De Hemipristis parade!
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: De Hemipristis parade!
Hier nog een paar betere Hemipristissen uit Italië. Voor de rest van de hemipristissen zie http://www.robbinsfossielen.page.tl/Puglia-area.htm
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Niet echt moeders mooiste, maar.. vooruit
1=hoevenen
2=zwarte polder
Gewoon doormodderen
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:

Sinds gisteren kan ik hier ook aan mee doen

Gevonden in regio Antwerpen.
Groeten,
Gerard
mijn bijdrage,
ik vind het zelf niet slecht voor een stuk of 10keer hoevenen
gr tim
tb
Allen gevonden dit jaar in Hoevenen..
Onderste meet (langste zijde) 41 mm
Always progressive!
Antw: Antw: De Hemipristis parade!
Zeer mooie tandjes!abri schreef:
Allen gevonden dit jaar in Hoevenen..
Onderste meet (langste zijde) 41 mm
Al heb ik mijn twijfels over dat onderste tandje. De karteling is overal 'gelijk' en de wortel heeft een rare vorm. Bovendien ook redelijk groot. Kan je aub eens een foto van de achterzijde tonen?
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 30-12-2009 om 18:54 NL]
beste Gunther,
Wij hadden hier eerst ook onze twijfels,
maar denk toch dat het er een is, zo niet dan hoor ik het graag wat het eventueel wel kon zijn!
foto 1: zijaanzicht (met ernaast een andere onderkaakse) je ziet toch die kenmerkende "dikke hemi kop'
foto 2: Tandje omgedraaid
foto 3: Andere Hemi die aan de rechterzijde ook een "gelijke" karteling heeft
Always progressive!
- Hieronymus
- Contacteer:
Abri,
De opmerking van Gunther lijkt mij terecht.
De karteling aan de distale snijrand is meestal grover dan aan de mesiale zijde bij Hemipristis. Op jouw onderste tand van je laatste post kan je dit duidelijk zien. Eveneens loopt bij Hemipristis de karteling op minstens een van de snijranden meestal niet door tot op de top, zoals eveneens goed te zien op de laatste foto van je laatste post. De tand waarover we het hebben (foto 1 en 2 in de laatste post) vertoont een duidelijke bourlette, hetgeen mij wijst in de richting van de otodontidae. Zo heb ik al zeer smalle/ranke Otodus auriculatus en angustidens kronen gezien. Dit lijkt eveneens een tand van die lineage te zijn. De breedte/lengte verhouding lijkt me ook niet correct voor Hemipristis. De tand is ook sterk gerold, hetgeen de oorzaak kan zijn van het ontbreken van bijspitsen die bij auriculatus/angustidens normaliter aanwezig zijn.
Het blijft een vreemde tand, ik zet mijn geld echter op Otodontidae ipv op Hemipristis.
Jeroen
De opmerking van Gunther lijkt mij terecht.
De karteling aan de distale snijrand is meestal grover dan aan de mesiale zijde bij Hemipristis. Op jouw onderste tand van je laatste post kan je dit duidelijk zien. Eveneens loopt bij Hemipristis de karteling op minstens een van de snijranden meestal niet door tot op de top, zoals eveneens goed te zien op de laatste foto van je laatste post. De tand waarover we het hebben (foto 1 en 2 in de laatste post) vertoont een duidelijke bourlette, hetgeen mij wijst in de richting van de otodontidae. Zo heb ik al zeer smalle/ranke Otodus auriculatus en angustidens kronen gezien. Dit lijkt eveneens een tand van die lineage te zijn. De breedte/lengte verhouding lijkt me ook niet correct voor Hemipristis. De tand is ook sterk gerold, hetgeen de oorzaak kan zijn van het ontbreken van bijspitsen die bij auriculatus/angustidens normaliter aanwezig zijn.
Het blijft een vreemde tand, ik zet mijn geld echter op Otodontidae ipv op Hemipristis.
Jeroen
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Beste,
Wat ook vreemd is aan deze tand, is dat de kroon recht is, en dat er langs beide kanten dezelfde karteling is, die hoog oploopt. Bij rechte Hemipristis-tanden, die dus centraal in de kaak staan, lopen de kartels niet hoog, wat hier wel het geval is. Hemipristis zou ik dus zeker uitsluiten. De mogelijkheden die Jeroen aangeeft, volg ik dus ook. Eenleuk tandje, maar het hoort niet thuis in dit topic.
Groetjes,
Gunther
Wat ook vreemd is aan deze tand, is dat de kroon recht is, en dat er langs beide kanten dezelfde karteling is, die hoog oploopt. Bij rechte Hemipristis-tanden, die dus centraal in de kaak staan, lopen de kartels niet hoog, wat hier wel het geval is. Hemipristis zou ik dus zeker uitsluiten. De mogelijkheden die Jeroen aangeeft, volg ik dus ook. Eenleuk tandje, maar het hoort niet thuis in dit topic.
Groetjes,
Gunther