Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door Lugo » 23 feb 2016, 16:57

Heel mooie foto's, Oliver.

Wat de determinatie betreft, ben ik het eens met jouw conclusies voor de foto's 1, 2 en 3.
Voor foto 9 heb ik mijn twijfels, maar ik durf zelf ook geen naam naar voren schuiven.
En voor de specimen op foto 4 - 5 en 6-7-8 geraak ik er voorlopig niet uit, al lijkt mij het genus Cellepora voor beide correct te zijn.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 24 feb 2016, 10:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt Luc voor jouw reactie. Ik zal de vermeende "Cellepora" vooreerst met een vraagteken voorzien. Ik denk dat een betere determinatie ook alleen maar met SEM-foto's gelukt.

Bij deze presenteer ik jullie nu een paar soorten uit de suborde Tubuliporina (Milne-Edwards, 1838). Zij zijn over het algemeen niet zeldzaam in het Limburgse Krijt en vormen diverse takvormige kolonien met relatief grote ovale mondopeningen.

Foto 1: diverse soorten uit de suborde Tubuliporina (Kalk van Nekum, Romontbos)

Foto 2: Mecynoecia benedeniana (v. Hagenow, 1851). Dunne takjes met lange smalle mondopeningen, die meestal alternerend rond het takje verlopen.

Foto 3: ? Filisparsa sp.. Grote ovale mondopeningen, die relatief verspreid en onregelmatig op een zijde van het zoarium liggen. Zij tonen ietsje verhoogd liggende peristomen. De achterkant van de kolonie is glad. Er zijn aanduidingen van heel gracile lijnen te zien (die ik helaas niet in beeld kon brengen).

Foto 4/5: Dit is een moeielijke, omdat er in de literatuur heel veel namen en synoniemen curseren. D'Orbigny beschrijft deze soort als Entalophora varipora (d'Orb., 1850), Hagenow als Pustulipora rustica (v.Hag, 1851), Reuss als Entalophora virgula (Reuss, 1871). Zover ik het goed begrijp moet deze algemeen voorkomende soort nodig gerevideert worden. Ik hou het vanwegens de betrekking tot de Maastrichtse soort op de naam, die v. Hagenow opgezet had: Pustulipora rustica (v. Hagenow, 1851).
De ovale mondopeningen zijn aan hun randen iets verhoogd. Zij liggen ver van elkaar af. De gehele kolonie is massief en dikker dan vergelijkbare soorten. De buitenwand is glad en toont lichte lengs- – en hier en daar – dwars lopende groeves.
De tweede foto toont een vergelijkbaar exemplaar met gonozooide op de buitenkant van het takje.

Veel plezier en beste Groeten,
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 24 feb 2016, 12:32

En hier nog eentje: Crisisina conjuncta (Voigt, 1987).
Een leuk kolonietje dat ik in restmateriaal ontdekt heb. Ik weet helaas niet meer precies waar het vandaan komt – in ieder geval uit het bovenste gedeelte van de Formatie van Maastricht (ik denk Nekum van de ENCI-groeve).

De soortnaam "conjuncta" werd gegeven vanwegens de verbindende stekels tussen de takjes (lat.: coniungere = verbinden).

Groeten,
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 24 feb 2016, 12:33

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog eentje: Crisisina conjuncta (Voigt, 1987).
Een leuk kolonietje dat ik in restmateriaal ontdekt heb. Ik weet helaas niet meer precies waar het vandaan komt – in ieder geval uit het bovenste gedeelte van de Formatie van Maastricht (ik denk Nekum van de ENCI-groeve).

De soortnaam "conjuncta" werd gegeven vanwegens de verbindende stekels tussen de takjes (lat.: coniungere = verbinden).

Groeten,
Oliver

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 24 feb 2016, 23:21

Afbeelding

Zet ik er ook nog eentje bij, gevonden in 2010 in de Enci Top Meerssen Member.
Porina foveolata (v. Hagenow, 1851)
MD5020 inmiddels afgestaan aan het NHM Maastricht, nu dus NHMM.MD5020.
Maatbalk = 3cm

To share or not to share, that's the question!

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 24 feb 2016, 23:33

Dat is wel een erg mooie zeg!

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 25 feb 2016, 00:03

Ja, dat is inderdaad een heel mooie en inmiddels "legendarische" vondst.
Jij had het stuk kort na de vondst op het forum laten zien en een paar weken geleden kwam ik de kolonie in het franse magazine "Fossiles" tegen.
Ik denk niet, dat er een vergelijkbaar bewaard stuk bestaat. In de bryozoa-literatuur vind je alleen afbeeldingen van fragmenten.

Vorig jaar heeft Dirk Dragt, tijdens een gemeenschappelijke trip naar Romontbos, een bijna net zo goed bewaarde kolonie gevonden, die hij mij geschonken heeft (Nogmaals bedankt Dirk!). Ook Luc heeft een mooi exemplaar gevonden (kijk maar eens op pagina's 1 en 2 van deze topic). Maar Mart's stuk is verreweg het beste!!

Bedankt voor het tonen Mart!

Groeten,
Oliver

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 25 feb 2016, 11:45

Oeps, die had ik gemist! Mooi stuk ook idd!

Groetjes en tot in de Enci

To share or not to share, that's the question!

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 25 feb 2016, 12:15

Die is inderdaad heel mooi, Mart.

En tot in de ENCI op 19 maart.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times