volledig exemplaar zou vinden.
Groetjes, Fabienne.
Lex, ik denk dat je gelijk hebt. Het is wel het enige stuk dat ik gevonden heb dus het zou wel mooi zijn als ik ooit nog eens een volledig exemplaar zou vinden.
Groetjes, Fabienne.
Fabienne heeft u verder nog determinatie nodig voor de rest van de schelpen?
Groeten
Groeten
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
Hallo Jeroen,
Eerst en vooral : geen "u" aub. Ik ben maar een arbeidster hoor.
Ik zal eens zeggen wat mijn determinatie is en dan kun je eventueel nog verbeteren en/of aanvullen?
1.Scaphella lamberti
2.Corbicula fluminalis
3.Cyclocardia orbicularis
4.Haustator solanderi
5.Dentalium
6.Epitonium clathrus
7.Nassarius propinquus
8.Turritella incrassata
9.?
10.Ocenebra erinaceum
11 en 12.Terebratula perforata
13.Monetaria moneta
14.Galeodea
15.Aequipecten opercularis en Mimachlamys
16,17 en 18.Glycymeris
19.Pygocardia rustica
20.Glans scaldensis
21.?
22.Venus multilamella
Ik zal dit weekend de rest ook nog fotograferen als ik tijd heb.
Groetjes, Fabienne.
Eerst en vooral : geen "u" aub. Ik ben maar een arbeidster hoor.

Ik zal eens zeggen wat mijn determinatie is en dan kun je eventueel nog verbeteren en/of aanvullen?
1.Scaphella lamberti
2.Corbicula fluminalis
3.Cyclocardia orbicularis
4.Haustator solanderi
5.Dentalium
6.Epitonium clathrus
7.Nassarius propinquus
8.Turritella incrassata
9.?
10.Ocenebra erinaceum
11 en 12.Terebratula perforata
13.Monetaria moneta
14.Galeodea
15.Aequipecten opercularis en Mimachlamys
16,17 en 18.Glycymeris
19.Pygocardia rustica
20.Glans scaldensis
21.?
22.Venus multilamella
Ik zal dit weekend de rest ook nog fotograferen als ik tijd heb.
Groetjes, Fabienne.
- sharkteethrene
Ola,
Sorry ik heb me er nooit in verdiept wat betreft de verschillende aangetroffen soorten.
Eigenlijk heb ik me nergens in verdiept wat dit betreft,ik had al sorry gezegd he?
Ik heb wel altijd de hele mee genomen.
Heiligschennis waarschijnlijk maar
Dit is mijn eerste "schelp" (als ik het zo mag noemen?)
Kan iemand er een soortnaam aan verbinden?
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Ha René
Ook op het schelpenpad?
Je hebt een mooie oester gevonden, in ieder geval een Cubitostrea, waarschijnlijke soortnaam C. ventilabrum. Maar er zijn meer Cubitostrea's en ze zijn soms moeilijk uit elkaar te houden. Ben benieuwd waar je die gevonden hebt (het zou zomaar een Zeeuwse strandvondst kunnen zijn). Als het goed is staat hieronder een link die je naar de oesterfamilie leidt.
http://science.naturalis.nl/media/38548 ... esters.pdf
@ Fabienne: de schelpen op foto nr 9, dat lijken mij tepelhoorns, Natica sp. Wellicht N. multipunctata want dat is de meest algemene soort. Als je de onderzijde van de schelpen bekijkt en je ziet een soort verdikking in de navel, dan is het zeker N. multipunctata.
Op foto 15 meen ik rechtsboven twee (jonge) klepjes te zien van Pecten complanatus.
En op de laatste foto staan kleppen van de wrattige venusschelp, Venus verrucosa. Van het strand bij Nieuwvliet of Cadzand? De een na laatste foto is ook een venusschelp, ik denk Dosina casina.
Foto 19 is een beetje donker en misschien daardoor lijkt het wel een (stuk van een) Glossus, maar het kan ook best een Pygocardia zijn hoor.
Lex
Ook op het schelpenpad?

Je hebt een mooie oester gevonden, in ieder geval een Cubitostrea, waarschijnlijke soortnaam C. ventilabrum. Maar er zijn meer Cubitostrea's en ze zijn soms moeilijk uit elkaar te houden. Ben benieuwd waar je die gevonden hebt (het zou zomaar een Zeeuwse strandvondst kunnen zijn). Als het goed is staat hieronder een link die je naar de oesterfamilie leidt.
http://science.naturalis.nl/media/38548 ... esters.pdf
@ Fabienne: de schelpen op foto nr 9, dat lijken mij tepelhoorns, Natica sp. Wellicht N. multipunctata want dat is de meest algemene soort. Als je de onderzijde van de schelpen bekijkt en je ziet een soort verdikking in de navel, dan is het zeker N. multipunctata.
Op foto 15 meen ik rechtsboven twee (jonge) klepjes te zien van Pecten complanatus.
En op de laatste foto staan kleppen van de wrattige venusschelp, Venus verrucosa. Van het strand bij Nieuwvliet of Cadzand? De een na laatste foto is ook een venusschelp, ik denk Dosina casina.
Foto 19 is een beetje donker en misschien daardoor lijkt het wel een (stuk van een) Glossus, maar het kan ook best een Pygocardia zijn hoor.
Lex
Hallo Lex,
eerst en vooral bedankt voor de hulp. En hoe zie je het verschil tussen Venus verrucosa en Venus multilamella (inderdaad gevonden te Nieuwvliet)?
Groetjes, Fabienne.
eerst en vooral bedankt voor de hulp. En hoe zie je het verschil tussen Venus verrucosa en Venus multilamella (inderdaad gevonden te Nieuwvliet)?
Groetjes, Fabienne.

En dan hier de rest van de foto's.
1.Astarte?
2.Venericor planicosta
3.Neptunea
4 en 5.Acilla cobboldiae
6.Trivia coccilelloides
7.?
8.Aporrhais scaldensis
9.?
10.?
11.?
12.?
13.Nucella incrassata
14.Neptunea angulata
15.Scaphella lamberti
16.?
17.Aequipecten opercularis, Flexopecten flexuosus en Mimachlamys
18.Ostrea edulis
19.?
20.huisjes van de wormslak Petaloconchus glomeratus
21.?
22.Eastonia rugosa
23.Venerupis senescens
24.?
25.?
26.?
27.?
28.Astarte?
29.Macoma balthica
30.?
31.Laevicardium crassum
Mocht iemand de vraagtekentjes kunnen invullen...
Groetjes, Fabienne.