Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Beste bryozoa-liefhebbers,
bij deze nog een kolonietje (of een fragment daarvan) uit de Nekum member van Romontbos.
Het gaat om een cyclostomate kolonie, die een beetje op een paddestoel lijkt. De onderzijde is relatief glad, zonder herkenbare porien of zooecia, maar wel met breede, radiaal uitbreidende ?fascicels, die duidelijk dwars lopende afgeronde plooien tonen.
De bovenzijde toont een golfachtige opbouw met vlak bij elkaar liggende, verdiepte en licht hoekige zooecia. Hier en daar zijn grotere, ronde ?gonozooiden of fertile zooecia te zien.
Ik vind een dergelijk stuk nergens terug in de literatuur.
Beste Groeten,
Oliver

Oliver,
ik heb een vergelijkbare kolonie ( zie foto's ), die ik ook niet kan thuisbrengen.
Fungella prolifera von Hagenow 1851 lijkt voor beide exemplaren wel in de buurt te komen, maar een overtuigende overeenkomst is er niet ( denk ik ).
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Lijkt wel een klein beetje op een Lopholepis die ik hier eerder heb gezien. Alleen dan volledig bedekt met poriën. Mooie foto's trouwens!
[Bewerkt door KoenJ op 03-03-2016 om 22:44 NL]
[Bewerkt door KoenJ op 03-03-2016 om 22:44 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Via een twitterbericht ( https://twitter.com/BryozoanNhm/status/ ... 6738344961 ) en wat googlen kwam ik bij dit artikel terecht https://www.researchgate.net/publicatio ... substrates . Zou interessant zijn om eens te kijken of deze ook het Limburgse/Belgische Krijt voorkomt.
Groeten,
Koen
Koen
Interessant artikel, Koen. Bedankt om dit te posten.
Ik heb dit soort etsing nog niet gezien, maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet voorkomt in het Limburgse Krijt. Ga er in elk geval op letten.
Lugo
Ik heb dit soort etsing nog niet gezien, maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet voorkomt in het Limburgse Krijt. Ga er in elk geval op letten.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Hallo Oliver, naar aanleiding van jou geplaatste foto,s van je bryozoa kolonie Crisisina conjuncta vond ik toevallig een volgens mij een eender stukje in een monster van het Campanien-Boven Krijt van Hallencourt(Fr). Het stukje is ca. 4mm groot. het maatbalkje geeft halve mm aan.
Groet,Ben
0000000000
Hoi Lugo,
Vergelijkbare sporen als die van Leptichnus dromeus uit het artikel van Koen ,komen zeker voor in het Maastrichtiaan rond Maastricht .Heb de zeer kleine sporen al een aantal keren gezien, en dit vooral op materiaal uit de Lanaye kalk tot en met de lava horizont . Daarvoor en erna zal je ze ook wel vinden.
Gr.
[Bewerkt door brachino op 06-03-2016 om 20:16 NL]
Vergelijkbare sporen als die van Leptichnus dromeus uit het artikel van Koen ,komen zeker voor in het Maastrichtiaan rond Maastricht .Heb de zeer kleine sporen al een aantal keren gezien, en dit vooral op materiaal uit de Lanaye kalk tot en met de lava horizont . Daarvoor en erna zal je ze ook wel vinden.
Gr.
[Bewerkt door brachino op 06-03-2016 om 20:16 NL]
- hubertus68
@Luc:
Ja, jouw kolonietje lijkt wel een beetje op mijn stuk, maar ik zie diverse verschillen (vooral de vorm en het centraal gelegen gedeelte). Voigt beeld in 1951 de soort Lichenopora stellata (Goldfuss) af. Die komt zeer in de buurt van jouw vondst.
@Koen:
Bedankt voor de link naar die artikel van Paul Taylor. Dit, of een vergelijkbaar soort sporen, zijn ook in het Limburgse gevonden en beschreven.
@Ben:
Bedankt voor de foto's! Maar zij zijn tamelijk onscherp en tonen niet veel details. Vandaar kan ik niet veel hierover zeggen. Sorry! Maar ik ben benieuwt op nieuwe foto's. Dit lijkt een interessante kolonie (of een basis-gedeelte) te zijn.
Beste Groeten
Oliver
Ja, jouw kolonietje lijkt wel een beetje op mijn stuk, maar ik zie diverse verschillen (vooral de vorm en het centraal gelegen gedeelte). Voigt beeld in 1951 de soort Lichenopora stellata (Goldfuss) af. Die komt zeer in de buurt van jouw vondst.
@Koen:
Bedankt voor de link naar die artikel van Paul Taylor. Dit, of een vergelijkbaar soort sporen, zijn ook in het Limburgse gevonden en beschreven.
@Ben:
Bedankt voor de foto's! Maar zij zijn tamelijk onscherp en tonen niet veel details. Vandaar kan ik niet veel hierover zeggen. Sorry! Maar ik ben benieuwt op nieuwe foto's. Dit lijkt een interessante kolonie (of een basis-gedeelte) te zijn.
Beste Groeten
Oliver
Hallo Oliver, hier nog 2 foto,s duidelijker krijg ik ze niet. ze zijn 200x vergroot. Maar inderdaad structuur is er niet op te zien.
Groet,Ben
0000000000
- hubertus68